Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

fietsen met windkracht 6

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 23 mei 2006 04:00

Prachtig verhaal Buzz, een actie naar mijn hart! *snif...*

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 23 mei 2006 09:49

Leuk verhaal, zeker dat je de volgende dag nog de sporen in het zand kon zien met een storm......

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2332
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 23 mei 2006 14:44

Quote: Origineel geplaatst door alstro op 23 Mei 2006
Leuk verhaal, zeker dat je de volgende dag nog de sporen in het zand kon zien met een storm......
Vroeger nooit op de padvinders gezeten, Alstro? Daar leer je dat er tussen het duinhelm talloze wildpaadjes lopen, alwaar dierensporen ook na een fikse storm nog zichtbaar zijn. En daar hoef je geen arendsogen voor te hebben. Effies zonder dollen: ik heb inderdaad een behoorlijke grote duim, maar daar is deze keer niks uitgezogen, hoor. Geen ene letter. Ik was in ieder geval reuze blij dat de boswachter me wél geloofde…
Die zaterdagochtend ging ik samen met m’n zus terug naar de betreffende plek in de duinen. Daartoe moest ik echter wel een stuk over een duinfietspad rijden met m’n auto. Die wilde ik namelijk zo dichtbij mogelijk parkeren. Wanneer die vos nog ergens gewond zou liggen, wilde ik ‘m vervoeren naar het dierenasiel in Alkmaar. Echter, toen ik naderhand terugkeerde bij m’n auto, stond er een boswachter ’n vette bon uit te schrijven. Na mijn verhaal verscheurde hij de bekeuring gelukkig direct. Wel vond ie dat ik het PWN -- die dat duingebied beheert -- had moeten bellen in zo’n geval. En hij vertelde me nog dat het inderdaad een vossenstrop was. Voor konijnenstrops gebruiken stropers korte houten paaltjes. De veel sterkere vos trekt zo’n paaltje binnen no-time los. En wat doen die hufters dan met een gevangen vos, vroeg ik nog. "Die worden opgezet voor in een restaurant of zoiets", vertelde hij. Tja, dat er dieren gedood worden voor consumptie vind ik tot daar aan toe -- zelf ben ik overigens vegetariër -- maar om ze te gebruiken voor zoiets vind ik wel heel bedenkelijk.

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 01 mar 2008 10:57

Met een windkracht 6 net zoals vandaag vind ik het toch te gevaarlijk om buiten te gaan fietsen.
Op smalle wegen kun je door een rukwind van opzij zo tegen een passerende auto gekwakt worden, ook vallende takken zijn een gevaar.
Ook heb ik het idee dat passerende vrachtwagens bij deze windkracht een extra zuigende werking hebben waardoor het moeilijk word om op de weg te blijven.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 mar 2008 13:35

na alle reactie van de bikkels die wel gaan trainen met windkracht 6, zal ik maar eens een tegen berichtje op het forum zetten.

Ik train niet met windkracht 6 omdat:
* ik het te gevaarlijk vind
* ik een hekel heb aan wind (ik rij liever tegen een berg omhoog)
* je niet normaal op hartslag kunt trainen

Dan liever een middagje naar de sportschool. Warm en droog. Eerst een uurtje spinnen en dan nog even krachttraining.

Live fast; die young. mijn blog

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 01 mar 2008 17:53

Deels niet mee eens.
Net eens stukje wezen trainen en dat ging prima op hartslag.
Gewoon een kwestie van de computer op hartslag zetten en geen snelheid in beeld. Toen ik hem net uitlas heb ik prima in zone gefietst, je moet niet kijken naar de snelheid, maar de training is gelukt. Plus dat ik met wind tegen ook nog wat aan mijn specifieke krachttraining heb gedaan.

Dat het gevaarlijk is ben ik deels met je eens. De weg lag bezaaid met takken.
Sportschool was ook een optie geweest en vind ik zeker een goed alternatief.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 01 mar 2008 22:25

Het weer viel me alleszins mee, dus 'gewoon' 90 km gereden vandaag. Wel maf om in D1 het ene moment 22 te rijden en even later 52 ;) Gemiddeld uitgekomen op 29.6 km/u, viel niet tegen. Op de dijk tussen Wijk bij Duurstede en Amerongen was het grotendeels wind mee, maar ook op een paar stukken van de zijkant, aparte gewaarwording. Gelukkig hoef ik met mijn gewicht niet bang te zijn dat mijn wielen onder m'n fiets vandaan geblazen worden ;)

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 01 mar 2008 23:02

[quote="LVGH"]Het weer viel me alleszins mee, dus 'gewoon' 90 km gereden vandaag. Wel maf om in D1 het ene moment 22 te rijden en even later 52 ;) Gemiddeld uitgekomen op 29.6 km/u, viel niet tegen. Op de dijk tussen Wijk bij Duurstede en Amerongen was het grotendeels wind mee, maar ook op een paar stukken van de zijkant, aparte gewaarwording. Gelukkig hoef ik met mijn gewicht niet bang te zijn dat mijn wielen onder m'n fiets vandaan geblazen worden ;) [/quote]

Bij mij dus anders op de dijk tussen WbD en Amerongen vandaag. Met 64 kg schuin op de fiets, aparte gewaarwording. Maar was blij toen ik de dijk af was.
What makes the boat go faster?

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 02 mar 2008 08:16

Normaal trek ik mij er ook niets van aan. 2 x in mijn leven met windkracht 11-12 gefietst.

De eerste keer in NL. ging goed, tot ik een dijk op reed en de wind vanaf de zijkant kreeg. Ik ben direct op het midden van de dijk gaan rijden. Binnen 50 meter hing ik in de hekken. De 50 meter moets ik terug lopen. Het was niet meer mogelijk om het fietsend te doen. Ik moests me vast houden aan afzetting.

De tweede keer was tijdens de 100-cols tocht. Het was bij de Mont Aqual (hoe schrijf je dat?? Ik bedoel dat colletje uit het boek "de renner"). Tijdens de beklimming stond je het ene moment een fraktie stil als je de wind volledig voor had, en een andere moment ging het 30+ met de wind achter. Een paar man zijn van hun fiets geblazen. Ik kan me nog goed het moment herinneren dat ik een bos in moest rijden. Doodeng! Maar ja...een stukkie verder was het hotel voor die nacht. Dan ga je toch maar, met de angst dat je een boom op je dakpan krijgt.

Het hotel zat halverwege een beklimming. Op de top was een meteo station. Daar hebben we de volgende ochtend geinformeerd wat voor wind we de vorige dag hadden. Het bleek windkracht 12 te zijn geweest.


Hier in Noord Holland is het het moeilijkste op de vele dijken. Als de wind vanaf de zijkant komt dan versneld de wind aanzienlijk op de dijk (Venturi-effect?). Strak sturen is er dan niet meer bij.

Vandaag kies ik er voor om binnen op de Computrainer te gaan rijden. Ik ben voornemens om de belgische documentaire op DVD van Marco Pantani te gaan bekijken + nog een film. De eindstand moet dan op 100Km uitkomen. Maximale percentage wordt 3%.


specliffeddes
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06

specliffeddes 02 mar 2008 09:18

Ik begrijp de argumenten van Rob74 grotendeels - om niet te rijden met 6 Bft.
Maar zoals hierboven ook wel blijkt, is het toch ook grotendeels afhankelijk van het parcours. Ik fiets vaak - meestal - in Noord-Groningen, grofweg de driekhoek tussen Groningen, Lauwersoog, Delfzijl. Vaak is de windkracht daar nog een tikje hoger dan landinwaarts, maar zelfs bij 7 Bft zijn de wegen breed, recht en geasfalteerd genoeg om 'normaal' te kunnen blijven fietsen en een veiligheidsmarge in te bouwen. Geen smalle of bochtige dijkjes in ieder geval. Alors, dan wel in d3 of krachttraining, maar de terugweg is dan altijd met rugwind gepland. Da's prima herstellen. Ik kies bewust voor een aantal slopende tochtjes met zeer heftige wind, vooral van feb-april. Hoewel het niet altijd past in een afgemeten trainingschema geeft het zoveel voldoening - en trainingswinst, al was het maar gevoelsmatig. Enfin, nu de banden vol met wind en op naar Zoutkamp (halve zijwind).
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

Plaats reactie