Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

slijtage remblokken

cas_
Forum-lid

cas_ 15 mar 2006 01:02

Het verhaal van meer remmen met de voorrem klinkt logisch en aannemelijk.Op Wielersportinfo.nl staat alleen dit: Remmen Tijdens het remmen zet je de meeste kracht op de achterrem. De voorrem gebruik je om bij te remmen. Als je alleen de voorrem gebruikt is de kans een stuk groter dat je over de kop slaat.beetje jammer..................(?)
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

jee-es
Forum-lid

jee-es 15 mar 2006 09:45

Quoten: Origineel geplaatst door Cas* op 15 Maart 2006

Het verhaal van meer remmen met de voorrem klinkt logisch en aannemelijk.Op Wielersportinfo.nl staat alleen dit: Remmen Tijdens het remmen zet je de meeste kracht op de achterrem. De voorrem gebruik je om bij te remmen. Als je alleen de voorrem gebruikt is de kans een stuk groter dat je over de kop slaat.beetje jammer..................(?)

En daarom zit je dus bij fiets.nl/forum dus beter...
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

eddiebouncer
Forum-lid

eddiebouncer 15 mar 2006 13:04

Op zich is het kansje dat je over je stuur vliiieeegt wel groter als je voor remt [lees wel: kansje! - is meer theoretisch dan praktisch]...toch?
Mijn fiets is bezeten!

rene1
Forum-lid

rene1 15 mar 2006 13:22

Inderdaad.... kansje om over het stuur te gaan. De KANS om niet op tijd stil te staan als je maar voor 30 remkracht (achterrem) kunt doseren is veeeel groter. Dus leer je voorrem kennen, dat kan je een crash schelen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mar 2006 14:13

Quoten: Origineel geplaatst door Eddie Bouncer op 15 Maart 2006

Op zich is het kansje dat je over je stuur vliiieeegt wel groter als je voor remt [lees wel: kansje! - is meer theoretisch dan praktisch]...toch?

De kans is veel groter met je voorrem op een mtb want die remt wat beter en je band meer grip heeft. Maar ik heb niet zo'n probleem met over de kop slaan, is net zo vervelend als een achterwiel wat weg glijdt en dat je dan op je heup terecht komt.
Op de racefiets sla je echt niet over de kop. Om dat voor elkaar te krijgen moet je wel hele hoge snelheid hebben en dan je voorrem tegen je stuur aan knijpen ofzo. Al betwijfel ik dan dat je over de kop slaat, ik denk dat het voorwiel gewoon naar de zijkant wegglijdt en dat je op je zij op het asfalt beland.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speric
Forum-lid HC

speric 15 mar 2006 15:41

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 15 Maart 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Eddie Bouncer op 15 Maart 2006

De kans is veel groter met je voorrem op een mtb want die remt wat beter en je band meer grip heeft. Maar ik heb niet zo'n probleem met over de kop slaan, is net zo vervelend als een achterwiel wat weg glijdt en dat je dan op je heup terecht komt.

met die atb komt ook vaak om dat mensen dan net staan, of vaak in de afdaling.
Bedenk maar eens hoe het gewicht is verdeeld en hoeveel gewicht er achter het draaipunt (voorwiel) zit, dat krijg je er niet zo even overheen gekwakt..

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 20 mar 2006 17:43

Regen en zand daar slijten blokken zeer snel van. Dan is het belangrijk je velgranden waar de blokken op komen goed te reinigen.
Om te voorkomen dat met droog weer blokken snel slijten heb ik de volgende tips.
-rijd hard waar het kan, dus niet in de stad waar je constant moet remmen voor overstekende voetgangers etc.
-stel de blokken goed af en rem ze in, bij nieuwe blokken duurt dat even
-rem geleidelijk op gevoel, dus niet hard remmen op het laatste moment voor je bv een stoplicht naderd of een situatie waar voor geremd moet worden.
-maak velgranden tijdig schoon, verwijderd zand etc etc

tommeke_b
Forum-lid

tommeke_b 22 mar 2006 22:01

Ik rijd nog altijd met de standaart shimano-remblokjes en ik zal daarbij dan ook zeker blijven. Ik heb er geen klachten van.
Thompson Radon RC Tiagra

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 28 mar 2006 21:47

Die zijn inderdaad goed genoeg, die standaard remblokken van Shimano.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 mar 2006 01:37

Lang niet alle S remblokken zijn goed. De Shimano 7700 blokken zijn voor veel velgen te hard.
Afbeelding

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 29 mar 2006 04:56

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 28 Maart 2006

Lang niet alle S remblokken zijn goed. De Shimano 7700 blokken zijn voor veel velgen te hard.

Die harde remblokken gaan wel langer mee en ze remmen beter. Een nadeel is idd dat de remrand sneller inslijt. Maar een goede velg moet daar wel tegen kunnen.    

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 mar 2006 11:11

Je moet geen uitspraken doen over dingen waar je geen verstand van heb. Want als blokken harder zijn remmen ze juist slechter. En je kan beter remblokjes hebben die slijten dan dure velgen (van systeem wielen). Remblokjes zijn gemaakt om te slijten.
Afbeelding

Plaats reactie