Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Manitou Skareb Platinum: mening/ervaring?

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 20 sep 2005 11:55

Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe MTB voor XC gebruik (toertochten, marathons (binnen, buitenland) en wedstrijden (funklasse)). Het wordt zeer waarschijnlijk een hardtail. Momenteel heb ik als vork de Manitou Skareb Platinum (80 of 100 mm travel) op het oog.
Wat is jullie ervaring of mening t.a.v. deze vork?
P.s. ik heb al gegoogled en MTBR.com gelezen.
 
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 sep 2005 14:09

Nooit zelf mee gereden, maar vork schijnt verre van stijf te zijn. Dus als je 80 kilo of meer weegt zou ik het zeker niet doen. Ik weet niet wat ie moet kosten, maar ik zou zeker Magura overwegen. De vorken zijn wel wat zwaarder, maar veel stijver en functioneren ook beter (zeker de Ronin).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38165
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2005 14:45

Waarom geen nieuwe RS Reba 2006?Schijnt een heel mooi vorkje te worden. De Reba 2005 was al een van de mooiere vorken op de markt voor die prijs. (Fox is mooier maar ook duurder)
Less is bore

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 20 sep 2005 15:01

Fox had ik zelf ook al in gedachten (de Terra Logic) tot ik hoorde dat daar nogal veel problemen mee zijn (lekken van de olie-klep).
Ronin en Reba zal ik ook eens bekijken. Ik was eigenlijk op zoek naar een vork in de categorie SID, niet de SID zelf want die is veel te slap.
Overigens varieert mijn gewicht tussen de 72 en 75 kg.
Andere suggesties of tips zijn welkom.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38165
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2005 15:39

Reba WC weeg 1531 gr, de SID 1310gr, maar dan krijg je idd een superslappe vork die veel onderhoud vraagt. Volgens mij moet je de Reba gewoon zien als de SID voor de niet-wedstrijdrijders. Stukje zwaarder, maar stijver en vooral degelijker.
Less is bore

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 20 sep 2005 16:03

Volgens de website is een voordeel van de Reba in tegenstelling tot de Skareb een volledige lock-out die (optioneel) via het stuur te bedienen is.
Weet iemand of deze lock-out ook echt de hele vork blokkeert (zoals bij mijn huidige Fatty) of houdt je nog een beetje speling?
De shortlist (tot zover)
- Skareb Platinum
- Ronin
- Reba
- Fox F__ Terralogic
Van minder belang, maar als ik kan kiezen speelt het mee: de vork komt in een deels zwarte deels carbonstructuur frame.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

ridleyrijder
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 02 jan 2005 22:30

ridleyrijder 20 sep 2005 20:58

Waarom wacht je niet nog even op de R7 van Manitou. Dat word de vervanger van de Skareb en word veel stijver. Daardoor zou die naar het schijnt op het niveau van een Fox komen.
Excuse me while I kiss the sky

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 20 sep 2005 22:32

Quoten: Origineel geplaatst door Ridley rijder op 20 September 2005

Waarom wacht je niet nog even op de R7 van Manitou. Dat word de vervanger van de Skareb en word veel stijver. Daardoor zou die naar het schijnt op het niveau van een Fox komen.

Bedankt voor de tip. Ik had nog niet van die vork gehoord. Ik ga even googelen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Plaats reactie