Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat drinken & eten tijdens racefietsen?

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 06 sep 2010 23:28

Sportdrank is gewoon vloeibaar voedsel. Wat mij betreft eet je dus gewoon op de fiets. Water + een gel is bijv exact hetzelfde als een sportdrank. En het verschil tussen een sportdrank en een banaan zit niet in de energie die ze opleveren, maar de vorm en hoe makkelijk je lichaam die kan omzetten (en de smaak, maaggevoel, etc). Puur met sportdrank kun je je maximale opnamecapaciteit aan calorieen benutten en dus je lichaam helemaal volpompen met kcals. Als je dat voor een langere rit doet is het wel de vraag of je maag dat leuk vindt en of je het niet zat wordt. Maar dat is puur persoonlijk... Ik begrijp de hele discussie dan ook niet zo, het zou pas bijzonder zijn als je helemaal geen kcals zou innemen op een rit van langer dan 2 uur of als je alleen taart zou eten op de fiets.
ik ook niet. Zit al vanaf het begin te zeggen dat ik tijdens het fietsen gewoon sportdrank drink ... blijkbaar zijn er die dat niet kunnen of willen lezen.

Denk ook dat een deel van de discussie ontstaan is of je VOOR de aanvang van de training degelijk moet eten of niet. Ik doe daar dus niets speciaals voor, gewoon de maaltijden zoals elke dag (en dat is voor mij een superkarig ontbijt).

Maar nogmaals. 2/2.5 sportdrank, 2 mueslirepen en een gelleke op 80 km ... ... dat is m.i. toch lichtelijk overdreven (en dat is de post waar ik eerst op reageerde)
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 06 sep 2010 23:45

perrush schreef:Denk ook dat een deel van de discussie ontstaan is of je VOOR de aanvang van de training degelijk moet eten of niet. Ik doe daar dus niets speciaals voor, gewoon de maaltijden zoals elke dag (en dat is voor mij een superkarig ontbijt).
Dat is ook heel persoonlijk. Ikzelf heb van nature een hoge energiebehoefte en eet dus zowiezo al erg veel, inclusief een stevig ontbijt.
Maar nogmaals. 2/2.5 sportdrank, 2 mueslirepen en een gelleke op 80 km ... ... dat is m.i. toch lichtelijk overdreven (en dat is de post waar ik eerst op reageerde)
Dat hangt er erg vanaf hoe goed deze persoon getraind is. Ik doe ~100km solo in D2 op 80 gram maltodextrine/fructosemix (opgelost in water) + 2 a 3 stuks eten (banaan/mueslireep/Snelle Jelle). Daar doe ik 3.5 uur over.

Als iemand 3.5 of 4 uur doet over 80 km in D2, dan klinkt het niet zo extreem om grofweg evenveel te eten. Het is ook de vraag of deze persoon een goede basis heeft. Als de glucosevoorraad in het lichaam niet goed gevuld is, zul je een stuk meer moeten eten op de fiets.

eelcoz

eelcoz 06 sep 2010 23:49

Ik durf hier bijna niet meer neer te zetten wat ik eet tijdens een D1-training van 4 uurtjes, maar het is zo ongelooflijk veel meer dan dat ik hier lees dat ik bijna het idee krijg dat er iets mis is.

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 07 sep 2010 01:28

[quote="eelcoz"]Ik durf hier bijna niet meer neer te zetten wat ik eet tijdens een D1-training van 4 uurtjes, maar het is zo ongelooflijk veel meer dan dat ik hier lees dat ik bijna het idee krijg dat er iets mis is.[/quote]

probeer het een keertje :o) :o) :o)
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 07 sep 2010 10:21

[quote="Edwin01"][quote="perrush"]

Ik wilde alleen maar zeggen dat vaste voeding tijdens een rit (training of wedstrijd) niet noodzakelijk is.
[/quote]

Ik vraag me dan toch serieus af wat de heren professionals (en elite's) verkeerd doen tijdens een koers. Als ik wielrennen zit te kijken zie ik de heren het ene na het andere taartje, banaantje, broodje en weet ik nog wat naar binnen douwen....
Pas laat in de koers wordt er op vloeibaar overgeschakeld.

Mijn wedstrijdjes duren 5 kwartier, anderhalf uur. Dat zal ik net halen op de glycogeenvoorraad in de spieren en lever, maar als het langer duurt zal er toch aangevuld moeten worden...

Als ik langer dan 2 uur train gaat er ook een muslireepje of 2 in, ook als het een extensieve training is.[/quote]


heh maar dat zegt hij toch niet, hoe maak je de stap van
a) niet noodzakelijk
naar
b) wat profs doen is fout

Dat zegt hij niet!

Anyway tijdens een koersje van een uur hoef je idd niet een hele maaltijd te eten, dat is ook niet te vergelijken met een touretappe.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 07 sep 2010 11:53

[quote="perrush"]

gaan we hier duurritjes van 80 km vergelijken met profkoersen van 5 uur ??[/quote]

Ehhh..... Dan moet je onderstaand wel wat anders formuleren natuurlijk....

[quote="perrush"]Ik wilde alleen maar zeggen dat vaste voeding tijdens een rit (training of wedstrijd) niet noodzakelijk is.[/quote]

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 07 sep 2010 13:01

@ Edwin : lees de reactie van roos eens.

@ all :

ik zou deze discussie eens een andere kant op willen gooien. En dan minder voor de toerrijders dan wel meer voor diegenen die wedstrijden rijden.

- In een wedstrijd gaat je voorraad glycogeen sowieso de dieperik in. Ik vraag me af of het dan goed is om tijdens trainingen die voorraad steeds maximaal te houden. Is het ook geen vorm van 'training' om tijdens een training die voorraad glycogeen naar beneden te trekken en toch nog te presteren (trainen). Dit is trouwens wat er in een wedstrijd moet gebeuren. Zou een lichaam daar niet op getraind geraken ??

Natuurlijk moet je je hele voorraad er niet doorjagen en dan toch blijven trappen, dat is roofbouw. Maar een deel glycogeen opsouperen lijkt me geen probleem als het na de training terug degelijk aangevuld wordt.

Of ben ik nu verkeerd (en kun je een lichaam hierop niet trainen). Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van. 't is maar een vliegertje die ik oplaat.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 07 sep 2010 13:27

De grootte van je glycogeenvoorraad is rekbaar, maar niet in de orde van grootte dat je opeens 2 uur ipv 5 kwartier ingespannen kunt fietsen. Voor renners (en ook toerders) is het efficienter om je vetverbranding "op te schuiven naar boven" door veel duurtraining. Maar tijdens een extensieve duurtraining wordt de koolhydraatverbranding wel degelijk aangesproken, alleen niet in die mate als bij een intensieve training.
De drie energiesystemen (vet, glycogeen en creatinefosfaat) opereren naast elkaar. Alleen de verhouding waarin varieert naar gelang van de intensiteit van de inspanning.

Het zgn. koolhydraten stapelen bestaat eruit om je een keer helemaal naar de tandjes te rijden en daarna jezelf volproppen met pasta om een soort supercompensatie-effect te bereiken. Dit kun je een aantal dagen voor een belangrijke koers doen, maar natuurlijk niet dagelijks of zelfs maar 3 keer per week...

Ik vind het zelf geen goed idee om, zoals je zelf zegt, je complete (of een groot deel van de)voorraad glycogeen er doorheen te jagen tijdens een training. Ik vul daarom liever onderweg aan, zodat ik niet uitgewoond thuis kom. Het herstel gaat dan ook makkelijker.

Enne... wat betreft mijn eerdere opmerking... Je zult het idd niet zo bedoeld hebben, maar je was nogal stellig in de bewering dat je "een training of wedstrijd" zonder vaste voeding kunt rijden. Een wedstrijd kan van alles zijn, van een Cat. 1 jeugdkoersje zijn tot een Protour-koers... ;-)


pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 07 sep 2010 19:29

Niet alleen verbrand je ook vet, je verbrandt ook al het in het bloed aanwezige glucose! Dat mag je optellen bij de glycogeenvoorraad.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 08 sep 2010 17:52

[quote="perrush"]Natuurlijk moet je je hele voorraad er niet doorjagen en dan toch blijven trappen, dat is roofbouw. Maar een deel glycogeen opsouperen lijkt me geen probleem als het na de training terug degelijk aangevuld wordt.

Of ben ik nu verkeerd (en kun je een lichaam hierop niet trainen). Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van. 't is maar een vliegertje die ik oplaat.[/quote]

De mate van vetverbranding hangt vooral af van de inspanning die je doet. Als je in D1 gaat trainen zal je lichaam vanzelf flink wat energie uit vet gaan halen. Als je in D3 gaat rijden zal je vrijwel geen vet verbranden. Dat kan ook helemaal niet, want vetverbranding verbruikt veel meer zuurstof dan glucoseverbranding, dus kan de benodigde hoeveelheid energie niet geleverd worden met vetverbranding (aangezien de inname van zuurstof beperkt is).

Daarom komt hongerklop ook zo plotseling, je lichaam merkt dat de glucosevoorraad bijna op is en schakelt van grotendeels glucoseverbranding naar grotendeels vet/eiwitverbranding, wat veel en veel minder energie levert. Daardoor kun je plotseling veel minder hard rijden. Zolang je nog voldoende glucose hebt voor de spieren maakt het niet uit of je glucosevoorraad maximaal is of op 50%.

D1 training zorgt er wel voor dat je lichaam gewend raakt om tijdens het sporten ook flink wat vet te verbranden, maar dat heeft weinig met de glucosevoorraad te maken.

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 08 sep 2010 20:36

zelf heb ik morgen examen fysiologie.
in de cursus las ik dat je best voor de inspanning water kunt drinken omdat het snel op wordt genomen door het lichaam [+-30min doet het lichaam erover].
Tijdens de inspanning, als deze langer dan 60min duurt, kun je best water drinken waar zouten in zijn opgelost OF kies je voor een isotone sportdrank zoals aquarius. De suikers die deze drankjes bevatten, zijn niet alleen brandstof voor de spieren, maar ze zorgen er ook voor dat het water snel wordt opgenomen in het bloed. Dit is cruciaal bij hevig vochtverlies zoals zweten.
Bij echt langdurige inspanningen drinkt men best niet te veel "gewoon" water, er is een kans op hyponatraemia=waterintoxicatie [suf, verwarring, duizelig...]
Na de inspanning moet je je koolhydraten weer aanvullen.

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 08 sep 2010 20:55

[quote="Aapje"]De mate van vetverbranding hangt vooral af van de inspanning die je doet. Als je in D1 gaat trainen zal je lichaam vanzelf flink wat energie uit vet gaan halen. Als je in D3 gaat rijden zal je vrijwel geen vet verbranden. Dat kan ook helemaal niet, want vetverbranding verbruikt veel meer zuurstof dan glucoseverbranding, dus kan de benodigde hoeveelheid energie niet geleverd worden met vetverbranding (aangezien de inname van zuurstof beperkt is).[/quote]

Euh:

[quote="Edwin01"]De drie energiesystemen (vet, glycogeen en creatinefosfaat) opereren naast elkaar. Alleen de verhouding waarin varieert naar gelang van de intensiteit van de inspanning.[/quote]

Dit van Edwin01 klopt, dat van Aapje niet (helemaal). Energiesystemen werken naast elkaar, ze nemen het energie leveren niet over van elkaar bij verschillende intensiteit. (Hongerklop daargelaten)

Plaats reactie