Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

wie reed grote toertocht met ’n flatbar

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 28 nov 2005 11:46

Ik ben benieuwd wie er wel eens een grote toertocht (bv. AGR, RVV, LM, of een vlakke lange toertocht) heeft gereden met een flatbar (hybride of fitnessbike of een racefiets met recht stuur)?
Hoe is dat bevallen? Heb je geen last van de beperktere mogelijkheden m.b.t. het vasthouden van het stuur? Hoe gaat het bergop/heuvelop? Welke banden heb je gebruikt?
Hopelijk kunnen jullie me antwoorden, want ik sta op het punt om een nieuwe kar aan te schaffen, maar twijfel nog tussen een racefiets (nooit gehad) en een fitnessbike.
P.S.: ik rijd nu vooral tochtjes met mijn gewone Batavus Jakima (meestal tussen de 45 en 85 km. - gem. tussen 22 en 26 km.).
Hopelijk staat dit bericht in het goede topic.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 28 nov 2005 11:54

Ik heb dit jaar de RvV op mijn moutainbike met wegbandjes (Specialized Fat Boy) gereden. T.g.v. een spierscheurtje had ik behoefte aan een kleiner verzet om te klimmen dan de gangbare 39-26. De rit is prima bevallen op de lange rechte stukken is het echter wel aanpoten met die kleine wieltjes en het beperkte verzet. Je kan ook iets minder diep zitten wat bij wind tegen niet altijd handig is.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 28 nov 2005 12:31

Ik heb ooit de kortste versie (125 km) van Luik-Bastenaken-Luik verreden op de mountainbike, maar ik heb dat niet als hinderlijk ervaren. Het was meer de geometrie en het gewicht van de bosfiets waar ik last van had, dan het rechte stuur.
 
Mijn vriendin rijdt al een aantal jaren op een Jan Janssen Zeppos, met recht stuur. Die heeft er 2x de Elfstedentocht mee gereden (in haar tempo ruim 14 uur!), ik heb haar nog nooit horen klagen over beperktere mogelijkheden. Zij is juist overgestapt op een recht stuur, omdat ze een racefietsstuur een drama vond.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 28 nov 2005 12:39

Ik neig ook naar een fiets met recht stuur, dus deze verhalen helpen me wel. Ik wil overigens wel een fiets met 28" banden en niet een MTB.
Verderop in dit forum las ik dat het niet prettig is om lange ritten met een recht stuur te rijden, maar ook dat is betrekkelijk dus.
Blijft nog staan de keuze tussen een hybride (geveerd - MTB verzet) of een "fitnessbike" (niet geveerd - smalle bandjes - raceverzet).
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, graag nog meer ervaringen, tips etc.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 28 nov 2005 12:44

Als je lange tochten wilt gaan rijden, kun je m.i. beter een fitnessbike nemen, de cross hybride die jij beschrijft is beter geschikt voor kortere afstanden. Ik zou wel een fitnessbike nemen met een "echte" racegeometrie, dus in feite een racefiets met recht stuur.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 28 nov 2005 14:07

Als je bar-ends op het rechte stuur zet kun je bijna in dezelfde houding rijden als je collega fietsers op een racefiets met de handen op de remgrepen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 nov 2005 15:06

Daar ben ik het echt niet mee eens. Hoog uit dat het een klein beetje opgaat als je er enorme bar ends op zet. 
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 nov 2005 15:43

M'n vader heeft ook wel eens in Oostenrijk een cyclo gereden van 170 km op z'n mtb met semi-slick bandjes. Het is best wel te doen, maar je bent gewoon een stuk langzamer dan mensen op een racefiets en in een afdaling ben je totaal niet aerodynamisch.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 28 nov 2005 15:52

Maar ja, hoe vaak ga ik fietsen in de bergen? In Nederland moet zo'n flatbar toch wel volstaan, denk ik.
Als ik het echt heel leuk ga vinden, trek ik mijn knip wel weer ;-).
En 170 km. in Oostenrijk is zo gek nog niet. Als je er goed mee bergop komt, maakt mij die aerodynamische houding bij het afdalen vooralsnog niet zo veel uit. Ik denk toch niet dat ik superhard naar beneden durf te knallen.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 28 nov 2005 16:15

Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 28 November 2005


Maar ja, hoe vaak ga ik fietsen in de bergen? In Nederland moet zo'n flatbar toch wel volstaan, denk ik.


Als je genoegen neemt met minder mogelijkheden (en min mijn ogen minder comfort), is dat een prima optie.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 28 nov 2005 17:30

Ook minder comfort als je kijkt naar de bredere banden? De geometrie van een fitnessbike is toch ongeveer hetzelfde als die van een racefiets en volgens mij zit je iets meer rechtop, dus minder druk op je polsen.
Verbeter me als ik het verkeerd zie.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

sjiekebak
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2005 14:48

sjiekebak 28 nov 2005 21:20

Heb dit jaar Tilff-Bastogne-Tilff (> 200km) en de rode lus van Limburgs Mooiste (150km) met mountainbike gedaan. Vredestein s-licks erop. Op de lichtlopende stukken verlies je behoorlijk tov de racefiets. Bergop heb je echter veel meer schakelmogelijkheden en in afdalingen gaat het mss iets minder hard, maar je kan later remmen en alles beter inschatten doordat je iets rechter zit. Ik had wel bar-ends, maar dat is meer om eens de armen wat te ontspannen. Mijn collega is het zelf met een dubbelgeveerde Scalpel gelukt. Ik heb nu 2x Tilff gedaan met racefiets en 3x met mountainbike, kan dus aardig vergelijken. VTT geeft toch meer comfort, racefiets een hogere gemiddelde snelheid.
Wat mij voor u bv ook een optie lijkt is een fitnessmodel met comfortstuur, ik bedoel dan bv de mannelijke versie van de Koga Sportslady, als ik mij niet vergis is dat de Roadchamp.
 

Plaats reactie