11 speed ketting breekt
-
- Forum-lid HC
Probleem is natuurlijk dat, na eerst even inlopen, het beetje bij beetje iedere dag wat slechter wordt waardoor de meesten onder ons niet in de gaten hebben wanneer het punt "versleten" wordt bereikt.
Als je dan na 5000 km een nieuwe erop legt merk je wel de verbetering en denk je dat je het op het juiste moment hebt gedaaan. Maar wellicht heeft sharkman gelijk en merk je het net zo goed als je het na 2000 doet. Maar ik weet niet of ik blij moet zijn met 4 nieuwe kettingen per jaar. Ik ken ook iemand die reed vorig 30k met shimano, hoeveel kettingen heeft die dan nodig.
Ik weet in ieder geval dat ik een chorus cassette toch echt versleten heb na 7000km met 2 kettingen en dat dat met name te merken is door het verschil tussen de veelgebruikte en weinig gebruikte tandjes.
Als je dan na 5000 km een nieuwe erop legt merk je wel de verbetering en denk je dat je het op het juiste moment hebt gedaaan. Maar wellicht heeft sharkman gelijk en merk je het net zo goed als je het na 2000 doet. Maar ik weet niet of ik blij moet zijn met 4 nieuwe kettingen per jaar. Ik ken ook iemand die reed vorig 30k met shimano, hoeveel kettingen heeft die dan nodig.
Ik weet in ieder geval dat ik een chorus cassette toch echt versleten heb na 7000km met 2 kettingen en dat dat met name te merken is door het verschil tussen de veelgebruikte en weinig gebruikte tandjes.

Helemaal mee eens. Er moet m.i. een grote (veiligheids)marge zitten tussen niet meer lekker lopen (signaal om te vervangen) en breken.litespeed schreef:Helemaal eens, maar we vertrokken bij de kettingbreuk van TS en dat is wat mij betreft nog een hele stap verder. Dat je je cassette om zeep helpt als je wat langer doorrijdt akkoord, maar dan hoef je nog niet op je bek te gaan.Sharkman 1 schreef:Er is een verschil tussen meegaan en optimaal funktioneren en tussen die twee punten liggen ook bij een campa ketting aardig wat km.
Sharkman 1 schreef:Dan heb je of een chorus cassette of je rijdt altijd op de zwaarste stalen kransjes. Als je 12.000 haalt op een Super record cassette heb je een km teller die elke km met 2 vermenigvuldigd.....
Rijdt met SR cassettes op beide fietsen,en een Garmin dus mijn kms kloppen echt wel,maak ze wel na elke rit schoon en smeer met neoval.
Gebruik de tandjes van de cassette ongeveer allemaal net zoveel hier in het heuvelland schakel je toch net wat meer dan boven de rivieren.
Kan er toch echt niets anders van maken maar ze gaan12000 mee bij mij.
I live to ride,I ride Passoni
Zelf rij ik nog 10s Chorus, ik heb op mijn nette fiets (dus niet de winterfiets) beide systemen geprobeerd. Dus ketting oprijden en dan cassette en ketting verwisselen en zoals sharkman 1 zegt ongeveer om de 2000 km de ketting verwisselen waarmee je dus drie kettingen op een cassette rijd en de laatste ketting er wat langer op laat zitten.
In het eerste systeem neem ik een veiligheid in acht en verwissel ik na ongeveer 4500 km.
Als ik dit doortrek na 11s en ik ga rekenen voor Chorus kom ik als volgt uit:
Na 4500 km cassette en ketting vervangen kost ongeveer 100 euro (cassette) + 37 euro (ketting) = 137 euro wat neerkomt op 3,04 euro per 100 km.
Elke 2000 km ketting vervangen en de derde ketting na 3000 km geeft 7000 km voor drie kettingen en een cassette. Dit kost ongeveer 100 euro + 3 x 37 = 211 euro. Dit geeft 3,02 euro per 100km.
Inderdaad wel 2 hele centen per 100 km goedkoper. Dat zet nog eens zoden aan de dijk!!!
In het eerste systeem neem ik een veiligheid in acht en verwissel ik na ongeveer 4500 km.
Als ik dit doortrek na 11s en ik ga rekenen voor Chorus kom ik als volgt uit:
Na 4500 km cassette en ketting vervangen kost ongeveer 100 euro (cassette) + 37 euro (ketting) = 137 euro wat neerkomt op 3,04 euro per 100 km.
Elke 2000 km ketting vervangen en de derde ketting na 3000 km geeft 7000 km voor drie kettingen en een cassette. Dit kost ongeveer 100 euro + 3 x 37 = 211 euro. Dit geeft 3,02 euro per 100km.
Inderdaad wel 2 hele centen per 100 km goedkoper. Dat zet nog eens zoden aan de dijk!!!
-
- Forum-lid
Diogenes schreef:Waarom zou je in hemelsnaam een ketting vervangen, die volgens de door Campa aangegeven meting met schuifmaat nog goed is?
Wat is de afstand met schuifmaat van een nieuwe ketting en een oude (versleten) ketting?
Ik heb dat gisteren eens uitgetest en kwam tot volgende afstanden:
Nieuwe ketting 9 sp: 131,80 mm
Ketting 9 sp 6500 km: 134,36 mm
Ketting Chorus 11 sp 3000 km: 132,96 mm
Is daar iets uit op te maken?
Wordt zo'n 1 mm langer per 3000 km. Hoever zou je kunnen gaan?
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
-
- Forum-lid
apexrider schreef:Hoe kun je dat met zo'n grote precisie meten? Ligt de ketting op de grond, is deze op spanning? Denk ook niet dat je een schuifmaat met deze lengte hebt, zal eerder een rolmaat zijn.
Steeds hetzelfde aantal schakels genomen en is wel 13,180 cm. Een digitale schuifmaat tot op 1 honderste mm. Wel zelf zoveel mogelijk gelijke spanning geven. Het is geen elastiek die ge meet.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
Heb van mijn fietsmaker soortgelijk verhaal gehoord enkele weken geleden.
Hij heeft een ploeg die bij de liefhebbers rijden en een van de renners had
juist volledige nieuwe superrecord laten plaatsen.
In de week wat mee losgereden en op zondag dan in volle sprint ook ketting
kapot getrokken!!
Kerel moest zelfs afgevoerd worden met schouderbreuk en volledige fiets kapot.
Is dan zware discussie geweest met fm en campa en uiteindelijk hebben ze toch
toegegeven dat het niet aan montage lag maar dus fabrieksfout in ketting was.
Hij heeft een ploeg die bij de liefhebbers rijden en een van de renners had
juist volledige nieuwe superrecord laten plaatsen.
In de week wat mee losgereden en op zondag dan in volle sprint ook ketting
kapot getrokken!!
Kerel moest zelfs afgevoerd worden met schouderbreuk en volledige fiets kapot.
Is dan zware discussie geweest met fm en campa en uiteindelijk hebben ze toch
toegegeven dat het niet aan montage lag maar dus fabrieksfout in ketting was.
SpiritWetteren schreef:apexrider schreef:Hoe kun je dat met zo'n grote precisie meten? Ligt de ketting op de grond, is deze op spanning? Denk ook niet dat je een schuifmaat met deze lengte hebt, zal eerder een rolmaat zijn.
Steeds hetzelfde aantal schakels genomen en is wel 13,180 cm. Een digitale schuifmaat tot op 1 honderste mm. Wel zelf zoveel mogelijk gelijke spanning geven. Het is geen elastiek die ge meet.
Oeps, ik zat er een factor 10 naast geloof ik.