Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium frame

sjtomas
Forum-lid

sjtomas 28 jun 2006 01:00

Ik heb nu al een jaar een titanium frame. Ik heb de fiets van een vriend overgekocht en van hem weet ik dat ie t nieuw heeft gekocht bij Dasia in Haarlem. Hij heeft me verteld dat t een titanium frame van 400/500 euro is en ik moet zeggen dat de lassen wel erg dun zijn, maar zeker weten dat t van titanium is doe ik t niet..
Nou wil t geval dat als ik goed veel kracht zet op mn crank als ik stil sta met de fiets ik van boven kan zien de fiets gewoon verbuigt. Het lijkt er dus op alsof dit frame zo slap is als een banaan, een scheurtje heb ik nergens gevonden.. Is dit normaal bij een "titanium" frame???
Wat zijn uberhaupt de voordelen t.o.v. aluminium?? Want als ik dit zo zie ga ik misschien wel overstappen op aluminium, want volgens mij gaat er veel energie zitten in dit verbuigen.

Ik heb nog geen foto kunnen toevoegen, moet eerst ff kijken waar ik ze online kan gooien..

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 28 jun 2006 22:36

Titanium is een metaalsoort dat je hele leven wel mee kan. Ook is het zo dat titanium bepaalde eigenschappen heeft van gewoon staal, dat wil zeggen dat het gering flexibel is. Een stijf frame zoals alu kan je dan ook zeker niet krijgen met titanium, en al helemaal niet met zo'n goedkoop titanium frame, let wel dit is niet om jouw frame te deklasseren want titanium is wel een hele mooie metaalsoort waar de mooiste frames van gemaakt kunnen worden.

sospiro
Forum-lid

sospiro 28 jun 2006 22:46

Quoten: Origineel geplaatst door sjtomas op 27 Juni 2006

Nou wil t geval dat als ik goed veel kracht zet op mn crank als ik stil sta met de fiets ik van boven kan zien de fiets gewoon verbuigt. Het lijkt er dus op alsof dit frame zo slap is als een banaan, een scheurtje heb ik nergens gevonden.. Is dit normaal bij een "titanium" frame???

Dit is echt niet abnormaal. In elk frame zit een zekere tolerantie. Ook de stijfste aluminium kaders zullen nog buigen. Afhankelijk van hoe groot de buiging in je frame is kan je zeggen of hij stijf of juist slap is. Maar dat kunnen wij vanacheter onze schermpjes natuurlijk nooit beoordelen.

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 29 jun 2006 01:29

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 28 Juni 2006

Titanium is een metaalsoort dat je hele leven wel mee kan. Ook is het zo dat titanium bepaalde eigenschappen heeft van gewoon staal, dat wil zeggen dat het gering flexibel is. Een stijf frame zoals alu kan je dan ook zeker niet krijgen met titanium, en al helemaal niet met zo'n goedkoop titanium frame, let wel dit is niet om jouw frame te deklasseren want titanium is wel een hele mooie metaalsoort waar de mooiste frames van gemaakt kunnen worden.

Nou wil t geval dat als ik goed veel kracht zet op mn crank als ik stil sta met de fiets ik van boven kan zien de fiets gewoon verbuigt. Het lijkt er dus op alsof dit frame zo slap is als een banaan, een scheurtje heb ik nergens gevonden.. Is dit normaal bij een "titanium" frame???Wat zijn uberhaupt de voordelen t.o.v. aluminium?? Want als ik dit zo zie ga ik misschien wel overstappen op aluminium, want volgens mij gaat er veel energie zitten in dit verbuigen.
Hallo,
Je kunt een proefje doen of het wel of geen titanium is. Titanium zou niet magnetisch moeten zijn! Staal wel.
Verder is het zo dat je een titanium frame wel heel stijf kunt maken, het is maar op welke manier je de buizen bewerkt. Je kunt buizen taperen, ovaliseren en oversizen waardoor je uiteindelijk het frame kunt bouwen waar het voor geschikt is.
Een titanium frame wat gelijkt op een klassiek stalen buis zal niet stijf zijn, maar heel slap en daarmee comfortabel.
Een geovaliseerd, getapered en zelfs platte buizen geven een stugger/stijver frame (bijv. een Litespeed Blade).
Zo kun je voor velen een passend frame bouwen.
Verder behoeft je frame niet slap te zijn bij die manier van testen als je op je crank's trapt. Dan spelen de bandenspanning en de stijfheid van je wielen ook nog mee. Een ervaren fietser zal dit wel kunnen voelen.
Meer over titanium en eigenschappen kun je op de volgende link lezen.
http://www2.sjsu.edu/orgs/asmtms/artcle/titan.htm
Als je daar verder bladerd kun je ook over alumium en metal matrix metalen lezen.
Het is ook niet zo dat een stijf alu frame wenselijk is, houdt je daarvan of niet. Rijdt je enkel korte snelle ritten, toer je er mee en rijdt je dus langere afstanden.
Bedenk wel dat vering/comfort meestal uit je wielen (velg en banden) komt.
Dit neemt niet weg dat een titanium veel trillingen dempt, waardoor dit een ultiem materiaal is op om te rijden.
Hoogwaardiger geproduceerde frame's van Merlin, Litespeed, Seven, Moots, Dean zijn duurder en meestal mooier afgewerkt.
Dat wil niet zeggen dat je niet comfortabel en lekker kunt fietsen op een Dasia.

MiketheBike

It's nice to be important, but it is more important to be nice.

jsparie
Forum-lid

jsparie 29 jun 2006 01:52

Denk dat ik wel weet wat voor frame je bedoelt. Dasia heeft eens een serie van rond de eur 450  russische titanium frames verkocht. Niets mis mee. Ook colnago betrok zijn titanium frames uit de ussr. Als het t frame was dat ik toen ook bij dasia heb gezien zal het niet superstijf zijn want het was niet erg oversized. Overigens is aluminium als basismateriaal slapper alleen door oversizen wordt het stijfer. Heb nu zelf een duurder titanium frame van merlin maar dit is ook niet echt stijf. Wil ik overigens ook niet want een beetje comfort is ook niet weg (al komt dit meer van banden en wielen) en erg oversized buizen maken ook meer geluid. Een klein kraakje of rammeltje wordt een enorme herrie omdat het oversized materiaal als klankkast werkt. Daarom wil ik liever geen aluminium. Maar zoals al door iemand anders verteld van alle materialen kun je stijfe en slappe frames maken. En enige bewegin bij het bracket is echt niet zo vreemd.
Titanium roest niet(zoals staal), oxideert niet (zoals aluminium) en is erg moeilijk te verbuigen. Waar staal verbuigt en aluminium scheurt of deukt keert titanium meestal nog weer terug in zijn oorspronkelijke positie. (binnen het redelijke dan) Het kan daarom een stootje hebben en heel lang meegaan zonder onderhoud bij een redelijk licht gewicht. 

sjtomas
Forum-lid

sjtomas 29 jun 2006 13:17

mensen, bedankt voor jullie posts, hier kan ik zeker wat mee. Ik ben me ervan bewust dat de bandenspanning en de wielen meespelen als je kracht zet op je crank, maar voor zover ik het kon zien leek het echt t frame. En ik melde het juist omdat het een behoorlijke uitwijking is, hij buigt echt wel veel. Ik weet wel dat t geen staal is, want t roest inderdaad niet. ik ga nog eens even dat tesje met magnetisme doen. T frame heeft wel de vorm van een stalen frame, maar de buizen zijn wel enigzins oversized. T speelt wel mee dat t groot frame is (63 ofzo) dus dan is t misschien logisch dat ie meer verbuigt...

Dank voor jullie tips/info!!!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jun 2006 13:21

Ieder frame buigt, ook een knalstijf alu frame buigt met mijn gewicht al aardig door, maar gelukkig zet je niet op zo'n zijdelingse manier kracht op je frame waardoor je er tijdens het fietsen geen last van hebt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sjtomas
Forum-lid

sjtomas 29 jun 2006 13:26

Ja tuurlijk verbuigt elk frame, maar ik voel t zaakje gewoon verbuigen als ik een sprintje trek of versnel en zo'n sterke wielrenner ben ik niet(ben een roeier die af en toe fietst). Misschien ligt t wel aan mn wielen hoor, zijn halfhoge zwarte FIR velgen met 36 spaken...Met bandjes en casette wegen de wielen samen iets van 3,2 kg. De hele fiets bij mekaar iets meer dan 10 kg...

Plaats reactie