Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 apr 2011 10:41

Stap eens op een Specialized S-works of pro. Specialized doet exact hetzelfde en levert officieel niet eens een fiets met "prof" geometrie (ok met de roubaix slaan ze een beetje door).
Punt is dat producten een evolutie door moeten maken om in de top van hun segment te blijven meedraaien. De nieuwe cr1 is t.o.v. de vorige behoorlijk doorsnee geworden en rijd gewoon lang zo lekker niet mee. Als hij voor jou past en aan je wensen voldoet kun je hem probleemloos kopen maar bijv. Cube en nog wat merken hebben de door jou genoemde combinatie op het moment beter voor elkaar.

rickyb
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 01 mar 2009 15:15

rickyb 28 apr 2011 16:34

HIJ doet het weer??

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 apr 2011 16:36

blijkbaar:)
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

lavsson
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 31 mei 2010 22:20

lavsson 28 apr 2011 16:38

Lijkt weinig veranderd

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 apr 2011 16:42

Er is niets veranderd... dit is gewoon hetzelfde forum en we hebben vanmorgen ook geen mail gekregen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
magoo
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:52

Gebruikersavatar magoo 28 apr 2011 16:48

Dan maar weer on-topic verder:
@girlinred: mooie fiets! (ik heb de fiets van Martijn ook wel eens in het echt mogen bewonderen bij een tocht) Een Ltd als tweede fiets is toch wel sjiek hoor, ik zou overwegen om het om te draaien.
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

feysie
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:24

feysie 28 apr 2011 23:57

Boeiende discussie over de CR1. Ik rij nu een maand of vijf met mijn CR1. Hier mijn ervaring/mening:

1. Comfort
De CR1 heeft SDS in voor- en achtervork om schokken weg te zuiveren. Eerlijk gezegd merk ik daar weinig van. Ik vind dat hij toch vrij "hard" rijdt. Ik woon op 25 km van Carrefour de l" arbre en 30 km van de Oude Kwaremont en onze Vlaamse wegen zijn ook niet bepaald biljartlakens; op schokken is hij in ieder geval goed getest. Als ik vertrek voor een echte kasseirit neem ik liever mijn Ridley Pegasus met slappe 4ZA voorvork. Die gaat eigenlijk vlotter over kasseien.

2. Geometrie
Voor mij ideaal, er zit maar 1cm spacers tussen. Met een Addict zou dit 3cm zijn. De CR1 rekent af met spacertorens die niet alleen lelijk maar vooral ook geen goed idee zijn in combinatie met carbonnen vorkpijpen. Het balhoofd is ook niet extreem lang zoals bij de Roubaix, dus de fiets ziet er niet "scheefgetrokken" uit.

3. Stijfheid
Dit lijkt goed maar ik heb nergens testcijfers gezien. Iemand?

4. Stuurgedrag
De CR1 zou minder direct/nerveus sturen dan de Addict. Ik reed nog nooit op een Addict dus kan niet vergelijken. Vorige zaterdag reed ik LBL. In de afdalingen gaf de fiets echt vertrouwen.

5. Gewicht
Scott staat erom bekend lichte carbonframes te maken. De CR1 is niet anders. 't Is een pluimpje.

6. Prijs
Uit zelfde carbonsoort als Addict (RC en R1) met vergelijkbare afmontage 200 euro goedkoper.
@ Sharkman: je schrijft dat andere fabrikanten frames met een vergelijkbare geometrie en prijs maken die ingenieuzer gebouwd zijn. Ik wil dit gerust van je aannemen. Waarschijnlijk doel je dan niet op de S-Works en Tarmac Pro want deze zijn stukken duurder. Tarmac comp?

7. Imago
Dit is het grote probleem van de CR1 bij ons. Scott zet hem in de markt als comfortframe en we zien bij alle comfortframes hetzelfde: we lusten ze niet. Fietsliefhebbers willen het model dat het meest competitiegericht is, we zijn allemaal een beetje wannabee-profs. Ook al is onze gemiddelde snelheid een stuk minder indrukwekkend en geraken velen nauwelijks onderin de beugel van hun racemonster.
Zo werd de CR1 hier een heel aantal bladzijden terug een ouwezakkenfiets genoemd. Dit hoor je niet over de Tarmac. En toch hebben ze een bijna identieke geometrie. Vreemd toch?

gt10
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:30

gt10 29 apr 2011 15:43

feysie,

Ik kan niet anders dan beamen wat je neerschrijft. Ikzelf heb nu 1 jaar een cr1 en ben er meer dan dik tevreden over.

Sharkman,

je lijkt er nogal veel van te kennen, wat bedoel je inhoudeljk met doorontwikkelingen die andere merken wel zouden doen en die scott niet doet bij de cr1? Please vergelijk hier wel appelen met appelen, niet met frames die vlotjes 50% meer kosten.
Zijn dat functionele dingen, is het de kleur, ...? Verklaar je even, want tot nu toe blijt dit voor mij bij slogans, niet bij nader bepaalde omschrijvingen.

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 29 apr 2011 16:08

gt10 schreef:feysie,

Ik kan niet anders dan beamen wat je neerschrijft. Ikzelf heb nu 1 jaar een cr1 en ben er meer dan dik tevreden over.

Sharkman,

je lijkt er nogal veel van te kennen, wat bedoel je inhoudeljk met doorontwikkelingen die andere merken wel zouden doen en die scott niet doet bij de cr1? Please vergelijk hier wel appelen met appelen, niet met frames die vlotjes 50% meer kosten.
Zijn dat functionele dingen, is het de kleur, ...? Verklaar je even, want tot nu toe blijt dit voor mij bij slogans, niet bij nader bepaalde omschrijvingen.


Ik kan niet voor Sharkman praten maar volgens mij dient een frame met de jaren door ontwikkeling steeds beter te worden. En niet op hetzelfde niveau te blijven gezien stilstand achteruit gang is. En dat is met de CR1 niet gebeurd. Een jaar of 4-5 geleden was het een super frame, nu minder omdat ze zijn ingehaald door concurrenten qua o.a. verhouding stijfheid/gewicht door Canyon bijvoorbeeld.

Zelf ben ik super tevreden met mijn Addict van 2 jaar oud, maar ik zou alleen vanwege de kleurstelling niet snel een nieuwe kopen. Al is het een absoluut super frame in mijn optiek.

feysie
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:24

feysie 30 apr 2011 12:26

metor schreef:
Zelf ben ik super tevreden met mijn Addict van 2 jaar oud, maar ik zou alleen vanwege de kleurstelling niet snel een nieuwe kopen. Al is het een absoluut super frame in mijn optiek.


Ik hou persoonlijk ook meer van sobere paints en de 'klodder verf' die aan staande buis van de 2011 Addict hangt vind ik storend. De 2011 CR1 heeft dit niet en de 2011 CR1 Elite, Pro en SL vind ik mooi.
Maar des goûts et des couleurs...

gt10
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:30

gt10 30 apr 2011 12:38

Metor,

Ik ben zeer blij dat je content bent van je Addict.
Canyon is uiteraard een voorbeeld van iets af te leveren waar je geen gelijke kan vinden wat betreft prijs versus wat je krijgt. Dit heeft vorig jaar lang op de radar gestaan bij mij tot ik hier op het forum kon vinden dat als je een garantiegeval voorhebt het wel eens betrekkelijk lang kan duren eer je terug kan fietsen. Zo ook een maat van mij (tot 2 maal toe, garantie uitstekend geregeld, maar het duurt vreselijk lang).
Maar we gaan eens terug tot de kern van de zaak wat doorontwikkeling betreft: Ik veronderstel dat je de CR1 niet naast het Canyon topmodel gaat plaatsen als je wil vergelijken, maar naast de Ultimate CF. Hoe oud is dit frame en wat is er de laatste jaren aan ontwikkeld?

A propos, ik wil niet meedoen aan het "in de grond klappen van bepaalde merken", maar gisteren staat op de home page van "fiets" een aankondiging van een nieuwe Specialized Tarmac SL3. Men pakt daar uit met reclametermen van 1050 gram voor dit nieuwste frame en 400 gram voor deze bijbehorende nieuwste vork. Ter vergelijk, het zeer "ouwbollige CR1" frame dat ik vorig jaar gekocht heb weegt op een geijkte weegschaal (en dus geen reclameslogan, ik mocht vorig jaar een gelijkaardig Specialized frame niet wegen in de winkel, daar deed de verkoper niet aan mee) ook een 1050 gram en de vork zelfs maar 380. Ik kreeg ook 10% korting op dit frame (absoluut niet mogelijk voor Speci, zij doen aan prijsafspraken in België wat eigenlijk bij wet verboden is) wat maakt dat het me 1260 Euro kostte. Dit nieuw Speci frame zou op 1899 Euro komen...
Ik wil hier niets slecht op zeggen, maar dankjewel hoor. Voor die opleg koop ik me liever goede wielen en ja, je hebt allemaal gelijk, eindelijk is Specialized de kloof aan het dichten.

Ik ben er wel van overtuigd dat dit Specialized frame uitstekend gaat bollen, ik herhaal, ik ga andere merken niet gaan afbreken.

Maar ik wacht nog steeds op het grote vergelijk van appelen met appelen. Niet sloganesk, maar op basis van bepaalde factoren: gewicht, prijs, geometrie en stijfheid (god mag weten waar we deze gegevens steeds up to date kunnen vinden).

Ik kan alvast beginnen bij de CR1 die ooit op de markt kwam als DE referentie wat betreft stijfheid en gewicht en dit model is er in de loop der jaren niet minder stijf op geworden. Het is zelfs nog lichter geworden door de jaren heen. OK, het is een opa fiets geworden wat geometrie betreft, maar dit past me perfect. Alle merken hebben trouwens ondertussen dergelijke fietsen in hun gamma en Scott evolueert hier in mee met de CR1. (laten we deze modellen vergelijke en niet de CR1 met vb. de Super 6) De vorm van de buizen is ook gewijzigd (superoversized, zowel de buizen als voorbouw en bracket) wat een nog stijver frame maakt en ook de vork is gewijzigd om meer exact te kunnen sturen. Bovendien zetten ze vorig jaar SDS op de markt voor meer comfort.
De kleuren, tja, daar kunnen we het nog uuuuren over hebben en ook ik zou het ferm lastig krijgen met de 2011 modellen. Maar niet alleen Scott slaagt hier al eens de bal compleet mis.

Wat Scott en sex appeal betreft: ze zitten plots niet meer in het profpeleton bij een zeer populair team, dat maakt natuurlijk dat hun marktwaarde bij vele personen plots de frigo in kan. Maar hierdoor wijzigt de functionaliteit van hun frames uiteraard niet. Maar ik kan me zeer goed voorstellen dat er dan bij vele personen plots een soort allergie voor dat merk ontstaat.

Ik ben het wel met je eens dat Canyon hier absoluut heer en meester in is.

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 30 apr 2011 12:50

magoo schreef:Dan maar weer on-topic verder:
@girlinred: mooie fiets! (ik heb de fiets van Martijn ook wel eens in het echt mogen bewonderen bij een tocht) Een Ltd als tweede fiets is toch wel sjiek hoor, ik zou overwegen om het om te draaien.


Tsja wie weet, eerst kijken of het frame nog leeft... Tijdens zijn derde ritje zijn we nl flink gecrashed, alhoewel de fietsen de minste klap opgevangen lijken te hebben. Aangezien er toch een nieuw stuur op moet (als hij nog heel is), kan ik alvast beginnen met een zwart stuurlintje...


Verder is hij prima bevallen, voelde helaas geen verschil met de andere CR1;)
~live fast, die young ~

Plaats reactie