Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingsschema Ronde van Vlaanderen in 10 weken, by Paul Van Den Bosch

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2085
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 01 dec 2010 12:05

Heb na wat zoekwerk het schema teruggevonden dat in de tijd was opgesteld door Paul Van Den Bosch, om de RvV te kunnen uitfietsen.
Schema dat de laatste 10 weken voor de RvV start.
Het waren 10 xls bestanden, maar heb alles in één excel bestand gegooid.
Dit betreft het expert-schema, er zou ook nog een base-schema bestaan.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4034
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 01 dec 2010 12:24

Een aantal opmerkingen:
- hartslagzones zijn voor iedereen anders, deze behoeven aanpassing per individu (de excel gaat uit van Max niet van omslag)
- Het is wel een zeer intensieve training, dat zal iemand die vanaf nul begint niet trekken.
- Er zijn meerdere wegen naar Rome (en dus ook naar de streep van de RvV).


gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2705
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 01 dec 2010 12:31

Maar wel relax dat je dit met ons wil delen :-). Vindt zoiets altijd wel interessant.

edit:
Als je de hartslagen verandert in je eigen max dan past het doc de zones automatisch aan.

zannata64
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:45

zannata64 01 dec 2010 13:13

is dit een trainingsschema voor de 150 of de 260 km

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2705
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 01 dec 2010 13:28

[quote="zannata64"]is dit een trainingsschema voor de 150 of de 260 km[/quote]

Gok de 260km. Voor 150 km is 8 uur wel erg lang. Al moet ik zeggen dat ik nooit in de buurt ben gekomen vd 8 uur. Vooral met het weer van afgelopen jaar is dat erg lastig.

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1619
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 01 dec 2010 13:58

Vrij extreem schema niet?
De duur is toch in minuten? Dat betekent weken van 10-18 uur trainen per week.
Lijkt me erg veel.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 01 dec 2010 14:18

zijn uitgangspunt is een tijd op de rvv van 8u., ofte 32 gemiddeld. Voor de zeer goede amateur dus.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2085
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 01 dec 2010 15:50

Wilde het gewoon delen met jullie en was benieuwd naar de reacties.
Schema is bedoeld voor de 260, en zoals de naam als zegt expert.
Schema gaat inderdaad uit van de HfMax, en niet de overslagpols.
En je moet er inderdaad heel wat tijd in steken, het is behoorlijk intensief, maar dat zal dan ook moeten denk ik, als je in april al klaar wilt staan voor 260km.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2676
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 01 dec 2010 15:54

ik krijg een error op die link.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2669
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 01 dec 2010 15:55

[quote="mrcoffee"]ik krijg een error op die link.[/quote]

Hier doet ie het gewoon.
2021 Vogezen, Oostenrijk.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2085
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 01 dec 2010 18:58

[quote="Corniel"]Een aantal opmerkingen:
- hartslagzones zijn voor iedereen anders, deze behoeven aanpassing per individu (de excel gaat uit van Max niet van omslag)
- Het is wel een zeer intensieve training, dat zal iemand die vanaf nul begint niet trekken.
- Er zijn meerdere wegen naar Rome (en dus ook naar de streep van de RvV).

[/quote]

Ik heb eens even naar de formule gekeken die de excel sheet toepast, en hij gaat niet gewoon uit van de HfMax, maar hier wordt de formule van Karvonen toegepast, nl: HFopt = HFrust + (HFmax - HFrust) * X%
Hier wordt dus rekening gehouden met zowel HFmax als HFrust.
Wanneer je je eigen HFmax als HFrust invoert in de trainingszone, dan worden de waarden die voor jou van toepassing zijn uitgerekend, en vervolgens is sheets per week getoond. Wel mooi gemaakt vind ik.

mady
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2010 23:19

mady 01 dec 2010 19:31

mooi shematje altijd handig :D

Plaats reactie