Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vo2 Max

isaac
Forum-lid

isaac 06 feb 2006 15:10

Is er een verschil in waardes van de Vo2 Max bij mannen en vrouwen?
Wat is bij vrouwen uitstekend - goed - redelijk en slecht?
Dit na aanleiding van een sportkeuring

casran
Forum-lid HC

casran 06 feb 2006 16:13

Ja, vrouwen hebben een lagere VO2max.
Voorts volstaat het om "VO2max" in Google in te tikken en je vindt in geen tijd een pak tabelletjes, uitleg en richtlijnen zoals wat goed/nodig is voor welke sportbeoefening.
Om eerlijk te antwoorden op je vraag "wat is goed?", moet eigenlijk elke wetenschapper je het antwoord schuldig blijven. Eigenlijk kan je dit enkel vergelijken met de VO2max-metingen van hetzelfde trainingsinstituut met dezelfde zuurstofanlayser (dus gedurende maximaal de laatste 2,5 à 3 jaar). In bepaalde sport-medische centra haalt men wekelijks resultaten boven de 80ml/kg/min, terwijl in mijn testcentrum de waarde van de 80 zelfs nauwelijks door een wereldtopper wordt benaderd.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

veeteetje
Forum-lid

veeteetje 06 feb 2006 16:56

casran
Forum-lid HC

casran 06 feb 2006 18:29

Mbt de VO2max-waardes vermeld in bovenstaande tabel, zie m'n kritiek. Dit zijn idd vaak geciteerde gemiddeldes; wel te relativeren.
Die maximale watt/kg snap ik helemaal niet, zonder uitleg. Veel wielertoeristen kunnen ook 7watt/kg trappen, al was het maar in de spurt. Het is maar dat je zo'n gegevens niet zomaar kan zeggen zonder een tijdsduur erbij te vermelden. Ik heb dit hier uitgebreid besproken:http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... readPage=6
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie