Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum 1 - 2 way fit - vraag

klimgeit
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 apr 2005 21:55

klimgeit 06 nov 2010 20:50

Ik heb deze wielen een half jaartje en ik moet zeggen perfect. Maar ik twijfel nu even en wil het volgende even tegen jullie aanhouden.
Ik heb twee weken geleden weer eens een lekke band gehad heb mijn band gewisseld. Na deze wissel leek ik een hoogteslag te hebben. ik dacht dat de binnenband erin gedraaid lag en omdat ik mijn fiets moest schoonmaken en mijn tacxbandje erop zou gaan leggen heb ik er even geen aandacht aan gegeven. Nu ik vandaag echter mijn Tacx bandje erop heb gelegd zit erook bij deze band een hoogteslag in. Als ik dan het eea beter bekijk gaat de buitenband er nabij het ventiel minder ver in de velg. Het is maar een mm of 2-3 en over een lengte van 10 cm.
Ik heb 100% geen gekke dingen gedaan op de fiets, ik zie geen schade en ook bij controle geen significant hoogteverschil in de velg.

Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Wat is de reden?
Heeft iemand advies?
Heeft iemand een oplossing?
Na 20 jaar nog steeds de l\'Alpe d\'Huez binnen het uur.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 06 nov 2010 21:08

Dat heb ik ook met deze wielen. Je krijgt de banden pas goed als je ze flink oppompt. Als de druk toeneemt, dan komt de band uiteindelijk goed op de velg te liggen. Is onderweg wat lastig met een handpompje.

Thuis dus met een goede pomp. Eventuele overtollige druk weer weg laten lopen.

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 06 nov 2010 21:16

De band moet zich echt in de velgrand zetten. Thuis leeg laten lopen en zo snel mogelijk oppompen, je hoort de buitenband dan 'ploppen' . Doorgaan tot max aantal bar en later aflaten naar gewenste spanning. S6!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 06 nov 2010 21:32

Ik ken de wielen niet, maar het verschijnsel wel.

Is het niet gewoon een kwestie van het ventiel een stukje terug in de velg te drukken, op het moment dat je al wat lucht in de binnenband hebt gepompt?
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

klimgeit
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 apr 2005 21:55

klimgeit 06 nov 2010 22:38

Dat ploppen heb ik de eerste keren ook gehoord, maar nu niet. Wellicht is die Tacx band door ander compound ook anders met reactie. De ventiel terug drukken is natuurlijk iets wat ik al jaartje of 20 onder de knie heb (sorry). Ik baal er een beetje van want je voelt je net op een hobbelpaard zitten.
Na 20 jaar nog steeds de l\'Alpe d\'Huez binnen het uur.

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 06 nov 2010 22:43

Het heeft wellicht te maken dat je ook tubeless banden kunt gebruiken. En die moeten lucht dicht om de velg liggen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15024
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 nov 2010 09:45

Als je tubeless velgen hebt, loop je tegen dit probleem aan bij het monteren met binnenbanden. Dat heb ik bij Mavic ook.

Wat ik doe ,pomp de band op tot 2 bar ofzo en wrik de band in de wang, dan weer een stukje pompen en idien nodig herhalen.

Het ouderwetse zeepsopje doe natuurlijk ook wonderen. Veel merken hebben er ook speciale bandenwax voor.

Als de band te hard staat krijg je het vaak niet meer zo makkelijk goed

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 07 nov 2010 20:05

Zeepsop op de randen bevordert het ploppen inderdaad, goeie tip! Helaas net zo lang opnieuw op spanning brengen tot de 'slag' er niet meer in zit...
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

dicke
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jul 2005 21:17

dicke 07 nov 2010 23:29

Ik krijg binnenkort mijn nieuwe racefiets met Fulcrum 1 Two Way Fit.
Het tubeless principe lacht mij toe mede gezien de ervaring op de ATB.
Er is nu heel weinig keus in tubeless racebanden. Dit zal hopelijk veranderen.
Nu ben je eigenlijk dus nog wel aangewezen op het gebruik van bnnenbanden.

Als ik bovenstaande berichten lees over hoogteslag word je er niet vrolijk van.
Nu is lekrijden niet iets wat met regelmaat voorkomt, maar toch!
Moet er dan zo'n zuurstofcilinder mee die ook door de duikers wordt gebruikt?
DickE

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 08 nov 2010 07:04

DickE schreef: Moet er dan zo'n zuurstofcilinder mee die ook door de duikers wordt gebruikt?


Dat lijkt mij wat overdreven. Zijn ook lastig mee te nemen:D

Zelf doe ik het ook onderweg met een pompje. In het ergste geval hobbelt het lekker.

charite
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 15 mei 2006 16:02

charite 08 nov 2010 09:59

Stillekracht schreef:
DickE schreef: Moet er dan zo'n zuurstofcilinder mee die ook door de duikers wordt gebruikt?


Dat lijkt mij wat overdreven. Zijn ook lastig mee te nemen:D

Zelf doe ik het ook onderweg met een pompje. In het ergste geval hobbelt het lekker.


Ja, die (de cilinder) moet onder je zadel. Heb je speciale beugeltjes voor.
Kan je ook trouwens goed gebruiken bij he tklimmen als je zuurstof tekort komt ;)

Cheers,

Peter

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 nov 2010 12:00

DickE schreef:Ik krijg binnenkort mijn nieuwe racefiets met Fulcrum 1 Two Way Fit.
Het tubeless principe lacht mij toe mede gezien de ervaring op de ATB.
Er is nu heel weinig keus in tubeless racebanden. Dit zal hopelijk veranderen.
Nu ben je eigenlijk dus nog wel aangewezen op het gebruik van bnnenbanden.


Tubeless banden heeft geen enkel voordeel voor op de racefiets, dus waarschijnlijk blijft de keus zeer beperkt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie