Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

MTB aanschaffen, waar te beginnen?

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 16 nov 2010 14:30

Ik ben van plan om voor de wintertrainingen ipv de racefiets een MTB te gebruiken. Qua trainingen zal dit plaatsvinden in de regio Utrecht. Echter heb ik 0,0 verstand van dit type fiets. En via de zoekfunctie kon ik ook geen bevredigende antwoorden krijgen op mijn vragen...
Graag zou ik van jullie tips krijgen over een aantal zaken:
- Hoe zit het met de framematen/ geometrieen? Waar moet ik op letten? Zelf heb ik nu een Beone Black 56 cm racefiets. Hoe zit dit met MTB framegeometrieen?
Ik ben 183cm en 83 kg.
- Wat voor groepset is nu goed? Zit zelf op het niveau van race 105 te denken, is dit mogelijk voor <=600 euro? is dit dan Deore of SLX?
- hoe zit het met wielgrote?
- Mijn max. budget voor een nieuwe fiets is < 600 euro. Kan ik hier iets redelijk voor kopen. Ik zal de fiets denk ik gemiddeld 1x per 2 weken gebruiken en enkel in het najaar / winter. Zijn er nog tips voor budgettoppers?
- Zijn er nog meer dingen om op te letten als ik een MTB aanschaf?

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de input!
Rinke

PS dit topic ben ik opnieuw gestart omdat ik bij het bewerken van het vorige telkens vast liep en ik me afvraag of er uberhaupt gereageerd kon worden...

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 16 nov 2010 15:39

Misschien is dit wat voor je? http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=45734

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 nov 2010 16:46

PM gestuurd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 16 nov 2010 17:21

@jaspie carbon en Lcsmt. Bedankt voor jullie aanbod maar zoals gevraagd zou ik sowieso meer info willen hebben over waar naar te kijken en hoe het zit met frame maten. Beiden hebben jullie een mooie MTB te koop maar hoe weet ik nu of het ook daadwerkelijk wat voor mij is met mijn lengte etc ;)
Hopelijk eerst wat meer informatie met betrekking tot dit soort fietsen..

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 nov 2010 18:22

De klassieke framemaat heeft zijn betekenis al lang verloren. Bepalend voor pasvorm is de bovenbuis lengte horizontaal gemeten (hbb) en lengte stuurpen en setback zadelpen. Op een ATB zit je meer rechtop dan op een racefiets. Gebruik je bar-ends (aanrader), dan is de hbb vergelijkbaar met racefiets. Het stuur van een atb heeft een geringe backsweep van 3 tot 5 graden naar je toe, maar dat is ook nodig voor je polsgewricht en laat je iets rechterop zitten. Prettiger voor je polsen is trouwens 9 graden. Doordat de zithoek bij een ATB kleiner is (ook noodzakelijk ivm met invering voorvork) staat je zadel verder naar voren of zadelpen zonder setback, nodig om rechtop te zitten.
Onder €600 niet veel soeps te kriijgen, zeker geen fiets met schijfremmen kopen. Trouwens op de weg heb je geen schijfremmen nodig. Standaard wielmaat is 559mm tov 622mm voor racefiets, wielbasis is groter. De zg. 29 inch mountainbikes hebben wel 622mm wielmaat, maar zitten in het duurdere segment.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 16 nov 2010 18:24

SLX is het equivalent van 105, goed gezien. Maar voor €600 ga je geen volledige SLX groep op een (nieuwe) fiets vinden.

Als je echt alleen in het najaar en winter met je MTB het nederlandse bos in gaat, zou ik voor tweedehands en V-brakes gaan. En singlespeed... :D
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 18 nov 2010 10:46

@klimmer, bedoel je met backsweep dat de stuurpen 3 tot 5° naar boven staat? Ik wil trouwens juist offroad door de bagger gaan. Heb nu een mooie 2010 Cube Acid gezien voor 549 euro.. wellicht ga ik daar eens naar kijken...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 nov 2010 13:57

backsweep is HET STUUR (niet de stuurpen) met een knik naast het middenstuk naar achteren (back) gericht, gezien in de rijrichting, naar je toe dus. De hellingsgraad van een stuurpen is hetzelfde als bij een racefiets, maar voor een mtb zijn er meer varianten te koop.

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 18 nov 2010 14:22

aha ok :)

glorie
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 nov 2010 14:19

glorie 30 nov 2010 18:12

Dag Rinke, ga naar een fietsenwinkel waar ze luisteren naar wat je wilt en je (bij voorkeur) op een pasfiets zetten om te kijken wat je nodig hebt. Bedenk dat een goedkope fiets heel duur is als je er niet lekker op fietst! En een (dure) fiets die perfekt aansluit bij wat je nodig hebt en waar je dus lekker op fietst is elke cent waard..... (Want dan gebruik je hem ook veel!)

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 06 dec 2010 05:57

waarschijnlijk zal het een L worden maar een M bij sommige modellen zal ook passen. ik zou uitkijken voor te lange stuurpennen (<10cm is goed) ivm stuurgedrag: langere pennen zijn indirecter.
verder is het proberen geblazen want dan weet je pas echt of een fiets je past. een testritje op een fiets zal geen probleem zijn bij de fm
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 06 dec 2010 17:45

Iedereen bedankt voor de input. Heb ondertussen op het Moutainbike.nl forum al veel info kunnen vinden en ga denk ik deze kerst eens richting Nijmegen rijden om daar een Xtrail te fietsen. 699 euro en volledig SLX afgemonteerd lijkt mij een goede deal. Echter inderdaad wel eerst proeffietsen, kan nooit kwaad lijkt me.
Probleem bij mijn locale FM is dat deze mij van alles probeert aan te smeren zo lijkt het voor een vrij hoge prijs. Wat zijn nu eigenlijk de goede FM op MTB gebied in de omgeving Utrecht?

Plaats reactie