Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoelang op de Tacx zitten?

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 28 nov 2005 23:23

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 28 November 2005


Ook bij het opbouwen van spiermassa (op de fiets/rollen of in het fitnesscentrum) moet je opletten om niet in weerstand te gaan tijdens een opbouwfase van conditie hoor. Aan lage hartslagen werk je even goed aan krachtopbouw/spiermassa dan aan die hoge.Daarnaast, je absolute hartslagcijfer zegt me eigenlijk niet veel, wel als je zegt dat dit rond je overslagpunt ligt. Ik neem aan dat je zo'n rollentraining ook als behoorlijk intensief aanvaardt?
Nu goed, het moet niet hé... ik weet ook niet of je je op een wedstrijdseizoen of een bepaalde conditie wil voorbereiden.

Intensief is het wel, zeker die laatste 5 minuten dat doet best pijn aan de benen. Voorbereiden op een wedstijdseizoen is niet nodig, daar ik geen wedstrijden rijd. Ik ben me aan het voorbereiden op mijn laatste tentamens zodat ik mijzelf per februari Meester mag noemen!! Daarna begint de wedstijd met als hoofdprijs een goede baan  Betwijfel of ik dan nog veel tijd over heb om te fietsen
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 28 nov 2005 23:29

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 28 November 2005

En jij staat tijdens je tacx trainingen? Dat wordt geloof ik niet aangeraden maar daarover bestaan al andere topics.

Ach: een bulletproof frame en een set oude wielen... hoeveel kan er dan misgaan? Je leert wel om erg mooi stil op de fiets te staan op een tacx! Buiten ga je toch iets meer met de fiets heen en wer als je op de pedalen staat.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

krommenek
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 okt 2005 00:49

krommenek 01 dec 2005 18:48

Hoi,
Heb de griep, mooi sh.t, dus deze week niet gefietst. Hoop zondag toch met de TC mee te kunnen, wie weet.
Wat vinden jullie van mijn 'eigen' trainingschema. Is dit oke, fout, goed of echt fout. Ik weet het niet.
Ik doe het volgende:
Stel de tacx op en stel de schroef zo af dat als deze net mijn achterwiel raakt, draai ik er nog eens 3,5 omwentelingen bij. (zo staat het in de gebruiksaanwijzing).
Stel de globe hendel zo af dat ik bij een verzet van 42/19 ongeveer 100 rpm kan fietsen. Heb dan het gevoel dat ik gewoon over de weg fiets in redelijk normale omstandigheden.
Dan begint het:
5 tot 10 minuten lostrappen op dit verzet, 42 /195 minuten 42/175 minuten 42/165 minuten 42/155 minuten 42/165 minuten 42/175 minuten42/195 minuten 42/175 minuten 42/162,5 minuten 42/15  Haal hier nog een rpm van ongeveer 70-732,5 minuten 42/14  Rpm zakt verder tot ongeveer 655 minuten 42/165 minuten 42/195 - 10 minuten uitfietsen op 42/19 of 42/21
Wat denken jullie hiervan? De pijp is dan wel leeg hoor en intussen heb ik een grote bidon water opgedronken. Mijn hartslag is ongeveer 170 als ik de zwaarte inspanning lever. Weet niet wat omslagpunt e.d. is.
Laat maar horen wat jullie vinden, ben ik goed of slecht bezig?
Gr.
Eric
---- Think ahead, Cycling forward. ----

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 dec 2005 21:09

Te lang te zwaar. Het is volgens mij beter om als je krachttraining wilt doen, kortere stukken heel zwaar te fietsen. En dan langere pauzes met hoge rpm fietsen zodat je goed hersteld. Maar als je geen krachttraining wilt doen is het eigenlijk te intensief voor in de winter, gewoon duurtraining is beter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 01 dec 2005 21:12

@ krommenek
Als het bedoelt is als intensieve training is er geen probleem.Je voert in feite een steigerung uit, ook wel vergelijkbaar met een conditietest.Het mooie van dit soort trainingen is dat je alle zones te pakken hebt, maar het is een zwaar belastende training, waar een goede basis conditie (aeroob vermogen) een must voor is.Dat je op een gegeven moment in rpm's zakt is natuurlijk niet de bedoeling. Je zou moeten proberen dezelfde omwentelingen vast te houden.
Maar goed zoals ik al vaker heb aangegeven:Intensieve trainingen kunnen (bijna) nooit fout gaan, omdat je lichaam toch de rem erop gooit aan de hand van melkzuur; op een gegeven moment moet je stoppen.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

wegpiraat
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 nov 2005 14:28

wegpiraat 02 dec 2005 01:19

doe dit altijd of is dit gewoon maar een voorbeeldje. zelf hussel ik van alles door elkaar, beetje op gevoel, zo van: het is vandaag wel weer ns tijd voor kracht of voor bv sprinten.
vraagje: maakt dit nu weinig uit, of is het verstandiger je per training ergens specifiek op te richten. kortom al soorten uitgesmeerd op de week of liever opgedeeld per dag.
@amclassic, wat bedoel je precies met korter en zwaarder. nog korter dan 2,5 min??  Jammer genoeg gaat zwaarder bij mij niet, omdat ik op een hometrainer zit (niet de allergaarste, maar toch vooral voor huisvrouwen bedoeld denk ik;) oei. nou ja, zoveel huisvrouwen zal ik hier niet op mn nek krijgen denk ik). Kan je zwaarte uitdrukken in percentage hartslag en trapfreq?
@coulthard, dr wordt toch vaak gesteld, dat meer dan 1 keer per week heel intensief (met stukken weerstand) te veel is. en dat veel melkzuur een negatieve invloed heeft op je basisconditie, vooral als je vaak in het rood gaat. 
Al moet ik zeggen, dat er zelf niet veel last van lijkt(!) te hebben. minder nu wat, maar ging voorheen altijd behoorlijk in het rood op zeker 3 van de 4 trainingen per week. (nog met het (verkeerde) idee: hoe verrotter ik ga,hoe harder ik uit de strijd kom) Dat gebeurde vooral afgelopen winter en toen ik in het voorjaar weer buiten ging fietsen reed ik opeens een stuk harder dan ik ooit gereden had.
 
 

wegpiraat
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 nov 2005 14:28

wegpiraat 02 dec 2005 01:24

en toen zag ik het nieuwe topic in fiets en fysiek...

Plaats reactie