Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag lager dan normaal

fietslicht
Forum-lid

fietslicht 23 mar 2006 13:24

Volgens mij is de fluctuatie in hoeveelheid zuurstof verwaarloosbaar klein, zeker omdat je lichaam lang niet alle zuurstof weet te benutten.
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.

dingo
Forum-lid

dingo 23 mar 2006 14:56

Quoten: Origineel geplaatst door panschpieng op 23 Maart 2006

Nou, van meer luchtweerstand omdat ze "dichter" is lijkt me verwaarloosbaar klein. Doordat koudere lucht de moleculen dichter op elkaar heeft zou je per volume eenheid meer zuurstof binnen moeten krijgen, denk maar eens aan een verbrandings motor. Die heeft een hoger rendement met koele frisse lucht daardoor.
Probleem met koude is idd dat je oppvl. van je lichaam wat slechter doorbloed kan zijn (ligt er maar aan hoe je gekleed bent. Belangrijk!) eerder acht ik het waarschijnlijker dat koude lucht je ademhaling en dus longen beinvloed. Het is zo dat de lucht een bepaalde temp. moet hebben voor optimale zuurstof opname door je longen, je luchtwegen trekken nl. wat samen door de koude, en enigzins geirriteerd.
Dus ik denk eerder dat de grootste factor te maken heeft met je luchtwegen, de zomer temperaturen van boven 30°C remt ook weer je vermogen (relatief) doordat de lucht weer te warm is voor de nodige zuurstof (air density) opname. En lichaams warmte-afvoer speelt ook een rol. Is het je niet eens opgevallen dat als je na een frisse zomerbui meer energie hebt? Juist, hoge mate aan zuurstof in de lucht plus min of meer ideale temperatuur. Mijn ervaring althans.

Ook mis, het is heel eenvoudig, het hart laat het bloed stromen, bloed voert voedingsstoffen aan en warmte af ( van de huid ). Als het koud is ( en dat begint al bij een graad of 15 ) is er minder warmte af te voeren en hoeft het hart dus minder hard te werken.

6:13freak2
Forum-lid

6:13freak2 23 mar 2006 20:06

Ook mis, het is heel eenvoudig, het hart laat het bloed stromen, bloed voert voedingsstoffen aan en warmte af ( van de huid ). Als het koud is ( en dat begint al bij een graad of 15 ) is er minder warmte af te voeren en hoeft het hart dus minder hard te werken.
Ik kan me voorstellen dat daardoor je trainingszones lager uitkomen, maar houdt dat nu ook in dat je minder vermogen kan leveren of blijft dat hetzelfde?

fietslicht
Forum-lid

fietslicht 23 mar 2006 20:27

Ik heb het over procenten en ik zeg ook dat je lichaam relatief weinig zuurstog opneemt van die zuurstof, dus dat maakt niks uit!
Wat wel uitmaakt is dat je luchtweerstand de aller grootste factor is dat de snelheid in het wielrennen beinvloed. Dit is dus zeker wel een factor om rekening mee te houden!
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.

lazo
Forum-lid

lazo 24 mar 2006 20:30

Mijn hartslag is de laatste tijd ook lager dan normaal,ik kom maar moeizaam aan 180 terwijl ik normaal 190 als niks haal,toch voel ik me heel goed,nie vermoeid of zo,heb veel kracht voor te sprinten maar men hartslag is gewoon lager,tot 170 bpm haal ik redelijk makkelijk maar meer moet ik al effe doorgeven voor een tijd,ik denk dat dit te maken heeft met hoe fris je bent.Heb wel veel kilometers gemaakt op 2 weken tijd dus ik denk het dat het daardoor is.

Plaats reactie