11 speed ketting breekt
Onderhoud en wijze van gebruik zijn volgens mij bepalend. Ik begrijp jouw redenatie, maar ik ga echt geen ketting vervangen als ie niet genoeg versleten is. Een ketting checker liegt niet. Bovendien zien mij cassettes er ook nog allemaal prima uit! Ik heb er wel continu 3 in gebruik, wellicht werkt dat ook levensverlengend op de ketting?
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik rijd nu met de 4e Dura-Ace 10s ketting op 1 Campa cassette. Ik gebruik de Rohloff Kaliber om te meten. ik heb nu 13.000 km met de cassette gereden en ik doe zo'n 4000 km met een D-A ketting. Ik rijd altijd met 2 kettingen die ik afwissel om de 1000 km.
Maar in mijn ervaring gaan de Campa kettingen veel langer mee dan die van Shimano. Dan zou 2000 km toch echt niet veel zijn voor 11s.
Maar in mijn ervaring gaan de Campa kettingen veel langer mee dan die van Shimano. Dan zou 2000 km toch echt niet veel zijn voor 11s.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
- daniel1975
- Forum-lid HC
rob74 schreef:Het halve prof peloton rijdt met 11 speed kettingen. Wat denk je zelf? Als die dingen om de haverklap kapot gingen, dan zag je dat vaker op TV.
Ik denk puur een geval van pech.
Ik denk dat Ingmario wel een aardig eindje in de buurt komt van die vermogens tijdens de 10sec sprintjes...

Less is bore
-
- Forum-lid HC
Weet iemand precies welke onderdelen van de 11s speed ketting eigenlijk smaller zijn geworden? Ik probeer te begrijpen waarom de kettig überhaupt sneller zou slijten.
Als de plaatjes dunner zijn dan is dat eventueel een verklaring dat er meer rek in zit en sneller speling in de ketting komt. Maar als alleen de busjes korter zijn en de plaatjes dichter op elkaar staan dan zou ik eerder verwachten dat de ketting langer meegaat.
Als de plaatjes dunner zijn dan is dat eventueel een verklaring dat er meer rek in zit en sneller speling in de ketting komt. Maar als alleen de busjes korter zijn en de plaatjes dichter op elkaar staan dan zou ik eerder verwachten dat de ketting langer meegaat.

-
- Forum-lid HC
Denk dat de meeste hier een redenatiefout maken. Een ketting is simpelweg een slijt deel en tijdig wisselen zorgt er gewoon voor dat de rest (= veel duurder) gewoon minder slijt.
Het moet in principe niet uitmaken of je een sedis ketting van 6 Euro of een superrecord ketting die een veelvoud kost moet verwisselen.
Als je dat te duur vindt moet je gewoon geen SR rijden maar een lagere groep of beter nog gewoon 10V pakken. Persoonlijk adviseer ik altijd om ketting en cassette van chorus te nemen omdat die de langste standtijd heeft en ook nog redelijk betaalbaar is.
En wat betreft die 11v ketting: Alles is iets dunner, moet tegelijkertijd voldoen aan nauwere toleranties en bovendien onder een grotere hoek (= verbuiging/flex) kunnen werken. Al die factoren zorgen ervoor dat de ketting zwaarder belast wordt, eerder slijt en ook eerder aan vervanging toe is.
Het moet in principe niet uitmaken of je een sedis ketting van 6 Euro of een superrecord ketting die een veelvoud kost moet verwisselen.
Als je dat te duur vindt moet je gewoon geen SR rijden maar een lagere groep of beter nog gewoon 10V pakken. Persoonlijk adviseer ik altijd om ketting en cassette van chorus te nemen omdat die de langste standtijd heeft en ook nog redelijk betaalbaar is.
En wat betreft die 11v ketting: Alles is iets dunner, moet tegelijkertijd voldoen aan nauwere toleranties en bovendien onder een grotere hoek (= verbuiging/flex) kunnen werken. Al die factoren zorgen ervoor dat de ketting zwaarder belast wordt, eerder slijt en ook eerder aan vervanging toe is.
-
- Forum-lid
ericpeters schreef:Weet iemand precies welke onderdelen van de 11s speed ketting eigenlijk smaller zijn geworden? Ik probeer te begrijpen waarom de kettig überhaupt sneller zou slijten.
De plaatjes zijn volgens mij hetzelfde. De busjes zijn korter en de roulementjes bijgevolg in verhouding iets smaller, maar dikte is het zelfde qua omtrek en om de asjes. Hoe korter de de busjes hoe minder buigzaam en minder de ketting uitrekbaar.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
>Het moet in principe niet uitmaken of je een sedis ketting van 6 Euro of een superrecord ketting die een veelvoud kost moet verwisselen.
Ik heb gemerkt dat de Campa ketting heel wat langer meegaat dan de Shimano kettingen.
Ik heb gemerkt dat de Campa ketting heel wat langer meegaat dan de Shimano kettingen.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
-
- Forum-lid HC
Dat is een feit en ook als een Kmc. Maar campa maakt haar kettingen niet zelf en volgens mij zijn er nog wat aftermarkt merken die uit dezelfde fabriek komn.
Maar waar ik op doelde was dat je gewoon niet het uiterste uit je ketting moet willen halen. Er is een verschil tussen meegaan en optimaal funktioneren en tussen die twee punten liggen ook bij een campa ketting aardig wat km.
Maar waar ik op doelde was dat je gewoon niet het uiterste uit je ketting moet willen halen. Er is een verschil tussen meegaan en optimaal funktioneren en tussen die twee punten liggen ook bij een campa ketting aardig wat km.
Helemaal eens, maar we vertrokken bij de kettingbreuk van TS en dat is wat mij betreft nog een hele stap verder. Dat je je cassette om zeep helpt als je wat langer doorrijdt akkoord, maar dan hoef je nog niet op je bek te gaan.Sharkman 1 schreef:Er is een verschil tussen meegaan en optimaal funktioneren en tussen die twee punten liggen ook bij een campa ketting aardig wat km.
Sharkman 1 schreef:Tijdig vervangen spaart je cassettes en die zijn gewoon veel duurder. Ik versluit drie kettingen op één cassette en voor de duidelijkheid 5000 km is met het beste onderhoud van de wereld echt te lang voor zo'n dunnen ketting.
Heb 6300km gereden met 11sp nieuwe gelegd en op naar de volgend 6000km wel enkel met droog weer gebruikt.
Zal wel bij de volgende wissel een nieuwe cassette moeten kopen maar 12k met een cassette en twee kettingen vindt ik toch aardig.(3 cent p/km)
Op slechtweer/pekel rij ik maar een goede 3500 met een 11sp ketting hier doe ik 3 kettingen op een cassette.
I live to ride,I ride Passoni
-
- Forum-lid HC
Dan heb je of een chorus cassette of je rijdt altijd op de zwaarste stalen kransjes. Als je 12.000 haalt op een Super record cassette heb je een km teller die elke km met 2 vermenigvuldigd.....
Ik moet idd. opmerken dat ik bijna alleen chorus cassettes gebruik. De SR cassette die ik heb (12-29) gaat er alleen in de bergen op...
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;