Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

vraag nieuwe 105 groep.

dick.z
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 dec 2005 21:07

dick.z 20 apr 2006 19:16

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag.
Mijn fiets is voledig afgemonteerd met de nieuwe 105 groep. Wat mijn al vanaf het begin opvalt, dat als ik fiets op het middelste voorblad dat ik vaak een tikkend geluid hoor.
Dit hoor ik alleen op het middelste blad, op het grootste blad niet.
Volgens de fm komt dit dat de ketting tegen de (op)schakelnokjes aanloopt en is hier weinig tot niets aan te doen, ketting goed smeren is het advies wat ik mee kreeg.
Toch stoort het mij, dat getik tijdens het fietsen.
Is dit een bekend iets van de nieuwe 105 groep? Zo ja is dit op een of andere manier te verhelpen.
Ik hoor het graag.
Groet
Dick

-kds-
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 jan 2006 23:04

-kds- 20 apr 2006 22:40

ik had dit ook bij een vroegere fiets van mij met een ultegra triple.
Ik kreeg als raad om de schroefjes al de binnenkant van de buitenplaat een beetje af te slijpen met een vijl en dat was gelukt, vaaf dan geen getik meer
Afbeelding

elbrambo
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 feb 2006 17:45

elbrambo 26 apr 2006 02:24

Ik heb dezelfde groep (105 triple/compact whatever) en ik had in het begin ook een geratel als de ketting op het middenblad lag... Bleek dat de derrailleur iets te laag hing waardoor hij aanliep. Iets hoger gehangen en nergens last meer van... Is misschien een idee om daar eens naar te kijken.
Bram
Als je alles onder controle hebt, ga je niet hard genoeg...

rvdsanden
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2006 01:15

rvdsanden 31 jul 2006 01:24

ik heb idd ook last van een tikkend geluid. Eerst op het middelste blad en sinds kort ook op het grote blad. Dit geluid hoor ik echter alleen als ik daadwerkelijk fiets en niet bij het handmatig ronddraaien (bv bij het schoonmaken). Heb een nieuwe triple 105 set. Geen idee wat er aan te doen,

r vd sanden

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 31 jul 2006 14:01

Mijn ultegra triple 9sp tikte op het middenblad.. Het was gewoon een kwestie van inslijten, want na ongeveer 1000 kilometer verdween het probleem vanzelf. Heeft iets te maken met de frummeldingetjes die de ketting helpen schakelen.

klaasjuh
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 mei 2006 01:22

klaasjuh 07 aug 2006 23:58

pffff al die triple's
Vallen doet niet zeer,,<br>
Alleen het neerkomen wel :P

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 08 aug 2006 11:21

Quoten: Origineel geplaatst door klaasjuh op 07 Augustus 2006

pffff al die triple's


slechte dag gehad vandaag?  
 
Ik heb nu zo'n 2500 km gereden op m'n Shimano 105 groep 10v triple en nog steeds geen klachten. Dus geen getik bij mij. Wel last gehad van piepende derailleurwieltjes, maar da's een kwestie van onderhoud, die had ik wat beter moeten schoonhouden. Is nu gebeurd, het rijdt allemaal weer top!
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 aug 2006 12:50

Ja je voor-derailleur waarschijnlijk wat beter afstellen. Misschien moet je zorgen dat je kooi iets meer naar buiten kan komen of moet je de kabelspanning een beetje verhogen. Dit probleem heeft niets met de triple te maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3077
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 27 aug 2006 02:11

Quoten: Origineel geplaatst door r vd sanden op 30 Juli 2006

ik heb idd ook last van een tikkend geluid. Eerst op het middelste blad en sinds kort ook op het grote blad. Dit geluid hoor ik echter alleen als ik daadwerkelijk fiets en niet bij het handmatig ronddraaien (bv bij het schoonmaken). Heb een nieuwe triple 105 set. Geen idee wat er aan te doen,r vd sanden

Mijn schoonvader had dit ook. Bleek geloof het of niet de zadelpen te zijn die opnieuw ingevet moest worden. Op het middelste blad reed hij meestal met een wat hogere trapfrequentie dan op het grote waardoor hij wat meer wiebelde en de zadelpen geluid maakte. Daarom hoor je ook niets bij het ronddraaien van de crank. Kan ook een kwestie van de trapas opnieuw invetten zijn. Die frummeldingetjes die iemand anders noemt had mijn schoonvader laten wegslijpen, maar dat hielp niet. Uiteindelijk dus bij de zadelpen uitgekomen. Kun je in ieder geval proberen. Kost een likje vet en wie weet.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 27 aug 2006 15:46

Tja, da's de pest met the S en navolgers die steeds meer beslissen wat je op je fietsje monteert. Vroeger kon je een as monteren die een paar millimeter langers was en dan was het probleem vaak opgelost. Tegenwoordig met die vaste hollowtech's, hollow pipes en co. gaat dat niet meer.
Als je een 'trapas' hebt met van die spacers, kan je nog eventueel een spacer van links naar rechts verplaatsen.

Plaats reactie