Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

last van de knie

Gebruikersavatar
nils
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 05 jul 2005 14:23

Gebruikersavatar nils 07 dec 2005 13:36

Lezers,
Al vanaf mij 12e jaar heb ik last van de knieen (meniscus aanhechtingen van de spieren, beschadigd kraakbeen met als gevolg nu een linker knie door "doorbuigt".) ja ik weet het lijk net koos alberts maar kan er gewoon mee lopen (rennen is niet echt goed voor de knietjes) en fietsen (alleen het spurten en demeren is echt een drame met een knie die "doorbuigt")
Na een tip van mijn trainer bij de fitness heb ik een nieuwe oefening geprobeerd (nu 3 weken) je gaat op een been op een trampoline staan en probeert balans te houden en rustig door de knie te zakken. Dit helpt de aanhechtingen en de spieren rond de knie sterker te maken, ook zit ik nu op de spinning fiets op loei zwaar verzet rustig trappen dit om de spieren "zuur"te maken en daarna met lichte gewichten de benen trainen.
dit werkt prima heb veel minder last van de knieen (vooral met fietsen, hardlopen blijft pijnlijk maar komt nog zegt mijn trainer), alleen het doorbuigen van de knie valt niet meer te herstellen. dit is echter heel iritant bv. je fiets met een paar vrienden en we demarren (bij klimmen is het helemaal een drama ik lijk wel Ulricch de hele klim zitten) een beetje als ik dit wil doen ga ik staan en dat gaat een paar slagen goed maar dan slaat mijn knie vast (althans) daar lijkt het op ... hij slaat niet echt vast maar knikt naar achter en dan weer terug door de klap op de spieren volgt er een pijn sheut en dan gaat het langzaam weg (5 - 10 min.) wie heeft hier ook ervaring mee en weet hoe je dit kan oplossen??
Ik hoor het graag.
PS ik ben echt geen mietje loop er nu zo'n 13 jaar mee en blijf sporten ondaks de "bijna"altijd aanwezige pijn.
No I'm not big headed my head is just big

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 07 dec 2005 16:27

Gewoon lekker in het zadel blijven zitten en accepteren dat je maatjes dan even sneller gaan (die wachten boven toch wel ff op je?) Het zou kunnen dat er wat speling in het gewricht zit waardoor hij wat verschuift/iets uit de kom schiet/verdraaid als je staand trapt. Je moet alleen maar dat doen wat goed gaat, dus gas terug bij klachten.  Natuurlijk kan er ook weer een scheurtje in je meniscus zitten die net belast wordt alleen bij die ene beweging (staand op de trappers)
Ook mijn knie is niet helemaal top(vorig jaar met een klein sprongetje met verkeerde landing zelfs een stukje afgebroken), maar merk wel dat ik minder klachten heb als ik blijf trainen.

jolanda
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 okt 2005 00:17

jolanda 08 dec 2005 21:41

Dit heb ik ook.
Al jaren last van en zelfs een tijdje met krukken moeten lopen, omdat dit met gewoon lopen ook gebeurde.
Je kan best lekker doortrappen, maar berg op ofzo met licht verzet, dan maar gelost worden.
Anders help je het kraakbeen en dus uiteindelijke het gewricht ook, alleen maar verder naar de kl*te.....
Succes ermee!

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 13 jan 2006 11:35

Ik heb  meniscus en voorste kruisbanden gescheurd 3 jaar geleden bij het voetballen,nadien moest ik veel fietsen,en allerlei krachtraining doen voor de benen.Volgens mij zou het helpen om met een hogere trapfrequentie te fietsen en niet rechtstaan als ge daar last van hebt,zo belast u knieen minder,één maal per week een uur speciefieke krachttraining zodat ge de speiren rond u knie versterkt.Ik doe dit al 2 jaar en heb totaal geen last niemeer van men knie.

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 13 jan 2006 11:42


Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 13 Januari 2006



Ik heb  meniscus en voorste kruisbanden gescheurd 3 jaar geleden bij het voetballen,nadien moest ik veel fietsen,en allerlei krachtraining doen voor de benen.Volgens mij zou het helpen om met een hogere trapfrequentie te fietsen en niet rechtstaan als ge daar last van hebt,zo belast u knieen minder,één maal per week een uur speciefieke krachttraining zodat ge de speiren rond u knie versterkt.Ik doe dit al 2 jaar en heb totaal geen last niemeer van men knie.
( aan mijn knie hebben ze een nieuwe kruisband  geplaats,en de meniscus hebben ze gehecht)



rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 13 jan 2006 12:13

Dan mag je een paar maandjes rust houden! succes ermee.

Plaats reactie