Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

altijd een helm??

arjanbremer
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2007 22:28

arjanbremer 02 mar 2007 23:06

Draag altijd een helm,,
1 klein vraagje, zijn er speciale helmen verkrijgbaar voor mensen met een iets smaller hoofd? ik heb opzich een goeie helm, alleen heb het gevoel dat hij aardig aan de grote kant is (lijkt wel alsof ik een soort van padestoel op mn kop heb :P)
Ik wielren nog niet zo lang, ongeveer een jaartje nog maar :P (maar bevalt goed )

efdee
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jan 2007 23:33

efdee 02 mar 2007 23:22

Woon-werkverkeer en wanneer ik alleen rijd zelden (is niet slim, weet het). Anders (blijft alleen het rijden met minimaal nog een ander over) altijd.

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 05 mar 2007 17:03

Epitaxis,
het sleutelbeenbotje staat wat hoger dan normaal, vandaar de pianotoets term  er was niets gescheurd of gebroken, 2 weken in een mitella daarna kon ik alles weer   behalve slapen op die bewuste schouder, dat heeft zeker een jaar geduurd
Funny the way it is

epistaxis
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2005 18:25

epistaxis 05 mar 2007 18:04

Quote: Origineel geplaatst door kool486 op 05 Maart 2007
Epitaxis,het sleutelbeenbotje staat wat hoger dan normaal, vandaar de pianotoets term er was niets gescheurd of gebroken, 2 weken in een mitella daarna kon ik alles weer   behalve slapen op die bewuste schouder, dat heeft zeker een jaar geduurd


Als het wat hoger staat dan normaal dan heb je ze waarschijnlijk toch wel ernstig uitgerokken hoor; anders kan het niet omhoog komen(met partiële inscheuring). Daaruit volgt dan een slechtere stabiliteit van het schoudergewricht (vandaar de pijn gedurende 1 jaar wanneer je op je schouder probeerde te liggen.

Nou gelukkig is het allemaal opgelost zonder restletsels he.
Pain is temporary, Pride is forever; en die schaafwonde denk ik ook...

sorcees
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 okt 2005 11:47

sorcees 07 mar 2007 12:34

Ik draag ook altijd een helm, op de MTB en op de racer, niet op m'n stadsfiets en niet op mijn kroegenbrak.
Met helm zie ik erook beter uit als zonder, maar daar kan ik ook niets aan doen.
Wel laatst weekendje naar zee geweest, MTB mee, maar helm vergeten.
Toch rondje schoorl gedaan, wel rustig gereden, ik voelde me niet gerust, en wat blijkt nu, door deze betere indeling mijn PR verbeterd, voor het eerst onder de 55 minuten!

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 07 mar 2007 19:10

Quoten: Origineel geplaatst door kool486 op 05 Maart 2007


Epitaxis,
het sleutelbeenbotje staat wat hoger dan normaal, vandaar de pianotoets term  er was niets gescheurd of gebroken, 2 weken in een mitella daarna kon ik alles weer   behalve slapen op die bewuste schouder, dat heeft zeker een jaar geduurd


Weet zelf van diverse pianogeralateerde blessures en RSI-achtige verschijnselen, deze voornamelijk op vinger- en polsgebied. Pezen, vingerkootjes etc. Van sleutelbeenletsel cq. -fractuur heb ik nog nooit gehoord; je moet namelijk nogal wil je dat 'goed' voor elkaar krijgen.
Heb zelf zwakke polsen. Een auto-ongeval vroeger is daar zeer waarschijnlijk debet aan. Overtraining kan tot blessures leiden, is mij nog niet overkomen, althans niet door pianospelen....

charlatan
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jun 2005 01:24

charlatan 31 mar 2007 20:26

Omdat ik gek word van die riempjes onder je kin. Ik kom er echt horendol van.
free your mind and the ass will follow

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mar 2007 20:49

Moet je je helm misschien gewoon goed afstellen. Bij een iedere een beetje moderne helm hoeft dat bandje om de kin helemaal niet heel strak te zitten. De helm zit immers vast op je hoofd met de klemband, dat bandje hoeft niet je kin/keel af te snijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

charlatan
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jun 2005 01:24

charlatan 31 mar 2007 20:58

Heb echt alles geprobeerd en uiteindelijk de helm teruggebracht van waar ik hem gekocht heb.
Het zijn alleen de riempjes die me gek maken, of ik ze nu los laat hangen of wat vaster, niks helpt.
Later nog eens uitkijken of er helmen zijn met wat zachtere riemjes maar ben nog niet bekomen van die echt nare ervaring met helmen.   
free your mind and the ass will follow

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27690
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 apr 2007 14:03

Een goede helm zit goed en voel je niet; net als een autogordel.

Dat profs vaak zonder helm trainen is een mix van stoerdoenerij, zelfoverschatting, niet kunnen inschatten van de voorbeeldfunctie die een prof heeft, gebrek aan intelligentie en niet-rationele koppigheid. In geen enkel vak wordt zo onprofessioneel omgesprongen met veiligheid als in het wielrennen. In het profcircuit is het "niet cool" om met helm te trainen....

Vergelijk bijvoorbeeld de hoofdklasse hockey; waar bitjes en scheenbeschermers bij alle clubs ook op training ook verplicht zijn (qua regels overigens niet). Dit heeft overigens ook jaren geduurd maar dat terzijde.

De UCI zou trainen met helm op elite/prof niveau simpelweg verplicht moeten maken op straffe van een gigantische boete.

ralph666
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mar 2007 15:33

ralph666 05 apr 2007 16:16

Ik draag nooit een helm. Niet dat ik dat niet wil, maar meer omdat ik geen perfect rond hoofd heb waar een helm op past. Ik heb gewoon een muts op. Maar in eerste instantie gaat het mij ook niet om de snelheid tijdens het wielrennen, maar meer om de duur en de interval training.
Maar jullie zijn dus van mening dat ik een helm moet gaan dragen? En desnoods een helm die niet goed past...?

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 05 apr 2007 16:24

zonder enige twijfel.. je bent zo verschikkelijk kwetsbaar op de fiets. je zegt ik doe het niet om de snelheid maar geschept worden door een auto, dan hoef jij ook niet hard te rijden. en met 20km/h met je hoofd zonder bescherming tegen de grond klappen is ook niet goed voor je. ik zeg zonder enige twijfel ALTIJD een helm op

Plaats reactie