Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Comfortabel carbon frame?

sensei
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:40

sensei 04 jul 2006 19:05

Hoi,
Ik wil weer eens een racefiets aanschaffen, ben allang mountainbiker en daarvoor stalen racefietsen gehad.
En heb het niet zo op die Alu race frame's.
Carbon frames kan je op zoveel manieren maken, vooral op veel slechte (goedkope) manieren. Alleen ben niet zo thuis in het race wereldje.
Mijn vraag is welk carbon frame of complete fiets is nu ook comfortabel gebouwd?
Als voorbeelden wat goedkopere de Canyon F10, Cube CTC.
Pascal
 

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 04 jul 2006 19:41

Quote: Origineel geplaatst door Sensei op 04 Juli 2006
Mijn vraag is welk carbon frame of complete fiets is nu ook comfortabel gebouwd? Als voorbeelden wat goedkopere de Canyon F10, Cube CTC. Pascal


De Canyon F10 voldoet aan mijn wensen en comfortabel voor het gene waar ik hem voor gebruik.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2781
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 04 jul 2006 19:49

frames zijn nooit comfortabel (en zeker een F10 niet). Vorken kunnen iets vering geven wat als comfort kan worden omschreven. Het comfort van de fiets wordt voornamelijk door het stuur nog belangrijker de wielen bepaald.

luukleeftink
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2006 21:42

luukleeftink 04 jul 2006 23:38

Quoten: Origineel geplaatst door Sensei op 04 Juli 2006


Hoi,
Ik wil weer eens een racefiets aanschaffen, ben allang mountainbiker en daarvoor stalen racefietsen gehad.
1)En heb het niet zo op die Alu race frame's.
2)Carbon frames kan je op zoveel manieren maken, vooral op veel slechte (goedkope) manieren. Alleen ben niet zo thuis in het race wereldje.
3)Mijn vraag is welk carbon frame of complete fiets is nu ook comfortabel gebouwd?
Als voorbeelden wat goedkopere de Canyon F10, Cube CTC.
Pascal
 



1) Waarom niet als ik vragen mag? Een duurder alu frame is net zo licht als een goedkoop carbon frame en minstens zo goed. En de prijs is dan gelijk. En ik fiets persoonlijk liever op een goed merk alu-fiets dan op een no-name carbon fiets.
2)Hoe bedoel je dat?
3)I don't know
luuk

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 05 jul 2006 00:04

Quoten: Origineel geplaatst door Sensei op 04 Juli 2006


Hoi,
Ik wil weer eens een racefiets aanschaffen, ben allang mountainbiker en daarvoor stalen racefietsen gehad.
En heb het niet zo op die Alu race frame's.
Carbon frames kan je op zoveel manieren maken, vooral op veel slechte (goedkope) manieren. Alleen ben niet zo thuis in het race wereldje.
Mijn vraag is welk carbon frame of complete fiets is nu ook comfortabel gebouwd?
Als voorbeelden wat goedkopere de Canyon F10, Cube CTC.
Pascal
 

De Cube litening gtc bedoel je denk ik? Nou die staat als behoorlijk stijf te boek. De canyon ook, mischien wel stijver. En in de meeste gevallen is het comfort dan minder. Of je moet mischien doelen op de geometrie?

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2781
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 05 jul 2006 00:09

"Een duurder alu frame is net zo licht als een goedkoop carbon frame en minstens zo goed"
Inderdaad: de absolute top in alu frames passeerd de middelmaat in carbon moeiteloos. Sterker nog er zijn maar weinig frames die de Scott team Issue scandium zowel in gewicht (onder of op de 1000 gram) als in rijkwaliteit tot op heden hebben overtroffen.
Een Principia Rex pro of Revolution behoort nog steeds tot de absolute top in frameland en hoeft voor geen carbonframe onder te doen dus de stelling: carbon is beter is pertinent onzin en niets meer dan een marketingfabeltje (waar we we met z'n allen nog intrappen ook, kijk maar naar de talloze frames met een zinloos ingelijmde carbon achtervork)

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 05 jul 2006 14:19

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 04 Juli 2006


 carbon is beter is pertinent onzin en niets meer dan een marketingfabeltje (waar we we met z'n allen nog intrappen ook, kijk maar naar de talloze frames met een zinloos ingelijmde carbon achtervork)


*zucht* gaan we weer *zucht*
De afdeling Marketing van een groot bedrijf, Dames en Heren, is PERTINENT NIET een verzameling pathologische leugenaars waar het ene na het andere fabeltje verzonnen wordt waar die Domme Koeien van consumenten ( U allen dus met dank aan de Sharkster ) allemaal massaal inlopen ( was het maar waar *wederom zucht* ).  Marketing is het centraal stellen van denken en handelen van consumenten in het beleid van een bedrijf ( 1e klas MEAO ). Een afdeling waar onderzoek gedaan wordt naar wat die buitengewoon intelligente, goed geinformeerde consument nu eigenlijk WIL ( bijna godsonmogelijk ) en waarna gehandeld wordt binnen een bedrijf.
Kort en goed, wil de consument iets van Carbon op zijn fiets om zich te onderscheiden van de massa aluminium, maar kan het zich High-end full Carbon niet veroorloven, krijgt het exact dat. Indien de produktieafdeling van een groot bedrijf vervolgens aan de Marketing Jongens gaat uitleggen dat het comfortabeler is, aangezien bovenstaand argument wel een erg magere advertentie oplevert, maar helaas in de praktijk iets minder waar te zijn, valt dat Marketing niet te verwijten.
Kort en goed, Marketing vertaalt wensen van de consument naar handelen binnen een bedrijf en vertaalt produktie naar verkoopbare informatie op basis van de interne informatie vanuit de organisatie. 

gunter
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 26 jun 2005 18:03

gunter 05 jul 2006 14:34

Quoten: Origineel geplaatst door Dingo op 05 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 04 Juli 2006


 carbon is beter is pertinent onzin en niets meer dan een marketingfabeltje (waar we we met z'n allen nog intrappen ook, kijk maar naar de talloze frames met een zinloos ingelijmde carbon achtervork)


*zucht* gaan we weer *zucht*
De afdeling Marketing van een groot bedrijf, Dames en Heren, is PERTINENT NIET een verzameling pathologische leugenaars waar het ene na het andere fabeltje verzonnen wordt waar die Domme Koeien van consumenten ( U allen dus met dank aan de Sharkster ) allemaal massaal inlopen ( was het maar waar *wederom zucht* ).  Marketing is het centraal stellen van denken en handelen van consumenten in het beleid van een bedrijf ( 1e klas MEAO ). Een afdeling waar onderzoek gedaan wordt naar wat die buitengewoon intelligente, goed geinformeerde consument nu eigenlijk WIL ( bijna godsonmogelijk ) en waarna gehandeld wordt binnen een bedrijf.
Kort en goed, wil de consument iets van Carbon op zijn fiets om zich te onderscheiden van de massa aluminium, maar kan het zich High-end full Carbon niet veroorloven, krijgt het exact dat. Indien de produktieafdeling van een groot bedrijf vervolgens aan de Marketing Jongens gaat uitleggen dat het comfortabeler is, aangezien bovenstaand argument wel een erg magere advertentie oplevert, maar helaas in de praktijk iets minder waar te zijn, valt dat Marketing niet te verwijten.
Kort en goed, Marketing vertaalt wensen van de consument naar handelen binnen een bedrijf en vertaalt produktie naar verkoopbare informatie op basis van de interne informatie vanuit de organisatie. 

Leuk marketing praatje. 

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 05 jul 2006 14:48

Quoten: Origineel geplaatst door Dingo op 05 Juli 2006

*zucht* gaan we weer *zucht*
De afdeling Marketing van een groot bedrijf, Dames en Heren, is PERTINENT NIET een verzameling pathologische leugenaars waar het ene na het andere fabeltje verzonnen wordt waar die Domme Koeien van consumenten ( U allen dus met dank aan de Sharkster ) allemaal massaal inlopen ( was het maar waar *wederom zucht* ).  Marketing is het centraal stellen van denken en handelen van consumenten in het beleid van een bedrijf ( 1e klas MEAO ). Een afdeling waar onderzoek gedaan wordt naar wat die buitengewoon intelligente, goed geinformeerde consument nu eigenlijk WIL ( bijna godsonmogelijk ) en waarna gehandeld wordt binnen een bedrijf.
Kort en goed, wil de consument iets van Carbon op zijn fiets om zich te onderscheiden van de massa aluminium, maar kan het zich High-end full Carbon niet veroorloven, krijgt het exact dat. Indien de produktieafdeling van een groot bedrijf vervolgens aan de Marketing Jongens gaat uitleggen dat het comfortabeler is, aangezien bovenstaand argument wel een erg magere advertentie oplevert, maar helaas in de praktijk iets minder waar te zijn, valt dat Marketing niet te verwijten.
Kort en goed, Marketing vertaalt wensen van de consument naar handelen binnen een bedrijf en vertaalt produktie naar verkoopbare informatie op basis van de interne informatie vanuit de organisatie. 

Kom jij nog wel eens buiten of zit je de hele dag achter je marketing studieboeken?Zoals jij hier het begrip marketing uitlegt is wel erg rooskleurig hoor.Laten we vooral niet vergeten dat het het belangrijkste instrument van bedrijven is om hun waren aan te prijzen en zo omzet te genereren en geld te verdienen. Dat de belangen van de consument hierbij meestal niet voorop staan moge duidelijk zijn. Daarom bestaat er bijvoorbeeld ook een Reclame Code Commissie en Consumentenbond.

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 05 jul 2006 15:05

Quoten: Origineel geplaatst door Rolandt op 05 Juli 2006

Kom jij nog wel eens buiten of zit je de hele dag achter je marketing studieboeken?Zoals jij hier het begrip marketing uitlegt is wel erg rooskleurig hoor.Laten we vooral niet vergeten dat het het belangrijkste instrument van bedrijven is om hun waren aan te prijzen en zo omzet te genereren en geld te verdienen. Dat de belangen van de consument hierbij meestal niet voorop staan moge duidelijk zijn. Daarom bestaat er bijvoorbeeld ook een Reclame Code Commissie en Consumentenbond.


Om met je eerste vraag te beginnen, nee, ik kom niet buiten, lig op bed bij te komen van een hernia operatie, dus alle tijd om te lezen. ( No offence taken ).
Hoezo "moge duidelijk zijn dat de belangen etc". Dat vind ik nu weer rooskleurig gedacht. Als een bedrijf een produkt maakt dat niemand wil hebben, kan er nog zo'n mooi verhaal aan gehangen worden, dan verkoopt het echt niet. 90 van alle produktintrodukties mislukt jammerlijk ( zie mijn tweede verzuchting ). Het is de consument ( daarin gesteund door organisaties als de Consumentenbond, voila dat is aan u ) die de keuzes maakt, NIET de fabrikant/producent.
Sensei kan zich dus als intelligente consument zich laten voorlichten door allerhande folders van de diverse fabrikanten, dit checken bij instanties als Sharkman/Casran cs ( zeg maar de Consumentenbond van het Fietsforum, alhoewel Casran een stukje objectiviteit kwijtraakt daar zijn aankomende ? baan bij Kuota/Campagnolo ) en bepaald vervolgens aan de hand van zijn EIGEN criteria wat het beste bij hem past en als dat een alu frame is met een CARBN achtervork omdat hij dat MOOI vindt, of op TIJD geleverd kon worden, of zijn budget geen duurder frame toestond of God weet wat dan is dat geen fabel van de fabrikant maar de keuze van Sensei.
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jul 2006 17:08

Verhaaltje is leuk en aardig, maar het is en blijft gewoon onzin van de marketingafdeling als zij in een advertentie zetten dat een frame comfortabel is door de carbonnen achtervork.
Net zulke marketing bullshit is het verzinnen van namen voor technieken die niets bijzonders zijn en dergelijke. Dat heeft niets te maken met wat de consument wil, dat zorgt ervoor dat de a-technische consument vooral denkt dat het allemaal wel erg goed is. Want helaas is de Westerse wereld met de dag a-technischer aan het worden. Ipv iets echt goeds te ontwerpen wat vanzelf goed verkoopt (LW! of Spin bijv) gaan we allemaal maar 1 of andere flut opleiding doen om je medeburgers proberen voor te liegen of netter gezegd de waarheid wel erg rooskleurig weer te geven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 05 jul 2006 18:12

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 05 Juli 2006


Net zulke marketing bullshit is het verzinnen van namen voor technieken die niets bijzonders zijn en dergelijke. Dat heeft niets te maken met wat de consument wil, dat zorgt ervoor dat de a-technische consument vooral denkt dat het allemaal wel erg goed is. Want helaas is de Westerse wereld met de dag a-technischer aan het worden. Ipv iets echt goeds te ontwerpen wat vanzelf goed verkoopt (LW! of Spin bijv) gaan we allemaal maar 1 of andere flut opleiding doen om je medeburgers proberen voor te liegen of netter gezegd de waarheid wel erg rooskleurig weer te geven.


Bon, jij hebt het gezegd. Lightweight, laten we daar eens daar kijken dan. ( Altijd leuk, case study's ) Wat jij zegt, is Old School produkt denken. Die Lightweights zijn dus zo goed dat CarbonSports zinloos die wielerploeg sponsert, zich nutteloos beweegt op allerlei wielerfora en jaarlijks duizenden euro's over de balk gooit aan advertenties in allerlei fietsbladen ?
Nogmaals, je doet jezelf en je medeconsumenten ernstig tekort door te stellen dat men zich voor LAAT liegen. De hedendaagse consument is zo goed geinformeerd of heeft de mogelijkheid zich goed te LATEN informeren ( Internet, bladen ) dat "leugens" of "waarheid rooskleuriger weer te geven" onmiddelijk door de mand vallen. Wat denk jij nu dat het primaire doel is van een producent ?
Laat me je gelijk uit de droom helpen, Elke goede Producent is gericht op continuiteit. Het voortbestaan van je bedrijf door het maken van winst wat je kan gebruiken om weer te investeren IN je bedrijf waardoor eenvoudige loonslaven als jij en ik geld hebben om die DURE spulletjes te kopen. Het verkopen van "leugens"of "waarheden rooskleuriger weergeven" komt niet ten goede aan de continuiteit van je bedrijf.

Plaats reactie