Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 29 mei 2006 14:29

Quoten: Origineel geplaatst door Jee-eS op 24 Mei 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Walli op 24 Mei 2006


Even een vraagje aan de cannondale rijders onder jullie!
Ik rijd nu drie jaar op een Cannondale Optimo frame met een full carbon slice voorvork. Om de twee/drie ritten (soms nog vaker bij slecht wegdek) moet ik het balhoofdlager op nieuw instellen. Mijn FM heeft hier destijds een expander plug in gezet. Deze kan blijkbaar de krachten niet aan en schiet telkens los. Nu vertelde mij een andere FM dat Cannondale zelf zo'n metalen plug in de vork zet. Ik was in de veronderstelling dat dit nooit gedaan werd bij full carbon vorken. Volgens de FM zou het balhoofd met de metalen plug niet meer lostrillen. Dit lijkt me een goede zaak, ik ben echter wel bang voor beschadigingen aan de voorvork.
Weten jullie of het waar is dat Cannondale standaard een metalen plug toepast? En zo ja wat is jullie ervaring hiermee?



Klopt! Cannondale slaat standaard een starnut in een fullcarbon vork. Ik verbaasde me er ook al over toe ik het voor het eerst zag. Maar uit het feit dat Cannondale zelf een starnut in hun eigen vorken slaat mag ik aannemen dat ze weten wat ze doen. En mochten er in de toekomst problemen ontstaan met mijn eigen vork dan zal ik Cannondale daar zeker op aanspreken. Vooralsnog heb ik er geen problemen mee. Let wel op dat de speciale topcap helemaal in de vorkbuis valt en de starnut nog niet aanraakt. Misschien licht hier bij jouw vork het probleem. Oplossing zou dan kunnen zijn om de starnut neteen paar milimeter verder de vorkbuis in te (laten) slaan.Deze topcap bedoen ik dus:


dit begrijp ik niet : de spanning op het balhoofdlager wordt toch door de stuurpen geborgd en niet door de expander ? Ik dacht dat de expander enkel diende om de voorspanning op het lager te zetten waarna je de stuurpen vastzet en dan is het aan de stuurpen om alles vast te houden.
Motta
 
Motta

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 mei 2006 15:12

De expander dient ook om te voorkomen dat je mogelijk een full carbon vorkpijp in elkaar drukt als je de stuurpen aandraait. Een starnut biedt die extra bescherming niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 29 mei 2006 16:04

Quoten: Origineel geplaatst door motta op 29 Mei 2006


dit begrijp ik niet : de spanning op het balhoofdlager wordt toch door de stuurpen geborgd en niet door de expander ? Ik dacht dat de expander enkel diende om de voorspanning op het lager te zetten waarna je de stuurpen vastzet en dan is het aan de stuurpen om alles vast te houden.
Motta


Een expander heeft dus een dubbelfunctie: voorspanning leveren en versteviging van de vorkbuis. Voor dat laatste heeft C'dale dus een andere topcap.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 01 jun 2006 17:22

vanavond of morgen kan ik dan m'n nieuwe Eurus 2006 ophalen, foto van m'n nieuwe Cannondale met de juiste wielen houden jullie dan tegoed! Nieuwe fietsje fietst overigens wel super, echt een vooruitgang met m'n vorige!

martijn
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 jan 2005 11:04
Locatie: Enschede

martijn 01 jun 2006 18:13

Quoten: Origineel geplaatst door MSlingerland op 29 Mei 2006


Frame+Vork:Caad5 2006; 66cm. Slice Carbon Vork

66cm, hoe lang ben je dan wel niet, 3 meter 60 ofzo?

mslingerland
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jul 2005 12:38
Locatie: Abu Dhabi, UAE

mslingerland 02 jun 2006 14:36

1.98 cm kruishoogte 98 cm.
Op advies van FM was het 66 cm niet noodzakelijk vanwege kruishoogte maar meer vanwege lente bovenbuis, gezien mijn spanwijdte van 205 cm. FM was bang dat voorbouw te lang (>14 cm)zou gaan worden bij 63 cm.

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 03 jun 2006 20:25

Eindelijk klaar. Wacht nog steeds op m'n wielstickers , witte letters met rode mavic en ssc logo's. Voorlopig één kant verwijderd om te kijken hoe dat staat. Is toch iets te kaal naar mijn smaak maar die gele letters vind ik ook niks.Graag jullie mening.
http://img262.imageshack.us/my.php?imag ... 2177cx.jpg
http://img397.imageshack.us/my.php?imag ... 2198sr.jpg
http://img403.imageshack.us/my.php?imag ... 2188ao.jpg
http://img397.imageshack.us/my.php?imag ... 2207zl.jpg
http://img403.imageshack.us/my.php?imag ... 2219fv.jpg
http://img399.imageshack.us/my.php?imag ... 2221xk.jpg

erice3
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 01 mar 2006 19:28

erice3 03 jun 2006 20:49

Mooie fiets Cubebiker! Eindresultaat is schitterend.
Normaal ben ik ook niet zo'n fan van die gele Mavic stickers, maar op de een of andere manier vind ik het niet misstaan op je fiets. Alhoewel je bestelde stickers waarschijnlijk wel beter zullen passen!
Wat vind je zelf van je 'nieuwe fiets'? Als hij afgemonteerd is kan je het toch pas echt beoordelen.
You can never be too Specialized

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 03 jun 2006 21:03

Quoten: Origineel geplaatst door Eric E op 03 Juni 2006


Mooie fiets Cubebiker! Eindresultaat is schitterend.
Normaal ben ik ook niet zo'n fan van die gele Mavic stickers, maar op de een of andere manier vind ik het niet misstaan op je fiets. Alhoewel je bestelde stickers waarschijnlijk wel beter zullen passen!
Wat vind je zelf van je 'nieuwe fiets'? Als hij afgemonteerd is kan je het toch pas echt beoordelen.


Dank je!
Wat ik in gedachten had is wel behoorlijk goed uitgekomen. Mischien wel beter als ik dacht, dus ik ben zeker tevreden. Vandaag de fiets echt getest in het zaterdagmiddagpeletonnetje. Een week niet gefietst maar het ging als vanzelf. Nu kom ik van Tiagra en loopt de vergelijking behoorlijk mank maar wat een genot om hiermee te rijden!! Zo soepel!!

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 03 jun 2006 22:09

Hele mooie fiets, Cubebiker!
Bijzonder kleurstelling, maar ik vind het heel smaakvol. Perfecte afmontage, net als ik met SPD-SL-pedaaltjes in een Campa groep. Ik hou enorm van het witte zadel en stuurlint hierop. Enkel het zadelpennetje zou ik upgraden.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 03 jun 2006 22:56

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 03 Juni 2006


Hele mooie fiets, Cubebiker!
Bijzonder kleurstelling, maar ik vind het heel smaakvol. Perfecte afmontage, net als ik met SPD-SL-pedaaltjes in een Campa groep. Ik hou enorm van het witte zadel en stuurlint hierop. Enkel het zadelpennetje zou ik upgraden.

Verdomme CASRAN, je haalt de woorden uit mijn mond!  Ander zadelpen zou niet misstaan. WCS misschien om wat eenheid te krijgen? Wat voor stuur heb je nu eigenlijk. Hij komt me niet bekend voor.Voor de rest: een topfietsje! Zou bijna mijn eigen caad 5 willen overspuiten. Bijna...
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 03 jun 2006 22:57

Vandaag al een heleboel positieve reakties gehad! Kwam nog iemand naar me toe om te vragen waar ik het frame gekocht had. Hij had nl net een nieuw six13 frame bij de fm vandaan maar hij had liever deze gekozen .
@casran: tnx. De pedalen en zadelpen zijn zo'n beetje het enige wat is overgebleven van m'n oude fiets. Pedalen ga ik zeker niet veranderen. Pen was ik ook niet van plan, ben nl een beetje huiverig t.o.v. carbon pennetjes. Ik heb absoluut geen zin in een zakkende zadelpen (ontneemt meteen m'n fietsplezier) en mocht ik em kapotknijpen ben ik er helemaal ziek van.Ritchey WCS carbon of Campa record pen zouden wel erg goed staan denk ik.

Plaats reactie