Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Wat voor remmen?

peetjediep
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 sep 2005 17:04

peetjediep 05 sep 2005 18:50

Wat voor een remsysteem is het beste?- V-brakes- hydraulische remmen: HS-33 heten ze geloof ik- Schijfremmen
of is het gewoon een kwestie van oplopende prijs en kwaliteit?
Heb nu V-brakes, geen problemen, maar wil een nieuwe mtb en zit te twijfelen over de rempjes!
-----------------------------<br>
Houdoe

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 05 sep 2005 19:18

Met schijfremmen heb ik geen ervaring. Ik zie het nut van schijfremmen in Nederland ook niet (tenzij je de Xentis Kappa wielen gebruikt en je niet op de velg kan remmen). Rijdt je (wel eens) in de bergen dan hebben schijfremmen het voordeel dat de velg niet oververhit raakt. De meeste ganbare schijfremmen werken hydraulisch. Het voordeel hiervan is dat ze zeer doseerbaar zijn.
De Magura's waarnaar je verwijst hebben diezelfde eigenschap. Hoe verder je de hendel inknijpt hoe harder je remt. Bij een V-brake moet je ook harder knijpen om harder te remmen.
Mijn ervaring is dat een hydraulische rem veel meer remvermogen geeft dan een v-brake (uitzonderingen daar gelaten). Het remvermogen is ruim voldoende voor XC gebruik de extra remkracht die aan schijven toebedicht wordt is dus overbodig (in NL).
V-brakes zijn het lichtst, hydraulisch is wat zwaarder en schijven wegen het meest. Over het algemeen lopen de kosten ook in hetzelfde rijtje op.
Voordelen van de Magura HS-33 vind ik dat ze doseerbaar zijn, nagenoeg onderhoudsvrij zijn. Geweldig hard remmen. Remblokjes eenvoudig verwisseld kunnen worden en de remmen zijn 'on te fly' afstelbaar.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

cascarsi
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 02 sep 2005 23:16

cascarsi 05 sep 2005 21:42

ik raad je hydraulische remmen: HS-33 aan want ik heb ze zelf ook en ik heb er alleen nog maar goeie ervaring mee
pijn is een emotie<br>
emotie kun je uischakelen

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4396
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 05 sep 2005 22:59

schijfremmen hebben toch de toekomst. maar voor enkel in nederland zou ik ook kiezen voor de magura's (heb zelf xt v-brakes zijn meen ik de beste v-brakes alleen heb je bij een afdaling oordopjes nodig en daar schijnen de hs33 geen last van te hebben)

kobus
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 nov 2004 12:58

kobus 05 sep 2005 23:15

Het blad Fiets (sept.) heeft een artikel over HS remmen. Ik zelf rij ook met HS en dat bevalt prima. Ik rij overigens alleen in NL met de mountainebike.

silvan
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 29 mei 2005 18:28

silvan 06 sep 2005 00:42

Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 05 September 2005


 
 
V-brakes zijn het lichtst, hydraulisch is wat zwaarder en schijven wegen het meest. Over het algemeen lopen de kosten ook in hetzelfde rijtje op.
V-brakes zijn het lichts. Schijven komen daarna, en hydraulische velgremmen van magura zijn nog steeds het allerzwaarst. Het scheelt volgens mij telkens z'n 100 gram.

ericuse
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2005 14:59

ericuse 12 sep 2005 15:13

Quote: Origineel geplaatst door Kobus op 05 September 2005
Het blad Fiets (sept.) heeft een artikel over HS remmen. Ik zelf rij ook met HS en dat bevalt prima. Ik rij overigens alleen in NL met de mountainebike.
heeft iemand ervaring met dat FIRMTECH systeem van waarover in dit artikel werd gesproken: helft van het gewicht van de HS33, en toch alle voordelen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 sep 2005 17:32

Ik heb firmtech bij m'n voorvork. Werkt netzo goed als de achterrem die standaard is. Firmtech heeft alleen als nadeel dat je er nooit meer V-brakes op kan zetten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jeek
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 aug 2005 12:33

jeek 13 sep 2005 13:55

ik hoop deze week een fiets te krijgen met magura firmtech voor en achter (idworx), heb tot nu toe ervaring met eerste magura versies mountain oid met hs11, met hs33 en met XT v-brakes
voordelen:
- errug licht (lichter dan xt vbrake wordt geclaimd, zeker lichter dan standaard hs33)
- meer ruimte tussen velgen en rem dan v-brake dus minder last van aanlopen door modder
- erg makkelijk wielen uit/in zetten, handeltje om rem omklappen klaro
- nauwelijks onderhoud nodig
Maar dat gezegd hebbende, ik was ook altijd blij met de XT v-brakes qua remkracht, in NL zeker voldoende
Ik ben zelf niet zo'n schijfremmen persoon hoewel mijn zoontje van 8 het errug cool vindt op z'n giant xtc...!
 
Experiment with your bike to get the best biking experience!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37967
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 sep 2005 20:21

Quoten: Origineel geplaatst door Silvan op 05 September 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 05 September 2005


 
 
V-brakes zijn het lichtst, hydraulisch is wat zwaarder en schijven wegen het meest. Over het algemeen lopen de kosten ook in hetzelfde rijtje op.
V-brakes zijn het lichts. Schijven komen daarna, en hydraulische velgremmen van magura zijn nog steeds het allerzwaarst. Het scheelt volgens mij telkens z'n 100 gram.



Dus niet he... Schijfremmen zijn in het totaal zwaarder. Zwaardere naven nodig, de schijven zelf en de remklauwen. Als je die optelt kom je vrijwel altijd boven de HS33 uit qua gewicht.
Less is bore

Plaats reactie