Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

gekraak bij kracht zetten op pedaal

bdz32
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2005 15:40

bdz32 19 aug 2005 15:45

postamble();
Goedendag, ik heb een Alu Trek 8000 met xt crank en lx achternaaf, verder xt derailleurs. 4 weken terug freewheel, kettingbladen en ketting vervangen. 3 dagen geleden rij ik een stuk en plots een gekraak bij het kracht zetten op de pedalen, maar ook wel bij gewoon rijden. Ben teruggeweest naar dealer, maar kan vooralsnog niet bepalen welk onderdeel het is. Hij raadde me aan het nog even aan te kijken tot ze goed konden bepalen welk onderdeel stuk was. Ik zat zelf aan de trapas te denken, maar als ik goed luister zou ik toch meer bij het achterwiel denken. Mijn achternaaf is trouwens nog nooit vervangen, maar hoe weet je precies dat die stuk is? Heeft iemand hier ervaring mee of suggesties? Ik hoor t graag, alvast bedankt!

garyfisher
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2005 22:59

garyfisher 19 aug 2005 23:11

Als je achternaaf stuk is zou je speling op de naaf moeten hebben. Dat kun je voelen door de velg loodrecht op de rijrichting heen een weer te bewegen: dat moet dus niet kunnen.

Speling op je cranck kun je ook controleren door de crackarmen loodracht op de rijrichting heen een weer te bewegen. Je mag dan geen speling hebben.

Aan je probleem te horen denk ik eerder dat jouw pedalen niet goed vast zitten. Die hoeven maar een heel klein beetje los te zijn en de boel kraakt en tikt. Als je pedalen vastzet moet je erop letten dat een ervan een "linkse" schroefdraad heeft. D.w.z. dat je die niet rechtsom maar linksom moet draaien om vast te zetten. Ik vergeet overigens steeds of nu de rechter of linker pedaal die afwijkende schroefdraad heeft.

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 19 aug 2005 23:34

ik had laatst wat vet aan de onderkant van het bracket gedaan waar de derr kabel geleider zaten (op advies van fiets). en de eerste keer dat ik ging fietsen begon het ineens heel erg te kraken en dit hield een paar ritten aan. misschien dat dat het is..
 
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 22 aug 2005 23:24

Heb een '98 (ofzo) Trek 8000 gehad, die begon op een gegeven moment ook enorm te kraken/tikken. Langs vele fietsenzaken geweest, niemand kon er iets aan doen. Bij Stappenbelt in Zwolle zei men iets van de snelspanner (achter) strakker zetten, weet niet meer waarom. Dat hielp wonderbaarlijk genoeg. Het kwam nog wel eens terug maar lang niet zo vaak als voorheen.

Ik rijd nu op een '05 Trek 8000 (toevallig eigenlijk) en heb nog geen enkel kraakje gehoord, behoudens het gekraak van takken die onder bruut gestamp verpulverd worden.

pieter1
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2004 20:40

pieter1 23 aug 2005 16:44

Vet ook eens je zadelpen in met montage vet, en je stuur enz. daar kan ook het gekraak vandaan komen wanneer dit droog wordt
home.wanadoo.nl/mapie

Plaats reactie