Max. druk banden
-
captainsheep
- Forum-lid
laatst hoorde ik dat, wanneer je de bandendruk heel hoog zet: 10 bar o.i.d. dat niet alle velgen dit kunnen houden.
Kan dat echt gebeuren of alleen wanneer je met een wat oudere velg rondrijd?
Captainsheep schreef:laatst hoorde ik dat, wanneer je de bandendruk heel hoog zet: 10 bar o.i.d. dat niet alle velgen dit kunnen houden.
Klopt. Zeker bij dunne (lichte) velgen en carbon velgen is dat het geval. Meestal geeft de fabrikant wel een maximale druk aan. Bij tubes speelt dit niet zo, omdat de tube alle druk 'op vangt' (itt tot een draadband, waar velg en buitenband de druk opvangen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
deboefvanparma
- Forum-lid
Foosho schreef:Ik pomp m'n bandjes altijd netjes op tot 8 bar (Conti GP4000), met een Joe Blow is het ook een plezier om te doen
Ik merk dat ze heel langzaam leeglopen (poreus denk ik), 1x per 2 weken oppompen lijkt me het minimum.
Na thuiskomst dien je de druk van de banden af te halen, fiets op te hangen en daarna je vriendin/vrouw te begroeten. Mocht je gaan fietsen: vriendin/vrouw gedag zeggen, fiets van de haak halen, banden exact op spanning brengen. Gaan.
Conti 4000s moeten idd volgens fabrieksopgave 8bar hebben. Minste slijtage, minste kans op lek.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Hmm... momenteel houd ik de bandjes gewoon op druk, m'n fiets staat (nog) op de grond, dus ik kan me voorstellen dat de band dan meer vervormt op lagere druk?de boef van parma schreef:Na thuiskomst dien je de druk van de banden af te halen, fiets op te hangen....
Hoe hard moet je hem idealiter wegzetten? 5-6 bar ofzo? (helemaal leeg lijkt me ook niet goed)
Hoi,
"Conti 4000s moeten idd volgens fabrieksopgave 8bar hebben. Minste slijtage, minste kans op lek.
__________________"
Dom, dommer, domst.
Niks persoonlijks maar hoe kort is je neus dat je niet begrijpt dat de ideale bandendruk afhankelijk is van een aantal externe factoren die geenszins wat te maken hebben met de fabrikant van de band.
Voor de duizend en eertste keer, het is niet omdat de fabrikant een maximale druk aangeeft dat je die ook moet aanhouden.
Voor de duidelijkheid: algemene basisregel 1bar par 10kg totaal gewicht.
Voorbeeld: ik weeg 70kg en mijn fiets weegt er 10 dan zal ik voor de meeste parcoursen 8bar inbrengen in de achterband en een halve bar minder vooraan. Dit geldt bij het gros van de wegdekken.
Ciao,
"Conti 4000s moeten idd volgens fabrieksopgave 8bar hebben. Minste slijtage, minste kans op lek.
__________________"
Dom, dommer, domst.
Niks persoonlijks maar hoe kort is je neus dat je niet begrijpt dat de ideale bandendruk afhankelijk is van een aantal externe factoren die geenszins wat te maken hebben met de fabrikant van de band.
Voor de duizend en eertste keer, het is niet omdat de fabrikant een maximale druk aangeeft dat je die ook moet aanhouden.
Voorbeeld: ik weeg 70kg en mijn fiets weegt er 10 dan zal ik voor de meeste parcoursen 8bar inbrengen in de achterband en een halve bar minder vooraan. Dit geldt bij het gros van de wegdekken.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
campasuper
- Forum-lid
fdegrove schreef:Voor de duidelijkheid: algemene basisregel 1bar par 10kg totaal gewicht.
Ciao,
Hoe moet dit dan als je meer dan 100 kg weegt en ook nog een fiets van 10 kg?
Er zijn maar heel weinig draadbanden die 11 of 12 bar kunnen hebben ...
Ook het verschil van een halve bar tussen voor en achter lijkt me aan de krappe kant bij 8 bar achter.
Bij een normale fietshouding zal zomaar 70% of meer van het gewicht op de achterband terecht komen. Dit lijkt mij ook de reden dat de achterband harder slijt.
Verschillen in levensduur van 100% tussen voor en achter zijn redelijk normaal.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
deboefvanparma
- Forum-lid
fdegrove schreef:Hoi,
__________________"
Dom, dommer, domst.
Ciao,
Salve Stupido,
Het leven begint bij lezen. Begrijpend lezen. Ik heb het niet over max banden spanning gehad. Over wegdekken gesproken, ik rijd voor 100% op asfalt.
Geef je nog ff antwoord aan campa=super, want die had nog een puntje.
Sogni d'oro
klimgeit
klimgeit
Jammer om hier teksten te moeten lezen met een neerwaartse ondertoon cq spiraal . Ik kom hier om wat bij te leren , niet om te zien dat de de één meer weet of kennis heeft dan de ander. Jammer dat dit dan zo neergezet wordt. Helaas ook op het forum daalt het niveau.
pinarellorules
-
deboefvanparma
- Forum-lid
Kino schreef:Jammer om hier teksten te moeten lezen met een neerwaartse ondertoon cq spiraal . Ik kom hier om wat bij te leren , niet om te zien dat de de één meer weet of kennis heeft dan de ander. Jammer dat dit dan zo neergezet wordt. Helaas ook op het forum daalt het niveau.
Kino dat je gelijk hebt behoeft geen betoog. Excuus aan een ieder die zich heeft gestoord aan mijn reaktie op de relevante post. Om respectloos en out of the blue voor rotte vis te worden uitgemaakt omdat ik de instructies van een fabrikant aanhaalde, schoot mij ff in het verkeerde keelgat. Misschien kan degrove hier iets mee?
klimgeit
klimgeit
Hoi,
En als ik al van bij de aanvang duidelijk meld dat niemand het persooonlijk dient op te vatten dan doe je het toch nog?
Zoals American Classic Fan ook al duidelijk liet doorschemeren hangt de ideale bandendruk
van een aantal externe factoren af.
Je eigen gewicht, het wegdek, enz.
Voor wat betreft de verdeling van de druk voor/achter: hangt van je bouw en zithouding op de fiets af maar algemeen wordt als vuistregel vooraan een halve bar minder dan achteraan ingebracht.
Een fabrikant die stelt dat zijn banden het best doen bij 8 bar zal daar wellicht ook een gewicht van de rijder en fiets bij vermelden, hoop ik?
Zeggen dat x bar zondermeer ideaal is is gewoon niet erg verstandig.
Dat 8 bar de maximaal toegestane druk niet is weet ik ook wel dus neem aub niet telkens een algemeen bedoeld antwoord als een persoonlijke aanval op.
Dat was in geen geval de intentie.
Ciao,
En als ik al van bij de aanvang duidelijk meld dat niemand het persooonlijk dient op te vatten dan doe je het toch nog?
Zoals American Classic Fan ook al duidelijk liet doorschemeren hangt de ideale bandendruk
van een aantal externe factoren af.
Je eigen gewicht, het wegdek, enz.
Voor wat betreft de verdeling van de druk voor/achter: hangt van je bouw en zithouding op de fiets af maar algemeen wordt als vuistregel vooraan een halve bar minder dan achteraan ingebracht.
Een fabrikant die stelt dat zijn banden het best doen bij 8 bar zal daar wellicht ook een gewicht van de rijder en fiets bij vermelden, hoop ik?
Zeggen dat x bar zondermeer ideaal is is gewoon niet erg verstandig.
Dat 8 bar de maximaal toegestane druk niet is weet ik ook wel dus neem aub niet telkens een algemeen bedoeld antwoord als een persoonlijke aanval op.
Dat was in geen geval de intentie.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...