Mavic Ksyrium Elite
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Dit is gewoon de tol die we betalen voor het rijden met een flashy wielsetje.
Het probleem met die moderne wielsets is dat ze bijna altijd terug naar de fabrikant gestuurd moeten worden als er een probleem is.
De lokale fm kan (of mag, anders vervalt fabrieksgarantie) niet veel meer doen dan het wiel richten. Een gebroken spaak vervangen is dikwijls al een probleem want hij moet het juiste type in voorraad hebben. (verschilt per merk, per model binnen een bepaald merk en per bouwjaar!!)
Tegenwoordig worden er bijna geen racefietsen meer verkocht waarin conventionele 32 of 36 spaaks wielen in staan. Hoe zou je zelf zijn als je in de toonzaal moest kiezen tussen de fiets met ksyrium wielen of die met gewone 36spaaks wielen? Dan wordt er niet gedacht aan de nadelen van die speciale wielen. De snelle look zal de keuze wel bepalen.
Toch zou ik de voordelen van een gewoon wiel nog eens willen opsommen:
- Bij spaakbreuk gewoon even naar de fm, spaakje vervangen, wiel richten en rijden maar.
- Een gewoon wiel is nog altijd het sterkst. Er zijn meer spaken en ze staan op niet zo'n hoge spanning dan bij wielen met maar 20 spaken.
- Als je onderweg een spaak breekt met bvb. een ksyrium wiel, dan heb je gedaan met fietsen doordat doordat je zo'n grote slag in je wiel krijgt dat het wiel tegen het frame schuurt. Bij een gewoon wiel effe de rem openzetten en rijden maar. Een achterwiel is ongeveer het zwaarst belaste onderdeel van een fiets. Het wiel dat nooit stuk gaat moet nig uitgevonden worden.
- Rij je een deuk in de velg, dan kan je een ksyrium wiel compleet weggooien. Een nieuwe velg alleen kan wel verkregen worden doch betekent lang wachten want moet terug naar fabrikant en is ongeveer even kostelijk als volledig nieuw wiel. Bij een standaard wiel kun je de naaf tenminste nog hergebruiken. Dit geldt ook als je velg afgesleten is van het remmen.
Gewone wielen zijn veel goedkoper, de fm kan je veel sneller zelf helpen. Alleen de look is iets minder en het gewicht iets hoger. Ze zouden ook minder snel zijn, al durf ik dat te betwijfelen aan de snelheden die de meeste gewone stervelingen onder ons behalen.
Samengevat zou ik zeggen : bezint eer ge begint met speciale wielsetjes, en kom niet zeuren als je achteraf problemen hebt.
Het probleem met die moderne wielsets is dat ze bijna altijd terug naar de fabrikant gestuurd moeten worden als er een probleem is.
De lokale fm kan (of mag, anders vervalt fabrieksgarantie) niet veel meer doen dan het wiel richten. Een gebroken spaak vervangen is dikwijls al een probleem want hij moet het juiste type in voorraad hebben. (verschilt per merk, per model binnen een bepaald merk en per bouwjaar!!)
Tegenwoordig worden er bijna geen racefietsen meer verkocht waarin conventionele 32 of 36 spaaks wielen in staan. Hoe zou je zelf zijn als je in de toonzaal moest kiezen tussen de fiets met ksyrium wielen of die met gewone 36spaaks wielen? Dan wordt er niet gedacht aan de nadelen van die speciale wielen. De snelle look zal de keuze wel bepalen.
Toch zou ik de voordelen van een gewoon wiel nog eens willen opsommen:
- Bij spaakbreuk gewoon even naar de fm, spaakje vervangen, wiel richten en rijden maar.
- Een gewoon wiel is nog altijd het sterkst. Er zijn meer spaken en ze staan op niet zo'n hoge spanning dan bij wielen met maar 20 spaken.
- Als je onderweg een spaak breekt met bvb. een ksyrium wiel, dan heb je gedaan met fietsen doordat doordat je zo'n grote slag in je wiel krijgt dat het wiel tegen het frame schuurt. Bij een gewoon wiel effe de rem openzetten en rijden maar. Een achterwiel is ongeveer het zwaarst belaste onderdeel van een fiets. Het wiel dat nooit stuk gaat moet nig uitgevonden worden.
- Rij je een deuk in de velg, dan kan je een ksyrium wiel compleet weggooien. Een nieuwe velg alleen kan wel verkregen worden doch betekent lang wachten want moet terug naar fabrikant en is ongeveer even kostelijk als volledig nieuw wiel. Bij een standaard wiel kun je de naaf tenminste nog hergebruiken. Dit geldt ook als je velg afgesleten is van het remmen.
Gewone wielen zijn veel goedkoper, de fm kan je veel sneller zelf helpen. Alleen de look is iets minder en het gewicht iets hoger. Ze zouden ook minder snel zijn, al durf ik dat te betwijfelen aan de snelheden die de meeste gewone stervelingen onder ons behalen.
Samengevat zou ik zeggen : bezint eer ge begint met speciale wielsetjes, en kom niet zeuren als je achteraf problemen hebt.
Ik had 4 Ksyrium SSC-SL sets en toen ik vorig jaar op vakantie in Frankrijk was scheurde een velg uit, terwijl ik er maar 3000 km op had gereden. Door de overlast die ik er van ondervond, en de ontzettende Kilo-Utrecht-Tango garantie, waarbij ik arbeidsloon moest betalen voor het inspaken van een nieuwe velg (die trouwens wel gewoon door mijn FM werd vervangen), heb ik de hele handel ingeruild. Ik heb daar NOOIT spijt van gehad.
De afdichting van de Ksyrium naven is veel slechter dan die van standaard naven en ik heb van een vertegenwoordiger van MAvic gehoord, dat bij een slaggat de spaak en aan de naafkant uit kan vliegen. Ik heb dat namelijk een keer gezien bij de FM. Nu weer loslopende spaken. Fijne sets voor zoveel geld.
Ik heb lekker 4 D-A navensets gekocht en mooie lichte DT-Swiss velgen. Ik heb de sets in laten spaken met CX-Ray en ze zijn nu lichter en betrouwbaarder dan de Ksyriums. Verder stond er een hele sloot water in de Ksyriums, waardoor ze net zo zwaar waren als een paar CXP33....
Trouwens, wat is er nu eigenlijk exclusief aan? Iedereen rijdt er toch op? Ze zijn alleen stinkduur. Er is geen enkele reden waarom dat spul zo duur moet zijn,
Gr, Diogenes
De afdichting van de Ksyrium naven is veel slechter dan die van standaard naven en ik heb van een vertegenwoordiger van MAvic gehoord, dat bij een slaggat de spaak en aan de naafkant uit kan vliegen. Ik heb dat namelijk een keer gezien bij de FM. Nu weer loslopende spaken. Fijne sets voor zoveel geld.
Ik heb lekker 4 D-A navensets gekocht en mooie lichte DT-Swiss velgen. Ik heb de sets in laten spaken met CX-Ray en ze zijn nu lichter en betrouwbaarder dan de Ksyriums. Verder stond er een hele sloot water in de Ksyriums, waardoor ze net zo zwaar waren als een paar CXP33....
Trouwens, wat is er nu eigenlijk exclusief aan? Iedereen rijdt er toch op? Ze zijn alleen stinkduur. Er is geen enkele reden waarom dat spul zo duur moet zijn,
Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5634
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ben het helemaal eens met dwangarbeider!!!
Heb zelf ook al jaren Ksyrium wielen, en ben er op zich best tevreden mee!Heb ook 2 keer spaakbreuk gehad met de SL, en 1 keer een scheur tussen 2 spaken in de velg. Dan praat ik over een periode van een paar jaar en 40.000 km.
Was voor die ene spaak en velgbreuk helaas met hoge snelheid in een diepe put gereden met een vreselijke klap, dus de breuk was wel verklaarbaar.
Heb ook een keer Campa Vento's gehad dat waren helaas ook pech wielen om de haverklap spaakbreuk achter, maar een maatje heeft dezelfde wielen en rijd er nog steeds probleemloos mee.
Je kan dus niet gelijk roepen wat een slecht product gebasseerd op je eigen ervaring. Zo ken ik ook genoeg tevreden Ksyriums gebruikers, ben er zelf 1 van. Als er hier 5 of 10 slechte berichten staan bedenk dan wel dat er heel veel op de Ksyriums rijden. Praat het hierbij natuurlijk niet goed en het "mag" natuurlijk niet !!! Maar als ik 100 kg was zou ik geen Ksyriums Elite kopen, en mijn fietsenmaker zou ze mij waarschijnlijk niet aanraden!!!
Ik heb ook een set mavic open pro's ceramic 32 spaaks waarmee ik al 6 jaar rij, waar ik nog nooit problemen mee gehad heb. Rij hier altijd mee als het slecht weer is, of als het te verwachten wegdek slecht is, b.v. de belgische klassiekers.
Ik vind ook dat je niet te veel moet zeuren, je weet dat als je een wielset met b.v. 20 spaken achter koopt dit minder betrouwbaar dan een 32 spaaks handgespaakte set. Maar dat wil er bij de meeste fietsers niet in. En Diogenes zegt het ook zelf weer we willen het liefst allemaal zo exclusief voor de dag komen!!!
Dus met een handgespaakt 32 spaaks setje in ons raspaardje daar kan je met goed fatsoen niet meer meer voor de dag komen.
Heb op BikeMotion met iemand van Mavic staan kletsen en die zei ook dat een Ksyrium SL of ES wiel niet geschikt is om b.v. de Ronde van Vlaanderen mee te rijden.
Ik heb zelf de keuze uit 4 wielsets, maar als je budget beperkt is en je moet het met 1 wielset doen en je wil in elk weertype en welk type wegdek (hoe slecht ook) willen rijden. Denk dan eerst heel goed na of je wel een wielset wil met een "flashy" look of dat je wil gaan voor een betrouwbaar maar "saai" 32 handgespaakt wiel !!!!!
Heb zelf ook al jaren Ksyrium wielen, en ben er op zich best tevreden mee!Heb ook 2 keer spaakbreuk gehad met de SL, en 1 keer een scheur tussen 2 spaken in de velg. Dan praat ik over een periode van een paar jaar en 40.000 km.
Was voor die ene spaak en velgbreuk helaas met hoge snelheid in een diepe put gereden met een vreselijke klap, dus de breuk was wel verklaarbaar.
Heb ook een keer Campa Vento's gehad dat waren helaas ook pech wielen om de haverklap spaakbreuk achter, maar een maatje heeft dezelfde wielen en rijd er nog steeds probleemloos mee.
Je kan dus niet gelijk roepen wat een slecht product gebasseerd op je eigen ervaring. Zo ken ik ook genoeg tevreden Ksyriums gebruikers, ben er zelf 1 van. Als er hier 5 of 10 slechte berichten staan bedenk dan wel dat er heel veel op de Ksyriums rijden. Praat het hierbij natuurlijk niet goed en het "mag" natuurlijk niet !!! Maar als ik 100 kg was zou ik geen Ksyriums Elite kopen, en mijn fietsenmaker zou ze mij waarschijnlijk niet aanraden!!!
Ik heb ook een set mavic open pro's ceramic 32 spaaks waarmee ik al 6 jaar rij, waar ik nog nooit problemen mee gehad heb. Rij hier altijd mee als het slecht weer is, of als het te verwachten wegdek slecht is, b.v. de belgische klassiekers.
Ik vind ook dat je niet te veel moet zeuren, je weet dat als je een wielset met b.v. 20 spaken achter koopt dit minder betrouwbaar dan een 32 spaaks handgespaakte set. Maar dat wil er bij de meeste fietsers niet in. En Diogenes zegt het ook zelf weer we willen het liefst allemaal zo exclusief voor de dag komen!!!
Dus met een handgespaakt 32 spaaks setje in ons raspaardje daar kan je met goed fatsoen niet meer meer voor de dag komen.
Heb op BikeMotion met iemand van Mavic staan kletsen en die zei ook dat een Ksyrium SL of ES wiel niet geschikt is om b.v. de Ronde van Vlaanderen mee te rijden.
Ik heb zelf de keuze uit 4 wielsets, maar als je budget beperkt is en je moet het met 1 wielset doen en je wil in elk weertype en welk type wegdek (hoe slecht ook) willen rijden. Denk dan eerst heel goed na of je wel een wielset wil met een "flashy" look of dat je wil gaan voor een betrouwbaar maar "saai" 32 handgespaakt wiel !!!!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Eindelijk, er zijn nog verstandige mensen op deze planeet!!!!
Mijn punt is gewoon dat er helemaal niets mis is met een 32 of 36 spaaks handgespaakt wiel. Voor wie snelheid niet het enige is dat telt, doet hiermee de beste zaak. Geen verpeste fietstochten meer door spaakproblemen, geen gedwongen rust wegens wiel terug naar fabriek, geen gat in je budget......
Het lijkt wel of sommige mensen denken dat er niets anders meer bestaat dan ksyrium, zonda, bora...
Ik persoonlijk rijd al mijn trainingen met gewone 32spaaks mavic open pro wielen met dura ace naven. nog nooit problemen gehad op een enkele spaakbreuk na, je kan echter gewoon verder rijden ermee.
Dezelfde wielen gebruik ik in wedstrijden met kasseien erin.
Ik heb ook nog een stel WH7800 (dura ace) wielen waarmee ik vanaf begin 2005 de wedstrijden op goed wegdek rijdt. Dit zullen een 60 tal wedstrijden tussen 110 en 160 km zijn bij de elites zonder contract. Ik heb hiermee ook nog geen enkel probleem gehad. Maar ze worden dus wel maar beperkt gebruikt. Ik kan echter niet zeggen dat deze wielen sneller/beter/stijver zijn dan mijn trainingswielen. Zelfs niet tijdens wedstrijden. Ik heb ook al met campa wielen gereden. Ik kan van geen enkel van zulke wielen zeggen dat ze gevoelsmatig sneller zijn dan mijn trainingswielen.
Een goede raad aan iedereen die genoeg heeft van wielproblemen : probeer eens een setje met 32spaaks mavic open pro velgen, sapim of DT spaken en een goede naaf (ultegra, dura ace, centaur,chorus, record). niet overdreven duur maar wel onverwoestbaar.
Mijn punt is gewoon dat er helemaal niets mis is met een 32 of 36 spaaks handgespaakt wiel. Voor wie snelheid niet het enige is dat telt, doet hiermee de beste zaak. Geen verpeste fietstochten meer door spaakproblemen, geen gedwongen rust wegens wiel terug naar fabriek, geen gat in je budget......
Het lijkt wel of sommige mensen denken dat er niets anders meer bestaat dan ksyrium, zonda, bora...
Ik persoonlijk rijd al mijn trainingen met gewone 32spaaks mavic open pro wielen met dura ace naven. nog nooit problemen gehad op een enkele spaakbreuk na, je kan echter gewoon verder rijden ermee.
Dezelfde wielen gebruik ik in wedstrijden met kasseien erin.
Ik heb ook nog een stel WH7800 (dura ace) wielen waarmee ik vanaf begin 2005 de wedstrijden op goed wegdek rijdt. Dit zullen een 60 tal wedstrijden tussen 110 en 160 km zijn bij de elites zonder contract. Ik heb hiermee ook nog geen enkel probleem gehad. Maar ze worden dus wel maar beperkt gebruikt. Ik kan echter niet zeggen dat deze wielen sneller/beter/stijver zijn dan mijn trainingswielen. Zelfs niet tijdens wedstrijden. Ik heb ook al met campa wielen gereden. Ik kan van geen enkel van zulke wielen zeggen dat ze gevoelsmatig sneller zijn dan mijn trainingswielen.
Een goede raad aan iedereen die genoeg heeft van wielproblemen : probeer eens een setje met 32spaaks mavic open pro velgen, sapim of DT spaken en een goede naaf (ultegra, dura ace, centaur,chorus, record). niet overdreven duur maar wel onverwoestbaar.
-
- Forum-lid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 12 jul 2005 22:15
- Contact
Hoi,
Ik heb ook de Ksyrium Elite aangeschaft (bij futurumshop) en na 1 ritje was er niets rechts meer aan dat achterwiel te ontdekken.
Futurumshop mailde netjes dat we de wielen terug konden sturen. Dit hebben we dan ook gedaan. Netjes in dezelfde dozen terug met een brief erbij met daarin de vraag of ze ons op de hoogte wilden houden wat ze er nou aan zouden doen...
Vandaag de set weer ontvangen, los in de doos ge-#$# zonder enige uitleg. Plus ze hadden iets gegrafeerd aan de binnenkant van de velg (daar waar je band dus komt). Is dit normaal??? Wij vinden graferen wel iets heel raars hoor.... je velg is naar z'n graf. We hebben er niet echt veel vertrouwen in dat het probleem is opgelost, maar dat kunnen we natuurlijk niet zeggen, totdat ik ermee gereden heb. Maar dat ding staat zo strak afgesteld, dat het wiel nauwelijk meer ronddraait.
We wachten het eerste ritje maar even af... jammer, je houdt zo niet echt een goed gevoel over van een toch wel kostbare aankoop.
Weet iemand trouwens wie de importeur is van Mavic? We zouden toch wel graag even contact met hen op willen nemen.
Ik heb ook de Ksyrium Elite aangeschaft (bij futurumshop) en na 1 ritje was er niets rechts meer aan dat achterwiel te ontdekken.
Futurumshop mailde netjes dat we de wielen terug konden sturen. Dit hebben we dan ook gedaan. Netjes in dezelfde dozen terug met een brief erbij met daarin de vraag of ze ons op de hoogte wilden houden wat ze er nou aan zouden doen...
Vandaag de set weer ontvangen, los in de doos ge-#$# zonder enige uitleg. Plus ze hadden iets gegrafeerd aan de binnenkant van de velg (daar waar je band dus komt). Is dit normaal??? Wij vinden graferen wel iets heel raars hoor.... je velg is naar z'n graf. We hebben er niet echt veel vertrouwen in dat het probleem is opgelost, maar dat kunnen we natuurlijk niet zeggen, totdat ik ermee gereden heb. Maar dat ding staat zo strak afgesteld, dat het wiel nauwelijk meer ronddraait.
We wachten het eerste ritje maar even af... jammer, je houdt zo niet echt een goed gevoel over van een toch wel kostbare aankoop.
Weet iemand trouwens wie de importeur is van Mavic? We zouden toch wel graag even contact met hen op willen nemen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die website is echt zo briljant, ze "vergeten" de 2 belangrijkste dingen erop te zetten: een telefoonnummer en een e-mail adres.
Ik heb wel e-mail adressen waar je misschien antwoord op krijgt. info@codagex.com werkt niet, die krijg je weer terug.
Dit is het telefoonnummer van de Nederlandse vestiging: 0493-341674
Ik heb wel e-mail adressen waar je misschien antwoord op krijgt. info@codagex.com werkt niet, die krijg je weer terug.
Dit is het telefoonnummer van de Nederlandse vestiging: 0493-341674
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 20 Mei 2006
Die website is echt zo briljant, ze "vergeten" de 2 belangrijkste dingen erop te zetten: een telefoonnummer en een e-mail adres.
055 5339833 (10-12u en 14-16u) | Gratis verzending NL en BE | Afhalen (9.15-17.15u) Ugchelseweg 219 in Apeldoorn | Elders goedkoper? Mail support@futurumshop.nl
Die website is echt zo briljant, ze "vergeten" de 2 belangrijkste dingen erop te zetten: een telefoonnummer en een e-mail adres.
055 5339833 (10-12u en 14-16u) | Gratis verzending NL en BE | Afhalen (9.15-17.15u) Ugchelseweg 219 in Apeldoorn | Elders goedkoper? Mail support@futurumshop.nl
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5634
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Nog zo'n verschijnsel !!!
Ieder moet het natuurlijk helemaal zelf weten waar die zijn spulletjes koopt, en ik zal wel uitgemaakt worden voor ouderwets!! Maar ik zou mijn fietsspulletjes (op eventueel kleding na) nooit via het internet kopen.
Als er na aanschaf problemen zijn, vooral met wielen e.d. zit je met de ellende. Bellen, wielen weer opsturen, lange wachttijden e.d. en er verder geen controle meer over hebben. De verkoper is altijd aansprakelijk voor eventuele gebreken en garantie. Je kan 9 van 10 keer niet rechtstreeks bij de importeur of verdeler aankloppen met klachten, en terecht vind ik.
Op het internet wordt vaak gezocht naar de goedkoopste aanbieder, en als deze dan 100 euro of meer goedkoper is dan de FM op de hoek worden ze daar natuurlijk niet meer gekocht!!
Maar als het dan misgaat gaan we hier lekker zitten klagen!!!
Had je dat wel gedaan had je voor die 100 euro meer, waarschijnlijk minder ellende gehad. Ik word ieder geval altijd prima geholpen door mijn FM, en er is nog nooit 1 dag geweest dat ik door pech niet heb kunnen fietsen!
Ieder moet het natuurlijk helemaal zelf weten waar die zijn spulletjes koopt, en ik zal wel uitgemaakt worden voor ouderwets!! Maar ik zou mijn fietsspulletjes (op eventueel kleding na) nooit via het internet kopen.
Als er na aanschaf problemen zijn, vooral met wielen e.d. zit je met de ellende. Bellen, wielen weer opsturen, lange wachttijden e.d. en er verder geen controle meer over hebben. De verkoper is altijd aansprakelijk voor eventuele gebreken en garantie. Je kan 9 van 10 keer niet rechtstreeks bij de importeur of verdeler aankloppen met klachten, en terecht vind ik.
Op het internet wordt vaak gezocht naar de goedkoopste aanbieder, en als deze dan 100 euro of meer goedkoper is dan de FM op de hoek worden ze daar natuurlijk niet meer gekocht!!
Maar als het dan misgaat gaan we hier lekker zitten klagen!!!
Had je dat wel gedaan had je voor die 100 euro meer, waarschijnlijk minder ellende gehad. Ik word ieder geval altijd prima geholpen door mijn FM, en er is nog nooit 1 dag geweest dat ik door pech niet heb kunnen fietsen!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende