Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Deuk in frame

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 21 nov 2010 11:37

Een slim schadeherstel bedrijf kan dit er nog uitkrijgen door er iets op te lassen en dan de deuk eruit te trekken. Dan moet je wel een deel herspuiten, zal dus wel een dure grap worden.

Nieuw frame dus.

rwhuitema
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2010 21:40

rwhuitema 21 nov 2010 12:06

@Theo V: Het stuur blijft inderdaad boven de bovenbuis, maar de rem en het schakelapparaat helaas niet (vandaar ook de dubbele deuk).

Iedereen bedankt voor de reacties. Zoals de meesten van jullie adviseren, zal ik waarschijnlijk een compleet nieuw frame gaan kopen.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 21 nov 2010 15:47

Er zit een scherpe vouw in de deuk, wat een zwak punt betekent. Frame is hoogstens nog goed om aan de muur te hangen.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 22 nov 2010 07:06

ik weet het ook niet allemaal zeker natuurlijk. maar het is een goede discussie.
de deuk zit onder in de buis: de krachten op die buis zijn volgens bij het inveren naar binnen de driehoek (frame) gericht. op de (ingeduwde) deuk komt dus trekkracht te staan. en die kwaliteit is juist amper aangetast. op de bovenkant van de buis staat volgens mij duwkracht: en die is nog helemaal prima. ook de zijkant -torderen-is nog helemaal in tact.

maar dan nog: volgens mij zijn de marges van de frames zo groot dat het wel iets kan hebben. ook rijders van >120 kilo moet de fiets kunnen verdragen, ruim binnen de marge blijven kan ook meetellen.
ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaringen als je nog wel een tijdje doorrijdt (als je het aandurft): merk je iets aan de fiets of wordt de deuk slechter enz.
succes met je overwegingen in elk geval.
Rein
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 22 nov 2010 09:08

ReinR schreef:ik weet het ook niet allemaal zeker natuurlijk. maar het is een goede discussie.
de deuk zit onder in de buis: de krachten op die buis zijn volgens bij het inveren naar binnen de driehoek (frame) gericht. op de (ingeduwde) deuk komt dus trekkracht te staan. en die kwaliteit is juist amper aangetast. op de bovenkant van de buis staat volgens mij duwkracht: en die is nog helemaal prima. ook de zijkant -torderen-is nog helemaal in tact.
Nee, het frame is het best te zien als een vakwerkconstructie. En die heeft voornamelijk normaalkrachten (dus of trek of druk). Buiging ("krachten naar binnen"?) heb je enkel rondom de verbindingen bij het balhoofd, het bracket, etc. Maar niet ergens halverwege een buis. (behalve als je op de bovenbuis gaat zitten bij een pauze natuurlijk... ;) )

Voor torderen benut je overigens de gehele doorsnede. Dus er is niet een zij-, boven- of onderkant die je meer of minder gebruikt.

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 23 nov 2010 07:05

he litespeed,
ik ben geen expert op het gebied van de vakwerkconstructieis maar met 'kracht naar binnen 'bedoel ik bij het voorwiel induwen (obstakel) de kracht via de bovenbuis het frame ingaat het lijkt me dat de verbindingen stijver zijn de buis. een buis zal in het midden de meest drukkracht opvangen lijkt me. hoe dan ook: je moet iets voelen aan het frame in vergelijking met voor de deuk als het echt verschil maakt.
en wat zou jij de eigenaar adviseren als je de foto zo ziet?
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 23 nov 2010 07:49

Er zit voornamelijk drukkracht in de bovenbuis. Maar die drukkracht is aan het begin van de buis hetzelfde als in het midden, als aan het eind.

Je uitleg snap ik niet zo, want eerder schreef je dat je bedoelde dat de buis naar binnen zou klappen en op de deuk een trekkracht zou komen.

Ik adviseer niet zo veel. Is dit een top-alu frame met superdunne wanden, of juist een frame met wat dikkere wanden? Wat weegt de berijder? 100kg of 60kg maakt nogal een verschil. Veldritjes over de hei of stuiteren in Limburg?
Als het frame niet al te licht is en de berijder niet zo zwaar, zou de kans op problemen wel erg klein zijn. Maar goed, de gevolgen zijn niet zo fijn als het onverhoopt mis gaat en een nieuw alu frame kost je ook de kop niet.

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 23 nov 2010 19:46

zo is het wel met al die variabelen. we gaan het horen van topicstarter (hij had al gezegd dat ie voor nieuw ging natuurlijk)
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 25 nov 2010 21:57

Op die buis zit inderdaad drukkracht, en de deuk bevat een 'vouw'. Dan is toch duidelijk genoeg dat die buis een enorm verlies aan structurele sterkte heeft ondervonden, en dat deze bij betreffende krachten dubbel kan vouwen? Ik snap niet wat hier nog aan valt te bediscussiëren.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 25 nov 2010 23:19

Misschien omdat de verhouding tussen de drukbelasting en de knikcapaciteit vd bovenbuis kan verschillen met zomaar een factor vijf tussen enerzijds een 100kg wegende rijder die de hele week door al stuiterend op z'n lichtgewicht mtb Zuid-Limburg onveilig maakt en anderzijds een 60kg wegend vlieggewicht die alleen op zondag z'n loodzware mtb-frame met dikke wanden uitlaat met een relaxed rondje over de hei bij Apeldoorn? :)

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 27 nov 2010 18:29

Toegegeven, dat maakt verschil! Maar de knikcapaciteit lijkt niet bijster hoog, gezien de structuur en diepte van de deuk. Een flinke kuil op de Apeldoornse heide kan in principe genoeg zijn.

Fiets lijkt me trouwens een Koga Miyata X-runner, zijnde het alu topmodel van Koga. Wanddiktes zullen niet tot de dunste behoren, maar ook zeker niet bijster groot zijn.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

marcogroenewegen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2010 21:55

marcogroenewegen 03 feb 2011 14:23

Wie kan zeggen dat het frame nog recht is.

Plaats reactie