Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

fietsbel

djvandepol
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 feb 2005 18:11

djvandepol 27 jul 2005 14:29

Quote: Origineel geplaatst door twijfelaar op 26 Juli 2005

Bel is verplicht in België zover ik weet. Ook op racefietsen. En het zou me verwonderen dat dit in Nederland anders is.




Klopt in nederland ben je het ook verplicht. Tevens mag je volgens de wet de bel dan ook alleen gebruiken in noodsituaties (netzoals de claxon van de auto). Meerderheid van de bevolking is hiervan totaal niet op de hoogte en dit weet de politie ook.

twijfelaar
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 mar 2005 14:40

twijfelaar 27 jul 2005 16:01

Quote: Origineel geplaatst door DJvandePol op 27 Juli 2005
Quote: Origineel geplaatst door twijfelaar op 26 Juli 2005

Bel is verplicht in België zover ik weet. Ook op racefietsen. En het zou me verwonderen dat dit in Nederland anders is.






Klopt in nederland ben je het ook verplicht. Tevens mag je volgens de wet de bel dan ook alleen gebruiken in noodsituaties (netzoals de claxon van de auto). Meerderheid van de bevolking is hiervan totaal niet op de hoogte en dit weet de politie ook.


Iemand waarschuwen dat je wilt inhalen is toch geen noodsituatie??? En nochthans dient dat ding daarvoor in België (volgens een infobrochure van de politie toch). Of het moet zijn dat iemand verzoeken aan de kant te gaan een noodsituatie is omdat je er anders los op vlamt.

djvandepol
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 feb 2005 18:11

djvandepol 27 jul 2005 18:53

Quote: Origineel geplaatst door twijfelaar op 27 Juli 2005

Iemand waarschuwen dat je wilt inhalen is toch geen noodsituatie??? En nochthans dient dat ding daarvoor in België (volgens een infobrochure van de politie toch). Of het moet zijn dat iemand verzoeken aan de kant te gaan een noodsituatie is omdat je er anders los op vlamt.






Dat klopt ook, wellicht stelt de wet in België anders.
Wil er wel bij melden dat ik geen geleerde ben in de wet. Weet het alleen van een kennis die politieagent is.

Het is gebaseerd op artikel 28 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV).

Internetbron - nderaan de pagina.

Maar zoals ik al zei, het is meer een gedogen regelgeving, dat dient om aggressie in het verkeer te voorkomen en te bestraffen. Maar aangezien de fietsbel al een geaccepteerd gebruik is binnen de samenleving wordt er ook niet op gecontroleerd en dus vrijwel geen aggressie opwekt.

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 30 jul 2005 00:29

Ja, een fietsbel is verplicht in Nederland. Al in 1966 heb ik op mijn racefiets, fietsend in Rockanje, een bekeuring gehad van een zeer oplettende diender a raison van twee gulden 50 cents. Overigens vind ik een fietsbel best handig. Het enige probleem is dat, als ik op de pedalen ga staan, mijn knieen er tegenaan kunnen stoten en dat kan vervelende blessures tot gevolg hebben. Mijn bel zit op de stuurpen.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

erikvd
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 aug 2004 04:12

erikvd 30 jul 2005 01:07

Ik heb mn bel gemonteerd aan de spacers van m'n voorvork. Niemand (ok bijna niemand) die het ziet.

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 30 jul 2005 11:59

ik had op m'n vroige fiets een heel klein subtiel belletje zitten die totaal niet opviel, maar nu op m'n huidige fiets heb ik geen bel, en ik moet zeggen: IK MIS HEM!!!!
wat kunnen sommige mensen slingerend en langzaam fietsen zeg. en dan roep je ruim van te voren, en dan nog schrikken ze van je als je pal achter hun vol in de remmen gaat.
Denk dat er tog weer 1tje op komt, oke, het hoort niet, maar het is tog wel verrekte handig.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 30 jul 2005 14:41

Quoten: Origineel geplaatst door Erik vD op 29 Juli 2005

Ik heb mn bel gemonteerd aan de spacers van m'n voorvork. Niemand (ok bijna niemand) die het ziet.


Erik, wat bedoel je met die spacers aan je voorvork ?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

erikvd
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 aug 2004 04:12

erikvd 31 jul 2005 03:46

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 30 Juli 2005



Quoten: Origineel geplaatst door Erik vD op 29 Juli 2005

Ik heb mn bel gemonteerd aan de spacers van m'n voorvork. Niemand (ok bijna niemand) die het ziet.



Erik, wat bedoel je met die spacers aan je voorvork ?

Ik bedoel de spacers boven het balhoofd, onder de stuurpen (hopelijk is het zo iets duidelijker geformuleerd?). Mijn bel is dus 'verticaal' gepositioneerd. Ik heb zo'n BBB belletje waar o.a. Daniel het over had.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 31 jul 2005 13:37

OK Erik! Ik dacht aan 'spacers' aan de vork zelf, dus ergens waar het wiel in loopt!
Mijn belletje zit toevallig op dezelfde plek, zij het dat daar geen spacers zitten maar gewoon een stuk stuurpen! Ping-pong! Opzij opzij, wij hebben vreselijke haast!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 31 jul 2005 14:12

Zoals reeds eerder gemeld: aan je zadelpen die bel!! Als je hem goed plaatst heb je er geen last van, en je zadelpen heeft een diameter (over het algemeen) waar zo'n beetje elke bel op past!!
Gang is alles!!

martinus
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2005 22:14

martinus 31 jul 2005 21:30

Ik heb m'n bel op m'n fietspomp gemonteerd, en die zit onder de staande buis onder het zadel. Werkt prima.
!!Jan Janssen Equipe!!

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 01 aug 2005 13:44

Het liefst zou ik iets fabrieken met een batterijtje en een electr. luide zoemer. Gewoon een klein drukknopje en Túúúúú't!!!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Plaats reactie