Gitane Mach 600
aangezien ik komende zomer in de Vogezen ga fietsen en ik geen zin heb om een bergverzet voor mijn huidige fiets te kopen, ga ik toch maar voor een nieuwe fiets. Ik zat te denken aan de Gitane Mach 600.
Specificaties:
Frame: Aluminium dubbel butted wishbone
Maten: 49, 52, 55, 58, 61 en 63 cm
Gewicht: 10,1 kg
Versnelling: Shimano Sora 24 speed
Remmen: Shimano Sora
Velgen: Rigida Chrina
Adviesprijs: 599,00
Ik heb de fiets op fietsgigant.com zien staan voor €449. Even enkele vragen:
Ik zou de fiets graag een keer in het echt zien zonder 8 uur te moeten reizen. Weet iemand hem misschien ergens in de randstad/Zeeland/Utrecht in een winkel te staan?
Als ik deze fiets koop, koop ik dan wel gewoon een fatsoenlijke fiets waar ik een paar lentes/zomers vrij intensief op kan rijden? Ik weet dat Sora vrij laag staat op de Shimanoladder, maar het is toch niet zo dat het troep is? Ik twijfel echt of ik niet beter een met Tiagra uitgeruste fiets kan kopen. Een bijkomend nadeel is dat zo'n fietsje al gauw 300euro duurder is en ik betwijfel of ik het verschil ook maar merk.
Is er iemand die mij meer kan vertellen over deze fiets? Alvast bedankt.
Specificaties:
Frame: Aluminium dubbel butted wishbone
Maten: 49, 52, 55, 58, 61 en 63 cm
Gewicht: 10,1 kg
Versnelling: Shimano Sora 24 speed
Remmen: Shimano Sora
Velgen: Rigida Chrina
Adviesprijs: 599,00
Ik heb de fiets op fietsgigant.com zien staan voor €449. Even enkele vragen:
Ik zou de fiets graag een keer in het echt zien zonder 8 uur te moeten reizen. Weet iemand hem misschien ergens in de randstad/Zeeland/Utrecht in een winkel te staan?
Als ik deze fiets koop, koop ik dan wel gewoon een fatsoenlijke fiets waar ik een paar lentes/zomers vrij intensief op kan rijden? Ik weet dat Sora vrij laag staat op de Shimanoladder, maar het is toch niet zo dat het troep is? Ik twijfel echt of ik niet beter een met Tiagra uitgeruste fiets kan kopen. Een bijkomend nadeel is dat zo'n fietsje al gauw 300euro duurder is en ik betwijfel of ik het verschil ook maar merk.
Is er iemand die mij meer kan vertellen over deze fiets? Alvast bedankt.
Ik snap niet helemaal waarom Sora altijd afgewezen wordt.. mijn eerste fiets was ook Sora en daar heb ik 1,5 jaar op gereden, waarvan een half jaar koersen. Op het moment gebruik ik hem voor tijdritten en ik heb nog geen enkel probleem met het schakelen gehad.. En bij wedstrijden gebruik je zo'n fiets toch behoorlijk intensief..
-
maartenmunneke
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23
Een gitane weet ik niet te staan, maar wel leuke Tiagra fietsen:
Pliegersport in Meerkerk heeft een serie Giant Tiagra staan in een kleur blauw die niet geleverd wordt in Nederland. Inclusief pedalen, tasje etc. geheel nieuw voor € 700.
Pliegersport in Meerkerk heeft een serie Giant Tiagra staan in een kleur blauw die niet geleverd wordt in Nederland. Inclusief pedalen, tasje etc. geheel nieuw voor € 700.
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Door niet in de beugel te hangen... Nu heb ik Ultegra wat voor wedstrijden een stuk makkelijk is omdat je idd in de beugels kan schakelen maar ik bedoelde eigenlijk dat als deze groep niet stuk gaat tijdens koersen dat ie tijdens het toeren zeker niet stuk gaat.
Quoten: Origineel geplaatst door ruurd-jan op 23 Juni 2006
Ik snap niet helemaal waarom Sora altijd afgewezen wordt.. mijn eerste fiets was ook Sora en daar heb ik 1,5 jaar op gereden, waarvan een half jaar koersen. Op het moment gebruik ik hem voor tijdritten en ik heb nog geen enkel probleem met het schakelen gehad.. En bij wedstrijden gebruik je zo'n fiets toch behoorlijk intensief..
Volledig mee eens. Sora wordt altijd afgekraakt terwijl het qua duurzaamheid langer mee gaat dan Dura Ace. Volgens mij zijn het ook altijd de mensen die er zelf nooit op gefietst hebben en direct begonnen zijn met een dure fiets.
Ik ken iemand die heeft meer dan 10.000 km met z'n sora groep gereden binnen 1,5 jaar, heeft 1x de ketting vervangen and that's it. En dat was geen kindje van 10 maar een flinke jongen die wel weet hoe je moet fietsen. Het eerste wat bij hem kapot ging was een Mavic Cosmos wiel. Deze kon het blijkbaar niet aan om bij 60kmpu nog een keer nog een keer in de trappers te gaan staan.
Het enigste nadeel bij Sora is dat het schakelen zelf wat minder soepel en direct verloopt. Wanneer je budget reikt tot een Sora groep dan heb je gewoon een goede fiets in handen die lang mee gaat. Reparaties en vervanging van onderdelen zijn ook niet duur.
Een Tiagra is trouwens geen 300 euro duurder, Target heeft volledig Tiagra afgemonteerde fietsen voor € 649,= (zelfde zaak als waar je de Gitane gezien hebt). Target heeft ook nog een volledig Sora model die € 499,= op moet brengen. Deze Target lijkt me beter dan de Gitane omdat de Gitane onder andere een Shimano 2200 voorderailleur heeft, geen Shimano crankstel en ik me afvraag welke merk / type achtertandwielen erop zitten. Als je zoekt op "Target Tiagra" of "Target Sora" op dit forum dan zal het wel enige relevante informatie tonen.
Let er bij de aankoop vooral op dat alle onderdelen goed zijn en niet alleen een Sora of Tiagra achterderailleur. Ook de voorderailleur, cranks, ketting, tandwielen en remmen zijn van belang!
Ik snap niet helemaal waarom Sora altijd afgewezen wordt.. mijn eerste fiets was ook Sora en daar heb ik 1,5 jaar op gereden, waarvan een half jaar koersen. Op het moment gebruik ik hem voor tijdritten en ik heb nog geen enkel probleem met het schakelen gehad.. En bij wedstrijden gebruik je zo'n fiets toch behoorlijk intensief..
Volledig mee eens. Sora wordt altijd afgekraakt terwijl het qua duurzaamheid langer mee gaat dan Dura Ace. Volgens mij zijn het ook altijd de mensen die er zelf nooit op gefietst hebben en direct begonnen zijn met een dure fiets.
Ik ken iemand die heeft meer dan 10.000 km met z'n sora groep gereden binnen 1,5 jaar, heeft 1x de ketting vervangen and that's it. En dat was geen kindje van 10 maar een flinke jongen die wel weet hoe je moet fietsen. Het eerste wat bij hem kapot ging was een Mavic Cosmos wiel. Deze kon het blijkbaar niet aan om bij 60kmpu nog een keer nog een keer in de trappers te gaan staan.
Het enigste nadeel bij Sora is dat het schakelen zelf wat minder soepel en direct verloopt. Wanneer je budget reikt tot een Sora groep dan heb je gewoon een goede fiets in handen die lang mee gaat. Reparaties en vervanging van onderdelen zijn ook niet duur.
Een Tiagra is trouwens geen 300 euro duurder, Target heeft volledig Tiagra afgemonteerde fietsen voor € 649,= (zelfde zaak als waar je de Gitane gezien hebt). Target heeft ook nog een volledig Sora model die € 499,= op moet brengen. Deze Target lijkt me beter dan de Gitane omdat de Gitane onder andere een Shimano 2200 voorderailleur heeft, geen Shimano crankstel en ik me afvraag welke merk / type achtertandwielen erop zitten. Als je zoekt op "Target Tiagra" of "Target Sora" op dit forum dan zal het wel enige relevante informatie tonen.
Let er bij de aankoop vooral op dat alle onderdelen goed zijn en niet alleen een Sora of Tiagra achterderailleur. Ook de voorderailleur, cranks, ketting, tandwielen en remmen zijn van belang!
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.
Ik heb wel ervaring met Sora, en het beviel mij absoluut niet. Het was mijn eerste racefiets, maar ik ben er snel vanaf gestapt. Het schakelen ging absoluut niet soepel, en ik ben er verschillende keren mee naar de FM gegaan. De tweede fiets die ik daarna kreeg was shimano 105, en dat was al een wereld van verschil...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Sora wordt ik echt niet blij van, om de achter-derailleur fatsoenlijk af te stellen is bijna niet te doen. Echt perfect schakelen doet het nooit en die ervaring heb ik niet met andere, duurdere groepen.
Ook bijv de remmen zijn stukken minder qua doseerbaarheid (en remkracht) dan van de betere groepen.
Ook bijv de remmen zijn stukken minder qua doseerbaarheid (en remkracht) dan van de betere groepen.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 23 Juni 2006
Sora wordt ik echt niet blij van, om de achter-derailleur fatsoenlijk af te stellen is bijna niet te doen. Echt perfect schakelen doet het nooit en die ervaring heb ik niet met andere, duurdere groepen.
Ook bijv de remmen zijn stukken minder qua doseerbaarheid (en remkracht) dan van de betere groepen.
Je zegt het precies goed, het werkt allemaal niet zo perfect en direct als duurdere groepen. Daarom is het nog niet slecht en gaat het allemaal zo kapot.
Wat het afstellen betreft, ik heb er diverse afgesteld en nooit problemen mee gehad, tuurlijk gaat het niet zo gemakkelijk als met een Ultegra derailleur. Maar de derailleur is gewoon perfect af te stellen, kwestie van ervaring misschien.
Je moet niet vergeten dat als er iemand vraagt naar een fiets van rond de 500 euro je hiervoor geen Tiagra of hoger koopt. Alle fietsen in deze prijsklasse hebben sora afmontage. Het is dan compleet zinloos om te gaan zeggen dat sora slecht is.Ten eerste: Het is niet slecht en best wel duurzaamTen tweede: Wat moet je anders… er is geen alternatief in deze prijsklasse. Niet iedereen kan de arrogante vraag stellen: Budget € 4.000, en nu…………..?Ten derde: Als je niet beter kent als Sora hoe kun je dan zeggen dat het niet geweldig is. Je moet toch vergelijkings materiaal hebben. Als je 105 of ultegra gewent bent dan wil je inderdaad geen Sora meer. Maar dan ligt het verhaal ook heel anders. Sora wordt meestal verkocht aan beginners of mensen die niet zoveel eisen aan hun fiets stellen. Meestal vinden die het al heel uniek dat je met de handrem grepen kunt schakelen. Deze vergelijking is hetzelfde dat als je altijd in een Mercedes CLK AMG weet ik veel gereden hebt en dan overstapt naar een Fiat Cinquecento.
Sora wordt ik echt niet blij van, om de achter-derailleur fatsoenlijk af te stellen is bijna niet te doen. Echt perfect schakelen doet het nooit en die ervaring heb ik niet met andere, duurdere groepen.
Ook bijv de remmen zijn stukken minder qua doseerbaarheid (en remkracht) dan van de betere groepen.
Je zegt het precies goed, het werkt allemaal niet zo perfect en direct als duurdere groepen. Daarom is het nog niet slecht en gaat het allemaal zo kapot.
Wat het afstellen betreft, ik heb er diverse afgesteld en nooit problemen mee gehad, tuurlijk gaat het niet zo gemakkelijk als met een Ultegra derailleur. Maar de derailleur is gewoon perfect af te stellen, kwestie van ervaring misschien.
Je moet niet vergeten dat als er iemand vraagt naar een fiets van rond de 500 euro je hiervoor geen Tiagra of hoger koopt. Alle fietsen in deze prijsklasse hebben sora afmontage. Het is dan compleet zinloos om te gaan zeggen dat sora slecht is.Ten eerste: Het is niet slecht en best wel duurzaamTen tweede: Wat moet je anders… er is geen alternatief in deze prijsklasse. Niet iedereen kan de arrogante vraag stellen: Budget € 4.000, en nu…………..?Ten derde: Als je niet beter kent als Sora hoe kun je dan zeggen dat het niet geweldig is. Je moet toch vergelijkings materiaal hebben. Als je 105 of ultegra gewent bent dan wil je inderdaad geen Sora meer. Maar dan ligt het verhaal ook heel anders. Sora wordt meestal verkocht aan beginners of mensen die niet zoveel eisen aan hun fiets stellen. Meestal vinden die het al heel uniek dat je met de handrem grepen kunt schakelen. Deze vergelijking is hetzelfde dat als je altijd in een Mercedes CLK AMG weet ik veel gereden hebt en dan overstapt naar een Fiat Cinquecento.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.
Ik rij op dit moment ook op de Gitane Mach 600 (gekocht in Almere) en ik moet zeggen: hij bevalt me wel hoor. Het schakelprobleem zoals door sommige wordt omschreven komt bij mij niet voor. Heb hem 1x moeten bijstellen en dat was het eigenlijk wel. Schakelt fijn en nog best soepel.
Nadelen zijn wel de tandwielen voor. Deze zijn idd niet van shimano en dat merk je. Ze slijten snel en kunnen je ketting verzieken. Vervangen dus na zo'n 1000km.
Ben zel overigens wel benieuwd wat het kale frame zou wegen, maar dat is nog iets wat ik wil onderzoeken....of weet iemand hier het antwoord al op.
Voor een beginner is deze fiets perfect. Helemaal wanneer je lekker alleen aan het touren bent. Ga je in een groep rijden dan zou ik een iets betere groep adviseren omdat je dan wel iets meer vraagt van je materiaal. Maar iemand zoals ik die lekker met een ligstuurtje door de wind traint voor een triatlon is dit voldoende. Sterker nog, heb in de tussentijd aantal alpencols bedwongen op deze fiets en daar bleek ook wel weer dat niet materiaal je boven brengt.
Hopelijk heb je de keuze gemaakt die je zelf een goed gevole geeft en lees een beetje door het commentaar over Sora heen. Soms is het gegrond, maar niet in deze prijsklasse.
Nadelen zijn wel de tandwielen voor. Deze zijn idd niet van shimano en dat merk je. Ze slijten snel en kunnen je ketting verzieken. Vervangen dus na zo'n 1000km.
Ben zel overigens wel benieuwd wat het kale frame zou wegen, maar dat is nog iets wat ik wil onderzoeken....of weet iemand hier het antwoord al op.
Voor een beginner is deze fiets perfect. Helemaal wanneer je lekker alleen aan het touren bent. Ga je in een groep rijden dan zou ik een iets betere groep adviseren omdat je dan wel iets meer vraagt van je materiaal. Maar iemand zoals ik die lekker met een ligstuurtje door de wind traint voor een triatlon is dit voldoende. Sterker nog, heb in de tussentijd aantal alpencols bedwongen op deze fiets en daar bleek ook wel weer dat niet materiaal je boven brengt.
Hopelijk heb je de keuze gemaakt die je zelf een goed gevole geeft en lees een beetje door het commentaar over Sora heen. Soms is het gegrond, maar niet in deze prijsklasse.
Met vriendelijke groet,
Ferry
Ferry
