Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Plotselinge verbetering van conditie

6:13freak
Forum-lid

6:13freak 07 mar 2006 17:08

Sinds ongeveer oktober vorig jaar heeft mijn fietsconditie een grote sprong voorwaarts gemaakt: was ik in mijn fietsgroepje altijd al zo'n beetje de zwakste schakel,  nu durf ik te stellen dat ik vaak tot de sterkeren behoor. Voor mij is deze vooruitgang uiteraard leuk, maar helaas onverklaarbaar. Zover ik kan achterhalen is de enige verandering t.o.v. andere jaren het gegeven dat ik voorafgaand aan deze verbetering veel klimwerk in mijn vakantie (september) heb kunnen doen (om de dag naar boven).
Weet iemand nu of het theoretisch mogelijk is dat je je conditie met grote sprongen  verandert? Dus dat ik door mijn training van de laatste jaren  a.h.w. ineens een grote hobbel heb genomen en op een volgend niveau ben terecht gekomen? Of gaat verbetering van je basisconditie in principe altijd redelijk geleidelijk en moet deze verbetering toch worden verklaard door een plotselinge verandering van training of andere, lichamelijke factoren?

pantani
Forum-lid

pantani 08 mar 2006 08:13

wou dat ik net hetzelfde kon zeggen!
il magnifico

Forum-lid

6:13freak 08 mar 2006 10:08

Quoten: Origineel geplaatst door pantani op 08 Maart 2006

wou dat ik net hetzelfde kon zeggen!

Wacht maar, je ziet dat het plotseling kan gebeuren. Wist ik alleen maar hoe!

zware
Forum-lid

zware 08 mar 2006 11:13

Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 Freak op 07 Maart 2006

Sinds ongeveer oktober vorig jaar heeft mijn fietsconditie een grote sprong voorwaarts gemaakt: was ik in mijn fietsgroepje altijd al zo'n beetje de zwakste schakel,  nu durf ik te stellen dat ik vaak tot de sterkeren behoor. Voor mij is deze vooruitgang uiteraard leuk, maar helaas onverklaarbaar. Zover ik kan achterhalen is de enige verandering t.o.v. andere jaren het gegeven dat ik voorafgaand aan deze verbetering veel klimwerk in mijn vakantie (september) heb kunnen doen (om de dag naar boven).
Weet iemand nu of het theoretisch mogelijk is dat je je conditie met grote sprongen  verandert? Dus dat ik door mijn training van de laatste jaren  a.h.w. ineens een grote hobbel heb genomen en op een volgend niveau ben terecht gekomen? Of gaat verbetering van je basisconditie in principe altijd redelijk geleidelijk en moet deze verbetering toch worden verklaard door een plotselinge verandering van training of andere, lichamelijke factoren?
 Volgens mij is dit vooral mentaal te verklaren, U hebt klimwerk gedaan daardoor weet U, dat U sterker bent geworden en U rijdt daar ook naar, dus niet meer zo passief, en omdat het goed gaat kunt U altijd een tandje meer duwen.

arjanh
Forum-lid

arjanh 08 mar 2006 11:36

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan! 
Allerlei factoren kunnen een rol spelen lijkt me. Ik heb zelf wel gemerkt dat het bij fietsen inderdaad hard kan gaan.
Misschien heb je door de ineens wat andere belasting inderdaad weer wat beter getraind. Als je altijd dezelfde soort belasting geeft, gaat je lichaam zich daar op instellen, en wordt de effectiviteit van de training minder. Door ineens wat meer te klimmen en anders belast te worden wordt je lichaam weer geprikkeld. Misschien heb je in het verleden te weinig afwisseling in je training gehad.
En verder:
Misschien heb je door de activiteit in de vakantie relevant gewicht verloren.Door het klimmen heb je mogelijk ook meer spierkracht opgebouwd.Mentale aspect zoals al eerder genoemd is ook niet onbelangrijk.Je fietsgroep is collectief achteruit gegaan .

ludo
Forum-lid

ludo 08 mar 2006 11:40

Volgens mij heb je onbewust de kwaliteit van je trainingen verhoogt. En waarschijnlijk is dit voorafgegaan door een betere basistraining.Het klimwerk zal dan de kwaliteit verhoogt hebben Blijkbaar had je voldoende basis en dan kan je dit effect krijgen .

eddiebouncer
Forum-lid

eddiebouncer 08 mar 2006 12:48

Ik voel me na wat klimwerk ook gelijk een stuk sterker. Zelfs na wat klimmetjes in Limburg tijdens een AGR al.
Óf je zit nu al op je piek en als het straks zomer wordt zit je weer op het vinkentouw!
Mijn fiets is bezeten!

riherm1
Forum-lid

riherm1 08 mar 2006 14:26

ik heb vorig jaar in 4 weken spanje doorgefietst, elke dag +- 80 km met bepakking, rustig gefietst: <20km/u, in lage hartslag zone's (d3, d4)
de eerste ritjes op de racefiets  in ned. na de vakantie waren niet goed, werd uit het wiel gereden, kon niet meekomen op het kopje in bloemendaal, etc.., maar na 2 weken spoot conditie omhoog.
Theorie: als je een goede basisconditie hebt is het mogelijk om binnen zeer korte tijd met gerichte trainingen enorme sprongen in niveau te maken

motta
Forum-lid

motta 08 mar 2006 22:44

Ik denk dat de meeste fietsgroepen na de winter toch op een lager niveau herbeginnen dan dat waarmee ze voor de winter gestopt zijn. Het hangt er dus van af wat jij tijdens de winter gedaan hebt. Het effect van je bergvakantie in september is nu toch wel al uitgewerkt zou ik denken.

motta
Motta

Forum-lid

6:13freak 09 mar 2006 10:33

Quoten: Origineel geplaatst door motta op 08 Maart 2006

Ik denk dat de meeste fietsgroepen na de winter toch op een lager niveau herbeginnen dan dat waarmee ze voor de winter gestopt zijn. Het hangt er dus van af wat jij tijdens de winter gedaan hebt. Het effect van je bergvakantie in september is nu toch wel al uitgewerkt zou ik denken.motta

Ik heb precies dezelfde wintertraining gedaan als de rest en kan je vertellen dat ze er stevig van balen dat ik ze er nu uit fiets. Daar doen ze heus hun best wel voor. 
Wel ben ik nu regelmatiger blijven trainen dan eerdere jaren, uit angst mijn goede conditie te verliezen. Misschien dat ik daardoor op het niveau kan blijven dat ik waarschijnlijk dan toch door mijn bergtraining heb verkregen. Ik herken in het verhaal van riherm 1 dat ook mijn eerste ritten met de club weinig verandering lieten zien. Dat kwam bij mij ook pas een week of 2 later (toen het seizoen was afgelopen).
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb thuis in ieder geval voor elkaar gekregen dat we dit jaar naar de Franse Alpen op vakantie gaan. En jullie mogen raden wat ik daar ga doen . 

fietslicht
Forum-lid

fietslicht 09 mar 2006 16:12

Vooruitgang in conditie en techiek in de sport gaan meestal met sprongen.
Je ontwikkelt je meestal geleidelijk totdat je op een bepaald punt komt, of net iets anders gaat trainen, en dan maak je ineens een grote sprong.
Vooruitgang in de sport is meestal niet lineair.
Dit is ook waarom er met periodisering wordt gewerkt, om het lichaam steeds andere prikkels te geven, om zo'n sprong te 'forceren', ipv steeds langs dezelfde weg incrementele vooruitgang te bewerkstellingen.
Ik vind het niet heel raar, afwisseling in trainingsmethode en intensiteit zijn heel normaal om snellere progressie te maken in de (top)sport.
Je bevind je idd op een hoger niveau, je spieren, fysiologie zijn anders gaan werken dan voorheen.
Betekent helaas niet dat je nu kan rusten, moet je wel bijhouden...

Veel plezier ervan in elk geval
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.

Plaats reactie