Frame met lange bovenbuis
Een deze maanden wil ik een ander frame aanschaffen. Ik heb nu een Red Bull PRO SL welke prima functioneert maar ik wil iets beters/lichters en dan bij voorkeur Carbon. Nu ben ik 192 cm en heb een binnenbeen lengte van 89.5 cm en heb dus een wat groter frame nodig. Ik heb een aantal jaren mountainbike-wedstrijden gereden en zodoende ook een hoop op de weg getraint en kan dus een diepe zit goed aan gelukkig. Ik wil dus eigenlijk een zo klein mogelijk frame ( wel realistisch uiteraard) en zal dan vooral een frame moeten hebben met een lange bovenbuis lijkt me.
Wie kan me een frame aanbevelen welke aan de volgende eisen voldoet:
Relatief lange bovenbuis
Ligt
bij voorkeur carbon maar een top alu frame mag ook.
Max 2000 euro (100 meer zal het niet op afketsen)
Ga ik af op de looks dan vindt ik de Scott CR1 en enkele De Rosa`s wel mooi maar of die geschikt zijn.......
Bedankt alvast
Bart
Wie kan me een frame aanbevelen welke aan de volgende eisen voldoet:
Relatief lange bovenbuis
Ligt
bij voorkeur carbon maar een top alu frame mag ook.
Max 2000 euro (100 meer zal het niet op afketsen)
Ga ik af op de looks dan vindt ik de Scott CR1 en enkele De Rosa`s wel mooi maar of die geschikt zijn.......
Bedankt alvast
Bart
Kijk ook eens naar Specialized. Hebben ook een vrij lange bovenbuis en hun carbonframes zijn dit jaar beter in de markt geplaatst. Ik heb zelf onlangs een Specialized Tarmac (model Expert) gekocht. EUR 2910 compleet afgemonteerd met Ultegra en net iest meer dan 8kg. En tja, als je uit de ATB-wereld komt, weet je ook wat je onder je kont hebt als je op een Specialized rijdt!
ten eerste: de reb bull pro sl. is een van de beste alu frames op de markt (helemaal voor jouw gewicht) , ik zou deze dan niet zomaar vervangen op gewicht te besparen.
Waarschijnlijk kun je meer besparen op losse onderdelen zoals crankstel, stuur(pen) en vooral de wielen,helemaal als je de zware speedwheels er in hebt zitten die tot vorig jaar standwaard waren in deze fiets.
Maargoed.. mischien wil je gewoon een iets comfortabeler karretje om de blits mee te maken.
Kijk dan naar alle amerikaanse frames, deze staan bekend om hun lange bovenbuis (in tegenstelling tot de korte italiaanse frames) de scott lijkt dan ok een goede keus voor jouw gewicht en voorkeur. Daarnaast kun je de lengte van een frame goed aanpassen met een stuurpen, deze gaan over het algemeen tot 14cm en dat raad ik dan ook aan gezien je lengte en voorkeuren.
Waarschijnlijk kun je meer besparen op losse onderdelen zoals crankstel, stuur(pen) en vooral de wielen,helemaal als je de zware speedwheels er in hebt zitten die tot vorig jaar standwaard waren in deze fiets.
Maargoed.. mischien wil je gewoon een iets comfortabeler karretje om de blits mee te maken.
Kijk dan naar alle amerikaanse frames, deze staan bekend om hun lange bovenbuis (in tegenstelling tot de korte italiaanse frames) de scott lijkt dan ok een goede keus voor jouw gewicht en voorkeur. Daarnaast kun je de lengte van een frame goed aanpassen met een stuurpen, deze gaan over het algemeen tot 14cm en dat raad ik dan ook aan gezien je lengte en voorkeuren.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
-
bike_add1ct
- Forum-lid
Scott heeft een vrij all-round geometrie met een gemiddelde bovenbuislengte en een iets langere balhoofdbuis (=minder spacers). De Italianen hebben over het algemeen een vrij korte bovenbuis, de Amerikanen een lange (Spesh, C'dale). Trek heeft gewoon een rare geometrie, met een bovenbuislengte die steeds een heel klein beetje langer wordt bij een langer wordende zitbuis.
Je kan ook een lange zit krijgen met een langere stuurpen uiteraard.
Je kan ook een lange zit krijgen met een langere stuurpen uiteraard.
Bedankt voor de antwoorden tot dusver! Die Specialized is idd ook een optie. had er al eens naar gekeken maar was hem even uit het oog verloren.... Ik weeg 82 kilo en in het seizoen 80 dus ben in verhouding niet zo zwaar. De Red Bull die ik nu heb is van mei vorig jaar en heeft de Xtreme light wheels die als opvolger van de speed wheels gemonteerd worden. Die wielen zijn prima en ook heel licht. Dara hoeft dus niets aan veranderd te worden. Verder heb ik volledig Ultegra met enkel een dura ace achter deraileur dus ook dat is voldoende evenals de Ritchey WCS zadelpen/stuur en stuurpen. De stuurpen is nu 12 cm maar heb wel wat spacers tussen zitten ``gebouwd``. Dit is niet wenselijk en vandaar ook een frame met een andere geometrie.
Ik kocht de red bull vorig jaar voornamelijk als trainingsfiest maar ben eigenlijk alleen nog maar op de weg te vinden dus wil nu ook een top frame (ondanks dat de red bull idd al heel goed is)
Is er toevallig iemand hier die een Tramac in een 58cm heeft? Ik zou graag eens een plaatje willen zien en wie weet welke winkel er een heeft staan in 58cm.....
wederom bedankt!
Ik kocht de red bull vorig jaar voornamelijk als trainingsfiest maar ben eigenlijk alleen nog maar op de weg te vinden dus wil nu ook een top frame (ondanks dat de red bull idd al heel goed is)
Is er toevallig iemand hier die een Tramac in een 58cm heeft? Ik zou graag eens een plaatje willen zien en wie weet welke winkel er een heeft staan in 58cm.....
wederom bedankt!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Bartjan,
Je wil iets beters/lichters dan de RB Pro Sl . Maar wat weegt dan die fiets van jou droog aan de haak? Als je de advertenties mag lezen, weegt een 57 cm-frame 7,6 kg (zonder pedalen weliswaar) ! Misschien toch even de maat van je frame (C-T) ook vermelden. Ben zelf toe aan een nieuwe fiets en de RB Pro Sl 3000 staat nogal bovenaan op het verlanglijstje. Dus vandaar mijn interesse naar het gewicht !
Je wil iets beters/lichters dan de RB Pro Sl . Maar wat weegt dan die fiets van jou droog aan de haak? Als je de advertenties mag lezen, weegt een 57 cm-frame 7,6 kg (zonder pedalen weliswaar) ! Misschien toch even de maat van je frame (C-T) ook vermelden. Ben zelf toe aan een nieuwe fiets en de RB Pro Sl 3000 staat nogal bovenaan op het verlanglijstje. Dus vandaar mijn interesse naar het gewicht !
Ride on baby !
-
matthijs83
- Forum-lid
Ik heb ook gekeken naar fietsen met een relatief lange bovenbuis.
Cannondale heeft lange bovenbuizen
Ook de frames van Ridley met een oneven hoogte maat (CC 55, 57, 59) hebben een iets langere bovenbuis.
Matthijs
Cannondale heeft lange bovenbuizen
Ook de frames van Ridley met een oneven hoogte maat (CC 55, 57, 59) hebben een iets langere bovenbuis.
Matthijs
Ik weet niet exact wat mijn fiets weegt maar zal idd van 8 kilo zijn (incl pedalen) De Fiets bevalt me goed maar ik had, als ik van te voren wist zoveel km op de weg te gaan maken, een ``betere`gekocht hoewel je voor 1500 euro weinig beters kunt vinden!!!!
Ik woon in Vianen dus idd dicht bij Utrecht. Wellicht kunnen we idd een keer afspreken en kan ik de Scott eens zien.
Het is me igg duidelijk dat de Italiaanse merken over het algemeen minder geschikt zijn ivm de kortere bovenbuis en dat ik naar de Yankee fietsen moet kijken... Is geen probleem want het een Klein mountainbike...
Een even kijken waar ik een Specialized kan zien in real life! (bij voorkeur een 58cm)
Ik woon in Vianen dus idd dicht bij Utrecht. Wellicht kunnen we idd een keer afspreken en kan ik de Scott eens zien.
Het is me igg duidelijk dat de Italiaanse merken over het algemeen minder geschikt zijn ivm de kortere bovenbuis en dat ik naar de Yankee fietsen moet kijken... Is geen probleem want het een Klein mountainbike...
Een even kijken waar ik een Specialized kan zien in real life! (bij voorkeur een 58cm)