Over de wielersport en zijn beoefenaars.

op hartslag trainen?

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 21 jul 2006 12:44

Quoten: Origineel geplaatst door pantani op 21 Juli 2006

PETER VAN PETEGEM rijd ook nog niet zoooo lang met hartslagmeter,liever op het gevoel zei hij!
Nu met problemen;niet winnen...denk ik dat het een beetje van moetten was...
En er zijn er nog zonder!

Ik ken ook mensen die geregeld zonder hartslagmeter trainen. Deze personen sporten echter allemaal al zeer lang en op topniveau. Zij zijn in staat om op het gevoel hun hartslag op 3 a 4 slagen nauwkeurig te bepalen op het gevoel.
Zij trainen dus wel degelijk op hartslag maar hebben het metertje vaak niet nodig omdat zij perfect aanvoelen hoe het lichaam reageert op basis van ervaring en kennis.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jul 2006 13:00

Ach ja er zijn altijd van die eigenwijze harken. Maar van Petegem heeft toch het geluk dat hij zoveel meer talent van de rest heeft dat hij nog altijd voorin mee kan komen. De "talentloze" zullen het toch echt uit efficiënt trainen moeten halen.
Oh ja Pantani als je het erg gek vind dat je geen deuk in een pakje boter rijdt, ga eens fatsoenlijk trainen. En ga mij niet voor uil uitmaken, je hebt enkele maanden geleden een aantal keer gezegd wat je aan training deed en daar was ook gewoon D1 bij. Sorry maar ik onthoud vrij veel, je kon in 1x met 110 omwentelingen per minuut rijden, iets wat ik wel erg opvallend vond.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pantani
Forum-lid

pantani 21 jul 2006 15:07

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 Juli 2006

Ach ja er zijn altijd van die eigenwijze harken. Maar van Petegem heeft toch het geluk dat hij zoveel meer talent van de rest heeft dat hij nog altijd voorin mee kan komen. De "talentloze" zullen het toch echt uit efficiënt trainen moeten halen.
Oh ja Pantani als je het erg gek vind dat je geen deuk in een pakje boter rijdt, ga eens fatsoenlijk trainen. En ga mij niet voor uil uitmaken, je hebt enkele maanden geleden een aantal keer gezegd wat je aan training deed en daar was ook gewoon D1 bij. Sorry maar ik onthoud vrij veel, je kon in 1x met 110 omwentelingen per minuut rijden, iets wat ik wel erg opvallend vond.

Iedereen kan dit!Wielrennen=op je tanden leren bijten!
Ben nu terug op mijn manier aan het trainen,zonder hartslagmeter,...
weet perfect hoe ik zit!!!
Enigste aanpassing,deed ik in het begin teveel,minder trainen op snelheid!
Krijg er sinds 2weken positieve reacties op,rij echt 5per uur snelle'r precies en zelfs in de koers(Koers nu steeds in de ardennen,op aanvraag van sport centrum!)krijg ik nu complimenten;dat ik goed klim en dat ik beter en beter meekan!
En ik meen het;in AUGUSTUS ga ik beginnen rijden voor top-20,weet dat het mogelijk is!
En...op gevoel!Snap trouwens niet wat je probleem is?Ieders zijn methode en we zullen zien....
il magnifico

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jul 2006 15:20

Ik wil niet dat een jongen van 16 volgend jaar overtraind is omdat hij veel te veel intensief getraind heeft. Lijkt me toch al reden genoeg om gewoon een hartslag meter om te doen.
Vooral nu veel harder gaan rijden tijdens duurtrainingen, krijg je nu betere resultaten, maar de klap komt later wel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 21 jul 2006 16:02

Quote: Origineel geplaatst door Evers op 20 Juli 2006
Mocht je een hartslagmeter aanschaffen, hou dan futurumshop.nl in de gaten! s150 van 179,95 voor 89 euri inclusief bikemount.verzendkosten berekenen ze nietUitleg over hoe er mee te trainen kan ik je niet geven, daar ben ik zelf ook naar op zoek

Een goed boek over training voor wielrennen is het volgende.
Paul vanden Bosch Praktisch Trainingshandboek Wielrennen ISBN 90-438-0841-5.
Staat ook een hoofdstuk in over trainen met hartslagmeter en ook een hoofdstuk met trainingsschema's voor jongere renners.
Bij ons ook te leen bij de bibliotheek, met bovenstaand isbn nummer ook zo aan te vragen.
Van dezelfde auteur is er volgens mij ook een boek specifiek trainen met de hartslag meter, even googlen dus.

ronengels
Forum-lid

ronengels 21 jul 2006 20:37

Volgens mij kun je trainen altijd efficiënter, nuttigere en/of leuker maken door zoveel mogelijk informatie te verzamelen, en hier op een goede manier gebruik van te maken.Dat betekent volgens mij dat een hartslagmeter een zeer nuttig hulpmiddel kan zijn. Het spreekt echter ook vanzelf, voor mij tenminste, dat je je niet volledig moet laten dicteren door die hartslagmeter.Met andere woorden, die hartslagmeter is nuttig, als je op een zinvolle manier iets doet met de informatie die dat ding produceert.
Harde wind is meestal tegen.

meeuh
Forum-lid

meeuh 21 jul 2006 21:19

Ik heb een hartslagmeter, die doe ik vooral aan tijdens de winter. Soms eens wn ik snelheidstraining doe achter de motor. Anders rij ik ook op gevoel. Ik train wel in groep. Recupereren is bij gevolg makkelijker.
Voor de rest train ik nu ook op gevoel. Ik heb trouwens een hoge hartslag, die soms wel ontmoedigend werkt...
Dinsdag en Donderdag: 2u rijden naar gelang m'n benen voelen, spurtje trekken aan 'plakaatjes' enzo... Wn gaat m'n hartslag tegen m'n overslag, tijdens zo'n spurtje natuurlijk...
Woensdag: duurtraining, in geen geval rijden tegen m'n overslag! En je voelt toch wel wn je tegen je overslag aankomt? Zoniet: je moet kunnen praten!
Vrijdag: snelheidstraining achter de moto, kun je toch perfect inschatten? Juist onder de overslag... Soms er eens over bij bochten wn er een spurtje moet getrokken worden.
Maar ik moet toegeven, soms doe ik hem es aan gewoon uit interesse. En natuurlijk voor blokkentraining op de rollen!

Ik zou dus zeggen: voor sommige trainingen heb je echt één nodig, voor bepaalde trainingen dus weer niet. Ik zou je dus aanraden één te kopen. Volledig zonder hartslagmeter kun je niet trainen. Vooral tijdens een blokkentraining.

arnoh.
Forum-lid

arnoh. 21 jul 2006 23:28

Quoten: Origineel geplaatst door pjeare op 20 Juli 2006

hoi,
ik ben 16 en rij nu enig tijdje rond op gewoon een km teller. nu heb ik gehoort van een maat dat je beter op hartslag kan trainen dan boek je grotere vooruitgang. is dit zo? en hoe moet ik dan op een hartslag trainen? en welke hartslagmeter is betaalbaar en heeft niet al te veel functies?
gr. roy,
Berg en Dal klimmertje!

rosa
Forum-lid

rosa 21 jul 2006 23:34

Quoten: Origineel geplaatst door Arno H. op 21 Juli 2006

Quoten: Origineel geplaatst door pjeare op 20 Juli 2006

hoi,
ik ben 16 en rij nu enig tijdje rond op gewoon een km teller. nu heb ik gehoort van een maat dat je beter op hartslag kan trainen dan boek je grotere vooruitgang. is dit zo? en hoe moet ik dan op een hartslag trainen? en welke hartslagmeter is betaalbaar en heeft niet al te veel functies?
gr. roy,

Hoi Roy
Ja, je kunt wel beter trainen met een hartslagmeter.
Kijk eens op deze site: http://www.hartslagmeterinfo.nl/wielrennen.htm
Maar misschien is het verstandig om een boek uit de bieb te halen. Of een paar boeken. Meestal zijn er wel wielrenboeken in de bieb!
Groetjes

arnoh.
Forum-lid

arnoh. 21 jul 2006 23:37

Hoi Pjeare,
Als je een harslag meter wilt gaan gebruiken, kun je in een bepaalde zone fietsen van je max, Hartslag.
Deze zul je eerst dan ongeveer moeten bepalen, niet 220 min je leeftijd, maar door een aantal keren hard bult op fietsen en het laatste stuk sprinten.
Als je je max weet dan zijn er een aantal zone's die je allemaal moet gebruiken, de een meer als de ander.
70-80 van Hs-max voor aerobe conditie oa. betere vet verbranding.
80-90 van Hs-max voor de anaerobe conditie, zodat je beter net tegen het rood aan kunt rijden (omslagpunt = ongeveer 91 van Hs-max, waarbij je meer melkzuur aan maak dan dat je kunt verwerken).

Berg en Dal klimmertje!

cascarsi
Forum-lid

cascarsi 21 jul 2006 23:56

Quoten: Origineel geplaatst door Arno H. op 21 Juli 2006

Hoi Pjeare,
Als je een harslag meter wilt gaan gebruiken, kun je in een bepaalde zone fietsen van je max, Hartslag.
Deze zul je eerst dan ongeveer moeten bepalen, niet 220 min je leeftijd, maar door een aantal keren hard bult op fietsen en het laatste stuk sprinten.
Als je je max weet dan zijn er een aantal zone's die je allemaal moet gebruiken, de een meer als de ander.
70-80 van Hs-max voor aerobe conditie oa. betere vet verbranding.
80-90 van Hs-max voor de anaerobe conditie, zodat je beter net tegen het rood aan kunt rijden (omslagpunt = ongeveer 91 van Hs-max, waarbij je meer melkzuur aan maak dan dat je kunt verwerken).

dat is niet zo
mlss is dat je je het melkzuur niet meer kunt verwerkenomslagpunt is de zone tusse het aerobe en anearobe(precies weet ik het niet meer, ik heb de boek niet meer in huis)
pijn is een emotie<br>
emotie kun je uischakelen

arnoh.
Forum-lid

arnoh. 22 jul 2006 00:12

Hoi Cascarsi,

Je hebt gelijk 91 van je max is de Maximale Lactaat Steady State (MLSS) voor mij, als je minder bent getraint ligt dit punt beduidend lager.
Je omslag punt is de overgang van aerobe naar anaerobe nivo bij ongeveer voor mij bij 82 van je max Hsm.
Bedankt voor de correctie.
Berg en Dal klimmertje!

Plaats reactie