look plaatjes afstellen
Ik ga morgen een paar koersschoenen gaan kopen bij Van Eyck (België) ,mijn voorkeur gaat uit naar een shimanoschoen (shr - 215 ). Kan er mij iemand zeggen waar ik terecht kan voor lookplaatjes onder te monteren. Of kan ik dit zelf en met welke zaken moet ik dan rekening houden. Bestaat daar een meettoestel voor ???Heb ergens gelezen dat bal van voet door hart van pedaalas moet gaan voor ideale efficientie, krachtoverbrenging.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Een goede fm heeft als het goed is wel apparatuur om de juiste positie van de schoenplaatjes te kunnen bepalen. je kunt het ook zelf proefondervinderlijk uitproberen met als uitgangspunt wat je zelf al aangeeft dat de bal van de voet recht boven de as van het pedaal moet komen.
Quoten: Origineel geplaatst door flandrien op 26 December 2005
thxs scottwilko, mss neem ik het heft wel in eigen handen om deraan te beginnen. Wacht voorlopig nog andere reacties af
Je stelt je schoenplaatjes het beste zo in:Je steekt je voeten in je schoenen, en voel dan waar de bal van je voet is... op de schoenplaatjes opzij staat een streepje!!!(dat streepje op het schoenplaatje komt overeen met de as van de pedaal)Zet de schoenplaatjes los op je schoen. Je steekt je voet weer in de schoen en voelt dan waar de bal van de voet in de schoen zit, dan pakte ik een stukje plakband en plakte deze op de buitenkant van de schoen. Daarna deedt ik mijn schoenen uit, schroefde het schoenplaate erop, zodat de beide streepjes en plakband overeen kwamen... Ik moet zeggen, ik heb nog nooit zo goed in mijn schoenen gestaan op de fiets.. (let er wel op dat als je kracht brengt, je schoen niet staat op de grond zoals op de fiets, dus kruip dan eerst even op de fiets, en kijk hoe je kracht zet en hoe je schoen tov je pedalen staat)
color=#c80303http://www.veloplus.ch/pdf/fachinformation/sch ... 5311.pdfIk heb het nog effen opgezocht, en hier is de site...Ik had het niet van deze site gehaald maar van een andere die ik van iemand had gekregen. Maar die bestaat helaas niet meer.
thxs scottwilko, mss neem ik het heft wel in eigen handen om deraan te beginnen. Wacht voorlopig nog andere reacties af
Je stelt je schoenplaatjes het beste zo in:Je steekt je voeten in je schoenen, en voel dan waar de bal van je voet is... op de schoenplaatjes opzij staat een streepje!!!(dat streepje op het schoenplaatje komt overeen met de as van de pedaal)Zet de schoenplaatjes los op je schoen. Je steekt je voet weer in de schoen en voelt dan waar de bal van de voet in de schoen zit, dan pakte ik een stukje plakband en plakte deze op de buitenkant van de schoen. Daarna deedt ik mijn schoenen uit, schroefde het schoenplaate erop, zodat de beide streepjes en plakband overeen kwamen... Ik moet zeggen, ik heb nog nooit zo goed in mijn schoenen gestaan op de fiets.. (let er wel op dat als je kracht brengt, je schoen niet staat op de grond zoals op de fiets, dus kruip dan eerst even op de fiets, en kijk hoe je kracht zet en hoe je schoen tov je pedalen staat)
color=#c80303http://www.veloplus.ch/pdf/fachinformation/sch ... 5311.pdfIk heb het nog effen opgezocht, en hier is de site...Ik had het niet van deze site gehaald maar van een andere die ik van iemand had gekregen. Maar die bestaat helaas niet meer.
Mijn Canyon Ultimate CF
thxs compdiver, sta al een heel eind verder met men kennis wat betreft afstellen van schoenplaten.
Dit vond ik onlangs op het net :http://www.bikefitting.com/Dutch/Frame.aspx
heeft er soms iemand ervaring met dit soort meettoestel?
Dit vond ik onlangs op het net :http://www.bikefitting.com/Dutch/Frame.aspx
heeft er soms iemand ervaring met dit soort meettoestel?
link werkt niet , heb dan maar pagina gekopieerd: het gaat hier over het shoe cleat adjuster systeem van bikefitting
De contactpunten die een fietser heeft met de fiets (zadel/stuur/pedalen) zijn essentieel voor een optimale fietspositie. Met de Standard en Professional meting is de optimale afstelling van zadel, stuur en pedalen gerealiseerd. Wat nog ontbreekt is de instelling van de schoenplaten. Hiervoor heeft Bikefitting.com de Shoe Cleat Adjuster ontwikkeld. Voor meer information over de theorie van de afstelling van de schoenplaten zie ook color=#800080voetpositie.
De functies van de SCA zijn:
Zodanig plaatsen van de schoenplaatjes dat de bal van de voet exact boven de as van de pedaal komt waardoor een optimale krachtoverbrenging wordt gerealiseerd.
Via de schoenplaten wordt ook de stand van de voeten op de pedaal ingesteld en zo wordt een eventuele verdraaiing van het onderbeen voorkomen.
Doordat de bal van de voet exact boven de pedaalas staat wordt de pedaalslag geoptimaliseerd wat leidt tot een soepeler pedaaltred.
Het positioneren van de bal van de voet exact op het midden van de pedaal reduceert de kans op het krijgen van een branderig gevoel onder de voetzolen.
De Shoe Cleat Adjuster is geschikt voor het afstellen van de schoenplaten van de volgende pedaalsystemen:
Shimano
Time
Look
Campagnolo
Speedplay
Diadora
Podio
Welgo
Exus
Power Pedal
Miche
SHOE CLEAT
De contactpunten die een fietser heeft met de fiets (zadel/stuur/pedalen) zijn essentieel voor een optimale fietspositie. Met de Standard en Professional meting is de optimale afstelling van zadel, stuur en pedalen gerealiseerd. Wat nog ontbreekt is de instelling van de schoenplaten. Hiervoor heeft Bikefitting.com de Shoe Cleat Adjuster ontwikkeld. Voor meer information over de theorie van de afstelling van de schoenplaten zie ook color=#800080voetpositie.
De functies van de SCA zijn:
Zodanig plaatsen van de schoenplaatjes dat de bal van de voet exact boven de as van de pedaal komt waardoor een optimale krachtoverbrenging wordt gerealiseerd.
Via de schoenplaten wordt ook de stand van de voeten op de pedaal ingesteld en zo wordt een eventuele verdraaiing van het onderbeen voorkomen.
Doordat de bal van de voet exact boven de pedaalas staat wordt de pedaalslag geoptimaliseerd wat leidt tot een soepeler pedaaltred.
Het positioneren van de bal van de voet exact op het midden van de pedaal reduceert de kans op het krijgen van een branderig gevoel onder de voetzolen.
De Shoe Cleat Adjuster is geschikt voor het afstellen van de schoenplaten van de volgende pedaalsystemen:
Shimano
Time
Look
Campagnolo
Speedplay
Diadora
Podio
Welgo
Exus
Power Pedal
Miche
SHOE CLEAT
-
meendering
- Forum-lid
Vraagje over de Kéo's
Heb standaard bij de Kéo carbon rode plaatjes gekregen.
Voor mijn gevoel zit er erg veel speling. Met welke plaatjes rijden jullie?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Quote: Origineel geplaatst door meendering op 15 Januari 2006
Vraagje over de Kéo's
Ik heb de grijze. Naar mijn gevoel benaderen die de "ouderwetse" rode plaatjes.
Vraagje over de Kéo's
Ik heb de grijze. Naar mijn gevoel benaderen die de "ouderwetse" rode plaatjes.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
meendering
- Forum-lid
Zal eens bij de LBS vragen of ze deze willen ruilen voor grijze.
Quoten: Origineel geplaatst door meendering op 15 Januari 2006
Vraagje over de Kéo'sHeb standaard bij de Kéo carbon rode plaatjes gekregen.Voor mijn gevoel zit er erg veel speling. Met welke plaatjes rijden jullie?
Ik had eerst de rode platen, maar nadat ik er een aan de drempel van de garage kapot heb getrokken (vraag me ook niet hoe ik het voor elkaar kreeg ) heb ik een set grijze platen gekocht. Deze bevallen mij eigelijk beter. Nog genoeg speling om knieproblemen bij mij te voorkomen. De zwarte zou ik alleen maar aanraden als je erg zeker van je zaak bent.
Vraagje over de Kéo'sHeb standaard bij de Kéo carbon rode plaatjes gekregen.Voor mijn gevoel zit er erg veel speling. Met welke plaatjes rijden jullie?
Ik had eerst de rode platen, maar nadat ik er een aan de drempel van de garage kapot heb getrokken (vraag me ook niet hoe ik het voor elkaar kreeg ) heb ik een set grijze platen gekocht. Deze bevallen mij eigelijk beter. Nog genoeg speling om knieproblemen bij mij te voorkomen. De zwarte zou ik alleen maar aanraden als je erg zeker van je zaak bent.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik zou nooit aan zwarte beginnen. Als je ze net fout afsteld kan het gewoon het einde van je knieën betekenen. Als je het gevoel hebt dat je op ijs staat bij grijze plaatjes dan moet je bijv Time RSX carbon pedalen nemen want daar kan je instellen hoe makkelijk je op zij kan bewegen. (Kan bij 1 serie van speedplay kan ook volgens mij, maar weet ik niet heel cker)
-
meendering
- Forum-lid
Heb van de week de grijze gekocht.
Weet iemand waar ik afdekkapjes kan krijgen voor de plaatjes?
Weet iemand waar ik afdekkapjes kan krijgen voor de plaatjes?