Goedemorgen,
Via via kwam ik op deze site terecht.
Ik heb een probleem met, of eigenlijk meer na, het mountainbiken.
Nadat ik even met mijn mountainbike heb gereden (asfalt of onverhard) heb ik daarna dagen veel pijn in mijn pols(en)
De dokter kan niets vinden en heeft geen enkele oplossing.
Ik vind het erg jammer omdat ik het echt graag weer wil oppikken.
Het is een probleem wat ik al jaren heb, waardoor mijn fiets (met vering) ook al 4 jaar bijna ongebruikt in de schuur staat.
Nu vraag ik me af of jullie een oplossing weten.
Zou het zin hebben om het rechte stuur te verwisselen voor een licht gebogen stuur? Zodat de houding van de polsen iets natuurlijker is? Ik zal dan wel de bar-ends moeten inleveren, maar als zoiets zou kunnen helpen heb ik dat er wel voor over.
Of hebben jullie een ander idee hierover?
Alast bedankt voor de moeite
dagen pijn in polsen na mountainbiken
-
jerommeke1983
- Forum-lid
Je geeft het (vermoedelijke) antwoord zelf al. Als de dokter niets kan vinden heeft het zeer waarschijnlijk te maken met je houding op je fiets.
Ga eens langs bij een goede fietsenmaker (of waar je je fiets gekocht hebt) en leg je probleem eens voor. Ze zullen je vast een andere stuurpen willen lenen om een andere houding uit te testen. Probeer een verstelbare stuurpen te krijgen en neem een inbussleuteltje mee als je gaat fietsen. Het lijkt me een kwestie van proberen tot je de goede houding hebt gevonden (voor jou waarschijnlijk wat meer rechtop zodat je je polsen minder belast).
Laat maar weten of het helpt.
Succes!
Ga eens langs bij een goede fietsenmaker (of waar je je fiets gekocht hebt) en leg je probleem eens voor. Ze zullen je vast een andere stuurpen willen lenen om een andere houding uit te testen. Probeer een verstelbare stuurpen te krijgen en neem een inbussleuteltje mee als je gaat fietsen. Het lijkt me een kwestie van proberen tot je de goede houding hebt gevonden (voor jou waarschijnlijk wat meer rechtop zodat je je polsen minder belast).
Laat maar weten of het helpt.
Succes!
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
zit jij misschien zonder lief???
Nee, zonder gekheid, plaats je bar-ends zodanig dat je polsen zo weinig mogelijk geplooid zitten en probeer tijdens het rijden niet met je handen te krampachtig je stuur vast te houden.
Ik vraag me ook af of je vering ( welke vork eigenlijk?) na vier jaar nog wel werkt Een slechte vering kan serieuze schokken in je polsen en armen te weeg brengen.
Nee, zonder gekheid, plaats je bar-ends zodanig dat je polsen zo weinig mogelijk geplooid zitten en probeer tijdens het rijden niet met je handen te krampachtig je stuur vast te houden.
Ik vraag me ook af of je vering ( welke vork eigenlijk?) na vier jaar nog wel werkt Een slechte vering kan serieuze schokken in je polsen en armen te weeg brengen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

-
jerommeke1983
- Forum-lid
Klopt dat de vering niet goed meer is. Daardoor zit ik ook iets verder voorover dan normaal. Maar ook toen de vering nog wel goed was had ik er last van (toegegeven, het was wel minder). De vork is er een van SR-Suntour. Type weet ik zo niet. Zat standaard op mijn Giant ATX 830 uit 2000.
De (beperkte) vering van de vork mag niets uitmaken als je houding goed is. Ik heb al meermalen langeafstand veldtoertochten (100 km) gemaakt op mijn cyclocrosser (zonder vering) en nog nooit last gehad van mijn polsen.
Op mijn MTB (Cannondale) zet ik de vering ook heel vaak uit en krijg ik ook geen last.
Op mijn MTB (Cannondale) zet ik de vering ook heel vaak uit en krijg ik ook geen last.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Dat het nu echt aan de vering licht heb ik nu ook niet gezegd, maar als je een probleem hebt kan het wel een rol spelen.
En dat jij van je polsen geen hebt met minder vering kan zijn maar je moet ieder geval apart bekijken: de ene mens is de andere niet
En dat jij van je polsen geen hebt met minder vering kan zijn maar je moet ieder geval apart bekijken: de ene mens is de andere niet
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

-
jerommeke1983
- Forum-lid
Oke, maar de voorvork is echt op. Als ik gewoon op de fiets zit is de vering volledig ingezakt. Deze is ook niet bij te stellen. En er zit speling op de vork. Bij stevig remmen begint hij een beetje te "klapperen".
Ik ben net even bij de fietsenwinkel geweest, maar die wilde mij het liefst een nieuwe fiets aansmeren.
Is het verstandig om het eerst met een goedkope verende vork te proberen of het beter gaat en eventueel daarna een keer een dure te kopen? Ik vind het een beetje zonde om meteen een vork van 400euro te kopen als ik niet zeker weet of het mijn probleem (deels) zal verhelpen.
Ik ben net even bij de fietsenwinkel geweest, maar die wilde mij het liefst een nieuwe fiets aansmeren.
Is het verstandig om het eerst met een goedkope verende vork te proberen of het beter gaat en eventueel daarna een keer een dure te kopen? Ik vind het een beetje zonde om meteen een vork van 400euro te kopen als ik niet zeker weet of het mijn probleem (deels) zal verhelpen.
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar ik heb zelf eens last van RSI gehad. Dan had ik niet alleen pijn in mijn polsen achter de PC, maar bijv. ook tijdens het autorijden of gewoon in bed. Het kan zijn dat het fietsen net de druppel is in die welbekende emmer.
Bij mij zat het ook tussen de oren. Ik kreeg juist RSI toen ik werkloos was. Extra onzekerheden, stress, etc.
Denk maar eens na over de volgende vragen: Zit je lekker in je vel? Heb je problemen aan je hoofd? Hoe gebruik je je armen de rest van de dag? Is je houding buiten het fietsen ook goed?
Bij mij zat het ook tussen de oren. Ik kreeg juist RSI toen ik werkloos was. Extra onzekerheden, stress, etc.
Denk maar eens na over de volgende vragen: Zit je lekker in je vel? Heb je problemen aan je hoofd? Hoe gebruik je je armen de rest van de dag? Is je houding buiten het fietsen ook goed?