Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

maximale hartslag

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 17 jan 2006 00:05

Ik heb nog geen enkele test gezien die betrouwbaar en nauwkeurig de maximale hartslag bepaald. Vele inspanningstesten geven er eentje, maar vroeg of laat haal je wel eens een hartslag die daar nog boven ligt.Ik vraag me vooral af waarom je je er druk over zou maken. Waarom wil je eigenlijk een maximumhartslag weten? Dat cijfer zegt immers niet veel en is nergens nuttig voor.
Tests gaven mij maximumhartslagen tussen 197 en 200bpm. De superalgemene regel "220-leeftijd" zou 196 moeten geven, maar die regel is echt nauwelijks bruikbaar.In wedstrijd haal ik geregeld eens een hartslag boven de 200, en vorig jaar noteerde ik eens 207. Tijdens een looptraining 2 jaar terug haalde ik 208. Who cares!
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 17 jan 2006 09:17

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 16 Januari 2006


Waarom wil je eigenlijk een maximumhartslag weten? Dat cijfer zegt immers niet veel en is nergens nuttig voor.


Omdat je hier je trainingszones ook vanaf leidt. Vooral voor mensen die gericht willen trainen in D1, D2, D3 of wat nog meer is het zeker wel nuttig. Het cijfer / de cijfers zijn ook geen vastomlijnd gegeven maar het is wel een goede richtlijn.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 17 jan 2006 10:27

Quoten: Origineel geplaatst door Veeteetje op 17 Januari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 16 Januari 2006


Waarom wil je eigenlijk een maximumhartslag weten? Dat cijfer zegt immers niet veel en is nergens nuttig voor.



Omdat je hier je trainingszones ook vanaf leidt. Vooral voor mensen die gericht willen trainen in D1, D2, D3 of wat nog meer is het zeker wel nuttig. Het cijfer / de cijfers zijn ook geen vastomlijnd gegeven maar het is wel een goede richtlijn.

Daar heeft Casran een andere (betrouwbaardere) methode voor m.b.v. lactaattesten in het veld, vandaar (waarbij we verder denk ik geen discussie moeten en willen starten over de bruikbaarheid van de verschillende methodes).

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 jan 2006 18:59

Trainingszones leid je af van je mlsshf dacht ik. Dus het omslagpunt en niet van je maximum.

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 18 jan 2006 09:53

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 17 Januari 2006

Trainingszones leid je af van je mlsshf dacht ik. Dus het omslagpunt en niet van je maximum.

Dat zal waarschijnlijk voor iedereen verschillen. Bij mij worden ze afgeleidt van mijn max. Bijvoorbeeld: tot 65% van mijn max is hersteltraining, tot 75% van mijn max is D1, tot 85% is D2 tot 95% is D3 en daarboven is heeeel zwaar!!! Als ik het af zou leiden van mijn OP, zouden de % anders liggen dus dat zou ook kunnen. Er zijn honderden wegen die naar Rome leiden en er is geen weg die verkeerd is.

Plaats reactie