Fietsen in Bourgogne/Morvans
Deze zomer gaan wij met de tent naar de Bourgogne/Morvans. Zijn er hier ervaringsdeskundigen (desnoods uit de 2e hand
)die mij iets kunnen vertellen over fietsen (op de racefiets) in die contreien? Wegens ziekte ben ik absoluut niet in enige vorm dit jaar (net als vorig jaar
) dus wanneer elke weg met 20% omhoog gaat heeft het geen zin mijn aluminium ros mee te nemen. Maar een beetje op en af zal voor mij alleen maar conditieverhogend werken.
opzij opzij opzij
Ik ken de omgeving van Cosne-sur-Loire; Deze is glooiend, geen klimmetjes van betekenis. Veel kleine, rustige landweggetjes, veel kleine boeren dorpjes. De Morvan is een prachtig fietsgebied. Zo'n 5 jaar geleden ben ik in het gebied onder Avalon geweest (bij Lorme). Het gebied heeft talloze rustige en kleine weggetjes die meestal erg vriendelijk stijgen voor hoogstens een aantal kilometers. Je hebt er geen super kleine versnellingen voor nodig. Met een Michelinkaart op schaal 150.000 kun je de meest prachtige tochtjes maken met een heleboel leuke klimmetjes.
In de Bourgogne en Morvan kun je prima fietsen; zowel met veel als met weinig klimwerk. Waar ga je precies heen?
In zuidelijk Bourgondie ligt tussen Cluny en Givry de Voie Verte: een verharde voormalige spoorweg. Op zich leuk om eens te fietsen, maar niet zo'n uitdaging voor klimwerk. Parc Regional de Morvan is vooral erg mooi, maar wel redelijk wat heuveltjes. M.b.v. de Michelinkaarten kun je vast wel leuke routes uitstippelen met zo weinig mogelijk lange klimmetjes (let op de pijltjes in de weggetjes: geen pijltje is 0-5% stijging maximaal; 1 pijltje is 5-9% stijging maximaal 2 pijltjes is 9-13% en 3 pijltjes is meer).
In zuidelijk Bourgondie ligt tussen Cluny en Givry de Voie Verte: een verharde voormalige spoorweg. Op zich leuk om eens te fietsen, maar niet zo'n uitdaging voor klimwerk. Parc Regional de Morvan is vooral erg mooi, maar wel redelijk wat heuveltjes. M.b.v. de Michelinkaarten kun je vast wel leuke routes uitstippelen met zo weinig mogelijk lange klimmetjes (let op de pijltjes in de weggetjes: geen pijltje is 0-5% stijging maximaal; 1 pijltje is 5-9% stijging maximaal 2 pijltjes is 9-13% en 3 pijltjes is meer).