Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

km. per jaar

diamant
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mar 2005 21:12

diamant 28 jan 2006 15:01

verstandige jongen die amclassic-fan

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 28 jan 2006 19:26

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 27 Januari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door motta op 27 Januari 2006Ik vind de volumes die hier voor nieuwelingen en juniores voorgesteld worden toch een beetje overdreven. 14u/wk betekent gemiddeld 2u/dag, dit lijkt me niet goed combineerbaar met een normaal studentenleven. Ik denk dat rust minstens even belangrijk is en dat een nieuweling beter 1u aan 30 km/h kan trainen dan 3u aan 27 km/h (kwaliteit ipv kwantiteit). Bovendien is het trainen in de wintermaanden veel belastender voor het lichaam gezien de koude zodat recuperatie nog belangrijker wordt.

met 14 u/week aan 30 km/h en dit 40 weken/jaar kom je aan 16800 km/jr
Als een prof 30000 km/jr doet dan is mi 16800 km al flink voor een belofte.






Zoals gezegd is 30.000km/jaar voor een prof echt weinig, en slaat de bewering dat een belofte de helft daarvan moet doen, een junior nog eens de helft daarvan etc. nergens op. Een prof moet gewoon een sterker lichaam hebben (door leeftijd, niveau, koerservaring), is getalenteerder en haalt dus meer uit een vergelijkbare voorbereiding.

je zegt hier zelf dat een prof sterker en meer getalenteerd is, hij is ook ouder dus die 16800 km/jr vind ik wel flink voor een belofte die dit normaal gezien moet combineren met studeren of (deeltijds) werken. Ik schrijf nergens dat een junior daar de helft moet van doen maar ik zou wel de verhouding nemen van de wedstrijdafstanden : 150 km voor beloften , 90 à 100 km voor junioren dus zo'n 11000 km/jr; 70 km voor nieuwelingen dus 8000 km/jr. Een prof is per definitie prof en rijdt dagelijks, dit kan je mi niet verlangen van een nieuweling of junior

Trouwens wel absurd om snelheden te vermelden. Bij training gaat het over uren!! Snelheden liggen bij bepaalde profs lager dan bepaalde beloftes of juniors. Je moet renners in hartslagzones laten rijden, en voor de meeste nieuwelingen zal dit nu eenmaal niet met 30km/u overeenkomen: je kan ze inderdaad beter 3u in een extensieve zone laten rijden dan 1u intensief laten gaan... dat laatste is geen kwaliteit meer, maar zal voor die jongens richting overkill gaan. Als je in de vroege voorbereiding de gemiddelde nieuweling 10u/week laat rijden met telkens weekgemiddeldes van 30km/u, is ie na 3 weken echt vermoeid, wegens te snel en te weinig basis. Jonge renners te snel op snelheid laten trainen zorgt voor een veel te vroege conditiepiek (vaak al in januari) die direct over is.

als een nieuweling 100 omw/min rijdt op 42x18 dan is dat 29.7 km/h, op 42x17 is dat 31.4 km/h (geldt ook voor niet nieuwelingen). Een beetje nieuweling moet dit kunnen in zijn extensieve zone (D1 voor mijn part). Als dit niet lukt lijkt het mij ook weinig nut te hebben om trainingen van 3u te doen, zeker niet in winterse omstandigheden. Met kwaliteit bedoelde ik dus 100 om/min en niet tegen het omslagpunt maar ik begrijp hier de misvatting.

Maar ik ken de redenering "kwaliteit voor kwantiteit" die bepaalde trainers hebben uitgevonden, en ze verwijten andere dan "veel fietsen maar weinig trainen".
Gevolgen die ik daarvan zag:
- Voor 1 januari raden dergelijke trainers nooit meer dan 3u trainen aan. Gevolg is dat ik op de ploegtrainingen in januari na 2,5 à 3u die renners al zie afhaken, terwijl voor mij dan pas de kwalitatieve ploegtraining start. Erger is dat dit zich bij zo'n renners soms doorzet in koers, zeker de langere koersen, waar de finale er soms te veel aan is.
- Meer getalenteerde renners presteren wel op niveau met dit systeem, maar dan wel op basis van hun talent en meer op de limiet. Gevolg is vaak een weinig voorspelbaar seizoen met ups and downs, momenten tijdens het seizoen waar rust absoluut nodig is of hele korte conditiepieks. Ik daarentegen heb op geen enkel moment van het seizoen koersmoeheid gevoeld; zelfde ervaringen merk ik bij belofterenners die tot 5 à 6 rittenkoersjes samen met profkoersen afwerkten.
- Zoals eerder ook al gezegd is de top in de carrière van deze renners ook veel korter, en is de algehele koerscarrière ook korter.
- Overtraining loert in dit systeem heel snel om de hoek! Ik ken een prof die momenteel (op het einde van dit cross-seizoen) zelfs een toeristengroep niet meer kan volgen en nauwelijks z'n hartslag nog omhoog krijgt: hij heeft veel te intensief getraind (het gevolg van dit systeem, vermeerderd met een verkeerde -te hoge- zonebepaling door een testcentrum: dodelijk!).

Goed, wat jij zegt ivm "een normaal studentenleven", alsook TrekOCLV post, kan ik begrijpen. Maar het is natuurlijk aan iedereen om uit te maken in hoeverre hij zoveel mogelijk uit z'n sport wil halen volgens z'n mogelijkheden. Dit houdt voor mij persoonlijk in dat ik een studentenleven van dopen, drinkcantussen en cafés aan mij voorbij laat gaan (ik heb het eigenlijk ook allemaal gezien), zonder het gevoel dat ik iets mis. Op zich is dus iemand die helemaal niet traint en ermee kan leven dat hij elke koers na 20km gelost wordt, ook iemand die een eerbare keuze maakt!

met "normaal" studentenleven bedoelde ik dus 28 uur les per week of iets dergelijks en niet het "echte" studentenleven zoals hierboven beschreven. Rust en verzorging lijkt me minstens even belangrijk als training.

Wat ik aangeef geldt voor iemand die er alles voor wil doen (ik noem het niet graag opofferingen, want dat is het niet: eerder keuzes) om 100% naar z'n capaciteiten te presteren, en -indien hij hiervoor het talent geeft- beroepswielrenner wil worden. Dat soort zaken kan je vergelijken met een beroepsinvestering, net zoals sommigen voor een muzikantenopleiding naar een school ver weg gaan.

er zijn maar weinig nieuwelingen die op 15-jarige leeftijd rijp zijn om voor 100% voor het wielrennen te kiezen (we kennen allemaal het verhaal van VDB en die had dan wel het talent ...). Op zo'n moment kan je beter op 2 paarden wedden dus het schooldiploma halen; dit betekent niet dat je niet 100% voor je sport kan leven. Het impliceert wel dat 14 uur training per week redelijk utopisch is, vakanties buiten beschouwing gelaten.







Motta

Motta

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 28 jan 2006 19:31

@Casran, als élke prof nu eens 50% meer km gaat maken het volgende seizoen, wat schiet je daar dan mee op?

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 28 jan 2006 19:38

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 28 Januari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 28 Januari 2006

ja bij ons op school bestaat ok zoiets al tussen uren, bijv: 1e uur les 2 + 3e uur geen les (100 min dus niet de moeite om naar huis te gaan en te trainen en te douchen, te weinig tijd) en dan tot 15.20 naar school en daarna hard naar huis fietsen om nog 1 uur voor het donker te trainen


Dat tussenurensysteem is precies wel vervelend, al vermoed ik dat je er als topper onderuit zou kunnen; in België mogen jonge topsportstudenten (leerplichtigen) tot 50 dagen afwezig zijn voor hun sport. Hier heeft bijna iedereen tot 16u les. Gevolg: trainen met lichtjes (en verhoudingsgewijs iets meer lopen), gaat ook, en ik heb een vriend die in een continentale ploeg rijdt en het nu al een hele maand zo doet!
Ik ga dan ook akkoord met alstro: het is een kwestie van keuzes en toewijding, niet van mogelijkheden!!En ja, 18 à 20u/week lukt misschien wel niet, zeker niet als je nog oog moet hebben voor schoolwerk en rust, maar met 7 à 8u zou ik mezelf geen renner/TOPsporter durven noemen. Deze week heb ik nood aan een rust/recuperatieweek, dus dat wordt 14 à 15u.
 

WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 28 jan 2006 20:05

Quoten: Origineel geplaatst door alstro op 28 Januari 2006

@Casran, als élke prof nu eens 50% meer km gaat maken het volgende seizoen, wat schiet je daar dan mee op?


Beetje rare vraag hé. Kijk, mij gaat het bij het beoordelen van prestaties over "prestatie-efficiëntie". De leraar zal tevreden zijn als Jantje 70% op z'n rapport haalt en ontevreden zijn als Mieke slecht 75% haalt; ieder beoordelen naar wat ie uit z'n capaciteiten haalt.
Het jammere is dat vele profs helemaal niet goed trainen. Des te jammer als het zo is omdat ze nu eenmaal niet beter weten (ik ken er zo hoor). Iemand als ludo merkt dit blijkbaar ook; ik zie het dagelijks en ken er zovele voorbeelden van.
Het ergste is wat ik in mijn lange uiteenzetting op de vorige pagina over doping schreef.
Dus elke prof 50% meer doen trainen heeft geen zin; sommigen trainen echt genoeg en goed, andere trainen genoeg in volume maar veel te intensief, nog anderen hebben nooit zin om eens iets dieper te gaan op trainen (en gaan dagelijks "gaan wandelen met de fiets") en nog anderen zijn echt luiaards (en denken al dan niet dat "conditie in een flesje zit").  Profs, da's een raar volkje hoor!
 
Quoten: Origineel geplaatst door motta op 28 Januari 2006

als een nieuweling 100 omw/min rijdt op 42x18 dan is dat 29.7 km/h, op 42x17 is dat 31.4 km/h (geldt ook voor niet nieuwelingen). Een beetje nieuweling moet dit kunnen in zijn extensieve zone (D1 voor mijn part). Als dit niet lukt lijkt het mij ook weinig nut te hebben om trainingen van 3u te doen, zeker niet in winterse omstandigheden. Met kwaliteit bedoelde ik dus 100 om/min en niet tegen het omslagpunt maar ik begrijp hier de misvatting.Motta


Heel zeker dat de gemiddelde nieuweling dat niet kan! (D1 zone is dan nog ruim) Weet je wel dat bepaalde profs niet eens in extensieve zone 30km/u rijden? En ik heb het dan over de behaalde snelheden in de winterperiode (off season), niet tijdens het seizoen waar je wedstrijdsnelheid in de benen hebt.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 28 jan 2006 22:46


Heel zeker dat de gemiddelde nieuweling dat niet kan! (D1 zone is dan nog ruim) Weet je wel dat bepaalde profs niet eens in extensieve zone 30km/u rijden? En ik heb het dan over de behaalde snelheden in de winterperiode (off season), niet tijdens het seizoen waar je wedstrijdsnelheid in de benen hebt.
 

Je weet maar half hoe blij ik met deze info ben...........

stefanvd
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 okt 2005 17:50

stefanvd 29 jan 2006 15:35

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 28 Januari 2006


Ik ga dan ook akkoord met alstro: het is een kwestie van keuzes en toewijding, niet van mogelijkheden!!En ja, 18 à 20u/week lukt misschien wel niet, zeker niet als je nog oog moet hebben voor schoolwerk en rust, maar met 7 à 8u zou ik mezelf geen renner/sporter durven noemen. Deze week heb ik nood aan een rust/recuperatieweek, dus dat wordt 14 à 15u.


Rij jij in een rustweek 14 à 15 uur? (je bent wel al een heel stuk ouder dan trekoclv en ik he)

stefanvd
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 okt 2005 17:50

stefanvd 29 jan 2006 15:40

Quoten: Origineel geplaatst door motta op 28 Januari 2006



Ik schrijf nergens dat een junior daar de helft moet van doen maar ik zou wel de verhouding nemen van de wedstrijdafstanden : 150 km voor beloften , 90 à 100 km voor junioren dus zo'n 11000 km/jr; 70 km voor nieuwelingen dus 8000 km/jr. Een prof is per definitie prof en rijdt dagelijks, dit kan je mi niet verlangen van een nieuweling of junior
150 km voor beloften en 90 à 100 voor junioren??Ik weet niet precies hoeveel beloften rijden maar junioren klassiekers kunnen tot 140km gaan.als een nieuweling 100 omw/min rijdt op 42x18 dan is dat 29.7 km/h, op 42x17 is dat 31.4 km/h (geldt ook voor niet nieuwelingen). Een beetje nieuweling moet dit kunnen in zijn extensieve zone (D1 voor mijn part). Als dit niet lukt lijkt het mij ook weinig nut te hebben om trainingen van 3u te doen, zeker niet in winterse omstandigheden.
Als niemand de wind tegen had uitgevonden wel ja.




compdiver
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 aug 2005 13:02

compdiver 30 jan 2006 21:46

Quoten: Origineel geplaatst door motta op 27 Januari 2006

Ik vind de volumes die hier voor nieuwelingen en juniores voorgesteld worden toch een beetje overdreven. 14u/wk betekent gemiddeld 2u/dag, dit lijkt me niet goed combineerbaar met een normaal studentenleven. Ik denk dat rust minstens even belangrijk is en dat een nieuweling beter 1u aan 30 km/h kan trainen dan 3u aan 27 km/h (kwaliteit ipv kwantiteit). Bovendien is het trainen in de wintermaanden veel belastender voor het lichaam gezien de koude zodat recuperatie nog belangrijker wordt.met 14 u/week aan 30 km/h en dit 40 weken/jaar kom je aan 16800 km/jrAls een prof 30000 km/jr doet dan is mi 16800 km al flink voor een belofte.Motta


Ik kan zeggen dat dit wel te combineren valt (in belgie altans)Ik studeer industriele wetenschappen en heb ma-di-do-vrij 8 lesuren en wo dus maar 4, dus een vrije namiddag. Ik train nu 12 uur in een week en ga naar een totaal van 14 uur. Ik moet zeggen dat dit goed te combineren valt!Ik kan nog weggaan, elke vrijdag na school naar een jeugdhuis om mijn vrienden te zien,... Een lief ging ook vrij vlot, maar het is vooral veel plannen.Je hebt dan miss vrije momenten, maar koersen in competitie verband is voor mij echt pure hobby, en ik doe het graag. Ik redeneer altijd zo; die uren dat men savonds na het schoolwerk op de pc of naar de tv kijk kan er getraind worden. Voor mij is dat trainen ontspannen.Ik kan nog mee gemak naar een fuif(al ligt mij dat niet zo echt).Wanneer men in de vakantie en in de weekends in de voormiddag traint is er zo weinig mogeljik tijd voorloren gegaan, dan heeft men nog een hele namiddag. Ik vind het ook moeilijk opstaan soms, maar dan denk ik al aan die namiddag en dan is alles weer opgelost.Het is vooral een kwestie van plannen. Grote LO en taken en eindwerken moet gepland worden, maar het valt best te combineren! Ik studeer meestal in het weekend, zodat ik voor weinig verassingen sta in de week, maar een training miss door het schoolwerk moet kunnen.(Zoals al reeds gezegd is besef ik heel goed dat de kans heel klein is om prof te worden en die kans om af te studeren is veeeel groter! Ik studeer ook in een doorstroomrichtig, dus ze verwachten dat ik minstens industrieel of burgerlijk studeer anders zou ik geen industriele wetenschappen volgen, dus besef ik goed dat het geld dat niet in die fiets of wielen wordt gestopt naar de latere studies gaat)Simon
 
Mijn Canyon Ultimate CF

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 01 feb 2006 13:09

Quoten: Origineel geplaatst door Dingo op 28 Januari 2006



Heel zeker dat de gemiddelde nieuweling dat niet kan! (D1 zone is dan nog ruim) Weet je wel dat bepaalde profs niet eens in extensieve zone 30km/u rijden?  En ik heb het dan over de behaalde snelheden in de winterperiode (off season), niet tijdens het seizoen waar je wedstrijdsnelheid in de benen hebt.
 

Je weet maar half hoe blij ik met deze info ben...........

Precies mijn gedachte toen ik het las.. alsof er nog hoop zou zijn ....

Plaats reactie