oldandslow
06 jun 2008 23:30
Ik denk dat het toch moeilijk is om wielen te vergelijken, het hangt toch van de mate van belasting af hoe het wiel zal reageren, en van de bouwwijze hoe sterk het zal zijn.. Als je een ouder type Shimano naaf hebt zit de flens van het achterwiel links veel meer uit het midden dan rechts, in verband met de cassette. Ik ben me in mijn eerste fietsjaar eens wezenloos geschrokken toen ik nogal lomp over een drempeltje fietste en mijn fiets achter een forse "stap"opzij zette, omdat de vering dan een kant uit gaat; de zwakste natuurlijk. Een 550 naaf is wel nagenoeg symmetrisch, maar daar zijn de spaken aan de cassette kant radiaal (dus stijf) en aan de andere kant over 2 gekruist. Mijn dura ace wielen met vrij lage open pro velgen heeft de spaken over 3 gekruist, veel meer "vering" dus. Maar waarschijnlijk zal hij in een extreem geval niet zover door veren als een 550 wiel, dat in eerste instantie wel wat harder aanvoelt door minder en kortere spaken, en hogere velgen.( dat bedoelde ik AMclassic-fan, met soepeler reserve wielen)
En een 550 voorwiel, radiaal gespaakt, lijkt me altijd harder aan te zullen voelen dan een 36 spaaks, over 3 gespaakt voorwiel met open pro velgen. Maar het is niet te meten, door mij althans, dus gebaseerd op "gevoel", voor wat dat waard is.
Wat flens afstanden, vlug even gemeten dus niet al te nauwkeurig, maar het is meer voor het idee. Hoe groter de flens afstand des te sterker het wiel, meen ik me uit een grijs school verleden te herinneren
flenzen voorwiel 70 mm
achterwiel Dura ace 53 mm
achterwiel 550: 47 mm
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works