Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

kosten cassette, derailleur e.d.

bjor
Forum-lid

bjor 01 aug 2005 22:30

Ik heb voor een paar tientjes een meer dan 25 jaar oude Batavus racefiets gekocht. Wielen: 28", framemaat 59. Nu is de derailleur kapot en de cassette en ketting zijn ook flink versleten. Van de cassette is van een tandwiel al een stuk van een tand afgebroken. Die onderdelen wil ik dus laten vervangen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben een groentje van 50 jaar, dat de fiets wil gebruiken voor een beetje toeren. Geen wedstrijden, geen tochten van >100 km, maar ´s avonds een uurtje en in het weekeinde wat langer.
Ik hoef dus geen toponderdelen. Dat die misschien iets minder zijn is niet erg, als ze maar een paar jaar mee kunnen bij matig gebruik. Wat ben ik ongeveer kwijt aan een nieuwe cassette, ketting en derailleur en welk merk raden jullie aan?
A.u.b. geen adviezen over nieuwe fietsen en groepen van €800,-, want de beurs is beperkt.

Bjor

schmo
Forum-lid

schmo 01 aug 2005 23:58

Op deze site staat onder hebbedingen een 5speed schroefpion (cassette) voor 12,50 http://www.m-gineering.nl/
Een Wipperman Intrax ketting zal ook niet teveel kosten. Op marktplaats.nl staan vaak tweedehands derailleurs, model doet er niet vreselijk veel toe. Met een euro of vijftig moet het wel lukken denk ik.

tyrw
Forum-lid

tyrw 02 aug 2005 13:56

Ja daag. Voor 50 euro heb je een hele nieuwe (tweedehands) fiets. Opschroefpion heb ik vorig jaar nog gekocht bij Vonk in Delft voor een euro of 8. Zo'n derailleur is lastiger. Ik kan kijken of ik er nog een heb, die mag je gratis hebben als het nodig is.

schmo
Forum-lid

schmo 02 aug 2005 16:35

Je moet er ook rekening mee houden dat er gereedschap gekocht moet worden om pion eraf en erop te schroeven, nieuwe kabels is ook handig als je derailleur vervangt etc. Zo kom je makkelijk aan €50 totaal, daar koop je idd een 2e hands fiets voor waar je weer precies hetzelfde aan zal moeten vervangen....

bjor
Forum-lid

bjor 02 aug 2005 23:49

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik vreesde even dat ik   honderden Euro´s kwijt zou zijn, maar het kan dus ook betaalbaar. Ik ga morgen op zoek naar die onderdelen.

Bjor

tyrw
Forum-lid

tyrw 03 aug 2005 01:32

Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 02 Augustus 2005

Je moet er ook rekening mee houden dat er gereedschap gekocht moet worden om pion eraf en erop te schroeven, nieuwe kabels is ook handig als je derailleur vervangt etc. Zo kom je makkelijk aan €50 totaal, daar koop je idd een 2e hands fiets voor waar je weer precies hetzelfde aan zal moeten vervangen....

Nooit bij de Halfords geweest? :-p Zo'n pionschroefboutje en een kettingpons bij elkaar een euro of 5-8. En kettingponsen zijn altijd handig.
Als je voor 50 euro een oude fiets koopt en je moet allerlei onderdelen vervangen, dan heb je denk ik een slechte koop gedaan. De meeste opknappers kosten 0 tot 20 euro.
Succes met opknappen. Is erg leuk werk!

bjor
Forum-lid

bjor 03 aug 2005 22:01

Ik wist niet dat Halfords ook onderdelen voor racefietsen had. Bedankt voor de tip. Ga ik ook eens snuffelen dus.

Bjor

Plaats reactie