Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beste energie drank

beginnertje
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 14 sep 2004 17:29

beginnertje 20 apr 2005 16:19

Naast het water eet ik ook wel een pakje sultana's hoor, dus dat geeft me weer energie.

Cola geeft je zeg maar een 'energiekick', net als koffie. Maar dat is na een korte tijd weer over en merk je er niks meer van. Dus echt voor een lange rit is het niet echt praktisch, moet je constant drinken.
<a target="_blank" href= "http://img279.imageshack.us/img279/1934 ... .jpg">Mijn fietsje</a> <a target="_blank" href= "http://www.toervereniging-zoetermeer77.nl/?TB=1">Mijn clubje</a><br>
<br>
<b><i>Doe mee met het Fiets-forum shirt

Erik
Forum-lid
Berichten: 2106
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 20 apr 2005 16:37

Ik gebruik altijd gewoon ranja... Isostar is ook wel goed, maar voegt volgens mij weinig toe en kost veel. Heb nog es bij een arts nagevraagd en die vond al die dure drankjes nogal onzinnig. In principe bereik je met water met zout en suiker hetzelfde, alleen is dat niet zo lekker.  Qua eten: paar muesliereepjes of sultanas, dan hou ik het wel uit!
Erik
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 20 apr 2005 18:51

Quote: Origineel geplaatst door Beginnertje op 20 April 2005
Cola geeft je zeg maar een 'energiekick', net als koffie. Maar dat is na een korte tijd weer over en merk je er niks meer van. Dus echt voor een lange rit is het niet echt praktisch, moet je constant drinken.






Je doelt nu op het effect van de caffeine in de cola, maar je gaat voorbij aan het feit dat cola de perfecte mix bevat van suikers en zouten en daarmee een ideale sportdrank vormt. Zoals stefann al zei, wel eerst het koolzuur eruit laten gaan.

/edit: ik zie nu trouwens dat die "Isostar" van snapper in werkelijkheid "Isostad" heet! Tjechische namaak ofzo?

beginnertje
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 14 sep 2004 17:29

beginnertje 21 apr 2005 14:32

He, goed gezien!!! Het zijn wel de 'standaard' Isostar kleuren.
<a target="_blank" href= "http://img279.imageshack.us/img279/1934 ... .jpg">Mijn fietsje</a> <a target="_blank" href= "http://www.toervereniging-zoetermeer77.nl/?TB=1">Mijn clubje</a><br>
<br>
<b><i>Doe mee met het Fiets-forum shirt

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 22 apr 2005 22:19

Ik zat ff wat te kijken op Futurumshop voor die energiedranken. Ik koop nu namelijk steeds Aquana sportwater. Bevalt me op zich prima, maar kost wel € 1,15 per flesje.
Ik zit nu alleen te twijfelen wat ik zal kopen:
Een dorstlesser:  http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?templ ... id=9116004
Een energiedrank: http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?templ ... id=9116006
Er staat dat in die dorstlesser ook stoffen zitten tegen kramp en vermoeidheid. Wat dat betreft zou je die dorstlesser kopen, dan heb je 2 in 1.
Wat denken jullie wat ik het beste kan doen. Ik kan natuurlijk ook altijd nog van beide 1 kopen, ik heb 2 bidons, dus dan sla je 2 vliegen in 1 klap...

ben1951
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2005 13:49

ben1951 27 apr 2005 08:56

hallo,een goedkope sportdrank is,je bidon voor de helft vullen met appelsap,de andere helft water,3 eetlepels druivensuiker,en een mespuntje zout,een prima sportdrankje

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 27 apr 2005 17:05


Quoten: Origineel geplaatst door PMME op 20 April 2005

Water alleen zou niet voldoende zijn tijdens langdurige inspanningen. Er wordt immers niets aangevuld, alleen het vochttekort.Ook zou teveel water een probleem kunnen vormen voor de zoutspiegel ( inderdaad) in je bloed waardoor je zou kunnen flauwvallen, of is dit flauwekul?


Nee, dit is geen flauwekul. Bij marathonlopers/sters is dit verschillende keren voorgekomen en ik vernam dat er ook een paar aan gestorven zijn omdat de balans niet meer goed te maken was. Maar hier spreken we over zéér extreme voorvallen. Marathon lopers schijnen vaak slecht te kunnen drinken vanwege het klotsen van de drank.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 27 apr 2005 19:38

Klopt ik heb 20 jaar aan wegwedstrijden deelgenomen en het is duidelijk te voelen een klotsende maag en je werdt er ook nog een beetje misselijk van dus soms moest ik ervan overgeven.
Nu ik fiets gebruik ik ranja met een beetje zout.
Ik geloof niet erg in de energie drankjes aals de inspanning korter is dan 2 a 3 uur.
cornelli racing cycles Uden

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 27 apr 2005 20:03

Quote: Origineel geplaatst door Marconi op 27 April 2005
Quoten: Origineel geplaatst door PMME op 20 April 2005Water alleen zou niet voldoende zijn tijdens langdurige inspanningen. Er wordt immers niets aangevuld, alleen het vochttekort.Ook zou teveel water een probleem kunnen vormen voor de zoutspiegel ( inderdaad) in je bloed waardoor je zou kunnen flauwvallen, of is dit flauwekul?Nee, dit is geen flauwekul. Bij marathonlopers/sters is dit verschillende keren voorgekomen en ik vernam dat er ook een paar aan gestorven zijn omdat de balans niet meer goed te maken was. Maar hier spreken we over zéér extreme voorvallen. Marathon lopers schijnen vaak slecht te kunnen drinken vanwege het klotsen van de drank.



Het verschijnsel heet hyponatremie en je moet wel heel veel zweten en heel veel water drinken wil je in ernstige problemen komen. Die problemen bestaan uit hersenoedeem evt gevolgd door longoedeem leidend tot coma en in sommige gevallen de dood. Het komt vrij regelmatig voor bij XTC gebruik ...

achterop23
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2005 13:20

achterop23 19 mei 2005 18:30

Water is wat ik drink.
Energie krijg ik wel uit eten.
En water drink ik enorm veel

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 01 jun 2005 19:15

Dit stond vandaag in het Eindhovens Dagblad:


Dorstlesser geeft maag- en darmklachten
’Water vaak beter dan sportdrankjes’

Woensdag 1 juni 2005 - MAASTRICHT – Water is voor de doorsnee sportrecreant beter dan sportdrankjes. Volgens een wetenschappelijk onderzoek van dr. Michiel van Nieuwenhoven, werkzaam in het Academisch Ziekenhuis Maastricht, presteren sporters met dit soort drankjes niet beter dan sportievelingen die ’plat water’ drinken.

Bovendien hebben consumenten van sportdrankjes meer maag- en darmklachten dan de sporters die hun dorst met water lessen. „Het nut van sportdrankjes is hiermee discutabel geworden“, zegt de onderzoeker, die de resultaten in het vakblad International Journal of Sports Medicine publiceerde.

Voor het onderzoek liet Van Nieuwenhoven 98 getrainde recreatieve sporters in acht dagen driemaal twintig kilometer hardlopen. Ze nuttigden water, een sportdrankje of een soortgelijk drankje met toegevoegde cafeïne. „Welk drankje ze ook binnenkregen, de sporters liepen geen seconde harder.“ Verder klaagden de hardlopers die sportdrankjes dronken beduidend méér over maagzuur en winderigheid.

Hij voegt toe dat zijn bevindingen vooral van toepassing zijn op de gewone recreatiesporter die onder normale weersomstandigheden presteert en die ongeveer anderhalf uur actief is. Voor zware sportprestaties als de marathon en tijdens het beoefenen van sport onder extreme warmte ’kan een sportdrankje tekorten aanvullen.’
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

thor
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 18 mei 2005 12:16

thor 01 jun 2005 23:26

Quoten: Origineel geplaatst door ben1951 op 27 April 2005

hallo,een goedkope sportdrank is,je bidon voor de helft vullen met appelsap,de andere helft water,3 eetlepels druivensuiker,en een mespuntje zout,een prima sportdrankje

Inderdaad de beste sportdrank is water aangemend met appelsap (of andersom :)), vele malen beter dan alle, veel te zoete, sportdranken.
survival of the fittest

Plaats reactie