Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

tegen de wind in/ vlak

_pinarello_
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 aug 2005 19:50

_pinarello_ 11 nov 2005 11:14

heej,, als ik vlak een beetje tegen wind heb knap k helemaal af.. maar als ik een bergje heb of sprintje moet trekken gaat het me heel goed af..ik ben 15jaar oud 1.75lang en weeg 56kg,, nu is de vraag wat voor training ik ut beste kan doen om tegen de wind in te "leren" fietsen en misschien een trainings metoode..
gr roy,, alvast bedankt!:)

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 11 nov 2005 11:39

Met je gewicht van 56 kg heb je relatief weinig kracht nodig om bergop de zwaartekracht te overwinnen. Vandaar dat je daar zo goed in bent. Tegen de wind in gaat het echter om je absolute kracht, en die heb je waarschijnlijk (gezien gewicht en leeftijd) nog niet. Daarvoor moet je krachtuithoudingsvermogen krijgen. Hoe dat werkt kun je wel vinden via wielrentraining.pagina.nl, of via de FIETS links. Of hier (zomaar een site): http://home.hetnet.nl/~telegeheim1/wiel ... mepage.htm 

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 11 nov 2005 16:46

Frontaal opp. is erg belangrijk. Je zelf dus zo klein mogelijk maken, zonder er kracht voor te verliezen. Maar als je 56 kg weegt zal je waarschijnlijk niet zo groot vermogen duwen, maar wel een groot vermogen per kg.
En zoals ponsteen al aangaf op het vlakke gaat het erom wat je maximale vermogen is en in de bergen gaat het erom wat je vermogen per kg lichaamsgewicht is.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 11 nov 2005 17:03

Ik weet niet hoe je momenteer traint maar een gewone gevarieerd trainingsprogramma is genoeg. Met de jaren zul je wat spiemassa winnen en ook op het vlakke beter gaan rijden. Bovendien ga jij nog wel een stukje groeien waardoor je op het vlakke ook beter zult gaan rijen
Toen ik jonger was ook zon licht ventje  en reed ik in de bergen ook zeer veel beter dan op het vlakke maar hou ouder ik wordt hoe kleiner dit verschil wordt. Hoewel ik altijd een klimmer zal blijven en de tijdrit nooit echt mijn specialiteit zal worden...  er zijn nu eenmaal te maken met je aangeboren talenten en tekortkomingen die je niet geheel kan oplossen.
blijf dus gewoon lekker fietsen en dan gaat het helemaal goed komen.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

Plaats reactie