slijtage remblokken
Nee, zou eens wat tips van een doorgewinterde wielrenner over de juiste manier van remmen vragen: remmen doe je voor, achter dient enkel ter correctie/ondersteuning.
Als je meer dan een setje achterblokken per seizoen verslijt doe je iets grondig fout (ik verslijt drie sets voor tegen hooguit één setje achter).
Als je meer dan een setje achterblokken per seizoen verslijt doe je iets grondig fout (ik verslijt drie sets voor tegen hooguit één setje achter).
Als je die 1500km de afgelopen maanden hebt afgelegd, vind ik het nog niet heel vreemd. Met nat weer blijft er altijd meer zand op de blokken en de velg plakken. Als je je best doet kan je onder die omstandigheden zelfs in 100km een setje wegremmen. Na een "natte rit" altijd je blokken en velgen schoonmaken en kijken of er niets in je blokken is blijven hangen.Zoals Sharkman opmerkte is het wel opmerkelijk dat het juist je remblokken achter zijn! Geeft me idd te denken...
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!
Kom het bij toerders wel vaker tegen. Achterem is niet voor normaal gebruik op een vlakke weg, je achterem blokkeerd te snel (zeker in de regen) en je loopt het risico te vallen... Vraag een motorijder wat hij met zijn achterrem doet en hij zal je hetzelfde antwoorden.
Op de motor heb ik geleerd om zo'n 70 voor te remmen, maar nooit zo hard dat je wiel gaat blokkeren Als ik eens lekker aan het tuffen ben heb ik helemaal geen zin om de voetrem (achter) te gebruiken bij "sportief remmen" gebruik ik op de motor en op de fiets de verdeling 70 -30
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Achterrem is enkel om te sturen tijdens het dh'en .'
Ik vind getalletjes eraan geven beetje moeilijk, maar je voorrem gebruik je echt zoveel meer. Hoe laat en dus hoe hard je kunt remmen is gewoon kwestie van gevoel. Het gevoel van hard in je achterrem knijpen ken ik wel. 1x met 40 tijdens training in zo'n mislukte kombocht van 180 graden een band gehad die in 1x keer leeg was, dat geeft zelfde effect als een blokkerend achterwiel. Je achterwiel komt je even langszij gedag zeggen . (ging gelukkig allemaal nog goed, was goed voor adrenaline pijl)
Ik vind getalletjes eraan geven beetje moeilijk, maar je voorrem gebruik je echt zoveel meer. Hoe laat en dus hoe hard je kunt remmen is gewoon kwestie van gevoel. Het gevoel van hard in je achterrem knijpen ken ik wel. 1x met 40 tijdens training in zo'n mislukte kombocht van 180 graden een band gehad die in 1x keer leeg was, dat geeft zelfde effect als een blokkerend achterwiel. Je achterwiel komt je even langszij gedag zeggen . (ging gelukkig allemaal nog goed, was goed voor adrenaline pijl)
-
fietslicht
- Forum-lid
Hee, dit is wel een interessant topic.
Ik ga denk ik eens kijken hoe ik het precies doe.
Volgens mij slijt mijn achterrem harder dan voor, da's dus niet goed.
Ik ga er op letten en kijken of ik mezelf aan kan leren meer voor te remmen.
Bedankt!
Ik ga denk ik eens kijken hoe ik het precies doe.
Volgens mij slijt mijn achterrem harder dan voor, da's dus niet goed.
Ik ga er op letten en kijken of ik mezelf aan kan leren meer voor te remmen.
Bedankt!
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.