Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Levensduur Ketting

divk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 feb 2006 13:30

divk 07 mei 2006 21:52

Naar aanleiding in het blad fiets met een duurtest met een 105 10speedgroep ben ik nieuwsgierig hoelang doen jullie met je ketting en tandwielen van je racefiets en van welk merk zijn deze dan.

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 07 mei 2006 22:23

IK HEB MET MIJN UL(caps lock uit)tegra pas na 7500 de ketting vervangen, tevensde cassette, het was niet nodig geweest, maar ja anders had dan waarschijnlijk na 2.500 km gemoeten.
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

53x110
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:00

53x110 10 mei 2006 21:28

Mijn Ultegra (9 sp) ketting heb ik na ongeveer 3500 km vervangen. De cassette was toen nog prima.
Verder is het volgens mij ook erg afhankelijk van onderhoud en weersomstandigheden. Fietsen bij droog (niet stoffig) weer en netjes vetten en ontvetten geeft een veel langere levensduur dan vaak door slecht weer fietsen en geen onderhoud plegen.

jan_vd
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2005 14:23

jan_vd 16 mei 2006 16:32

Quoten: Origineel geplaatst door 53 x 11 op 10 Mei 2006


Mijn Ultegra (9 sp) ketting heb ik na ongeveer 3500 km vervangen. De cassette was toen nog prima.
Verder is het volgens mij ook erg afhankelijk van onderhoud en weersomstandigheden. Fietsen bij droog (niet stoffig) weer en netjes vetten en ontvetten geeft een veel langere levensduur dan vaak door slecht weer fietsen en geen onderhoud plegen.


De ketting na 3500 km vervangen?  Is dat niet zeer snel?
Mijn ketting (C9) en Campa-Veloce 9speed cassette houden het al bijna 11.000 km vol.  Ik vertel er wel bij dat ik de ketting steeds zo recht mogelijk probeer te leggen (lukt aardig dankzij de vele combinaties die het triple-crankstel biedt) en doorgaans bij droog weer fiets.  ngeveer om de 1500 km krijgen de ketting en cassette een grondige onderhoudsbeurt.
Het schakelen verloopt nog vlot en de ketting slaat niet over.
Zijn die onderdelen toch al versleten zonder dat ik het weet?
Op souplesse

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 16 mei 2006 16:59

@jan_vd: kijk, je kan kettingen gebruiken tot ze echt helemaal op zijn (in het meest gunstige geval tot 10k bv), maar dan zal de cassette ook behoorlijk ingesleten zijn. Je kan ook je kettingen vervangen ruim voordat ze versleten zijn, rond 2500-3000km bijvoorbeeld, dan spaar je je cassettes en voorbladen veel meer. En dat zijn nou juist de duurste onderdelen, Veloce gaat nog wel maar Record kost minstens 160e...

divk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 feb 2006 13:30

divk 16 mei 2006 17:04

En daardoor is dit voor mijn zo onduidelijk.
De ene vervangt naar 3000 km  alleen de ketting en de ander doet er 10000km. maar moet dan ook de casstte vervangen.
Maar wat is nu beter en wat is uiteindelijk goedkoper.

conomorales
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 mar 2006 19:48

conomorales 16 mei 2006 21:57

Ik heb mijn 105 ketting al na 2700 km vervangen doordat er extreme roestvorming ontstond. Het spreekt voorzich dat de cassette nog in goede conditie was, dus die kon blijven zitten.Bij de nieuwe ketting heb ik echter wel meteen een nieuwe cassette gekocht simpel omdat dit een aanbieding van de lokale FM was.
Klimmen is (een) kunst!

kane
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 mei 2006 21:14

kane 16 mei 2006 23:40

Je hebt van die ketting meet instrumenten. hiermee kan je zien of j ketting is uitgelubbert of niet. Ik vervang ieder seizoen me ketting, lekker vers zonder vet...
Jan
http://www.duursportersweb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jan_vd
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2005 14:23

jan_vd 17 mei 2006 00:15

Ik begrijp divk wanneer hij zegt dat het allemaal niet zo duidelijk is door de informatie die elkaar wat tegenspreekt.

Mij lijkt het logisch dat een ketting en tandwielen op elkaar raken ingesteld (a.h.w. een soort symbiose vormen) en het bijgevolg aangewezen is om beiden tegelijkertijd te vervangen. In veel berichten, o.a. de recente reactie van bike_add1ct, valt echter te lezen dat heel wat fietsers geregeld hun ketting veranderen (soms in een soort rotatiesysteem: met elke ketting x aantal km fietsen), terwijl de cassette onveranderd blijft.

Is dit laatste beter? Ik durf er mij niet over uitspreken wegens te weinig technische kennis.
In ieder geval, als recreatiefietser vind ik het niet nodig om de paar duizend kilometer een nieuwe ketting op te leggen.
Toegegeven, met die bijna 11.000 km die ketting en cassette van mijn fiets achter de rug hebben, dringt vervanging zich toch stilaan op :-)
Op souplesse

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 mei 2006 00:33

10000 km met een ketting rijden kan een heel duur grapje worden als ook je kettingbladen versleten zijn. Campa bladen, 60 euro voor buitenblad, 40 voor binnen.
Met een helemaal uitgerekte ketting slijten je cassete en voorbladen veel harder. Dit komt doordat de ketting niet meer goed over de tandjes loopt en op bepaalde plekken niet meer raakt en dus op andere veel meer stres veroorzaakt. Meer stres is meer slijtage.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

max8450
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 mei 2004 23:50

max8450 18 mei 2006 03:59

Ik heb Campa Centaur en beschik over 2 kettingen, die ik elke 2000 km vervang.
m.a.w.met ketting a rij ik 2000 km
metketting b ook 2000
nadien opnieuw ketting a 2000 km, enz.
Zo doe ik 3 cyclussen van 6000 km per ketting.
Met 2 kettingen heb ik zo in totaal 12000 km gedaan.
Na 12000 km vervang ik opnieuw beide kettingen en een volledige nieuwe Campa cassette.
Wel veel ketting reinigen en smeren.

Plaats reactie