Nauwkeurigheid fietscomputer?
Heb vandaag voor de eerste keer een fietscomputer gekocht voor op mijn racefiets, maar hoe nauwkeurig is de snelheidsmeter van zo'n apparaat?
Rij al ruime tijd met een GPS op de fiets, waarvan ik naast de kaart ook 2 datavelden kan tonen (snelheid en afstand) Is een fietscomputer nou nauwkeuriger dan een GPS?
Rij al ruime tijd met een GPS op de fiets, waarvan ik naast de kaart ook 2 datavelden kan tonen (snelheid en afstand) Is een fietscomputer nou nauwkeuriger dan een GPS?
een fietssnelheidmeter is idd nauwkeuriger dan een gps (maar dat kan in de toekomst anders worden), mits juist ingesteld.
Gps-sen hebben qua ontvangst nog niet de benodifde nauwkeurigheid, vooral in de stad kan je gauw afwijkingen van 5 a 10 meter halen.
Daarnaast is een verkeerde ontvangstsignaal voldoiewnde om je qua berekening even 500 meter opzij te zetten, en daarna weer terug op de route, krijg je wel een hoog gemiddelde van
heb zelf een garmin quest2, overigens.
Als jij in een van die velden de gps-miswijzing kan zetten, kan je dan nog lachen
Gps-sen hebben qua ontvangst nog niet de benodifde nauwkeurigheid, vooral in de stad kan je gauw afwijkingen van 5 a 10 meter halen.
Daarnaast is een verkeerde ontvangstsignaal voldoiewnde om je qua berekening even 500 meter opzij te zetten, en daarna weer terug op de route, krijg je wel een hoog gemiddelde van
Als jij in een van die velden de gps-miswijzing kan zetten, kan je dan nog lachen
Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 01 Augustus 2006
een fietssnelheidmeter is idd nauwkeuriger dan een gps (maar dat kan in de toekomst anders worden), mits juist ingesteld.
Een GPS heeft een afwijking van enkele meters, en die afwijking is onafhankelijk van de lengte of duur van de rit. Dat betekent dat over een zeer korte afstand (denk minder dan één kilometer) een perfect afgestelde fietscomputer nauwkeuriger zal zijn voor het berekenen van de afstand.Daarnaast ijlt een GPS altijd enigzins na. Daardoor zal de actuele snelheid van een fietscomputer beter zijn. In vrijwel alle andere opzichten is de GPS acurater. Dus afgelegde afstand, gemiddelde snelheid e.d. uit een GPS zijn vele malen nauwkeuriger. De GPS is dus ook het perfecte hulpmiddel om de fietscomputer nauwkeurig af te stellen.
Ik maak gebruik van een Garmin Etrex Vista CX, en helaas heb ik nog niet ontdekt hoe je de ETA (Estimate Time of Arrival, ofwel verwachte aankomsttijd) correct kunt krijgen.Mijn Garmin rekent met ongeveer 20km/hr als gemiddelde snelheid voor het bereken van de ETA. Ik zou graag deze snelheid willen aanpassen naar een iets realistischere waarde. Helaas weet ik niet of dit kan, en zo ja hoe.
Een GPS heeft een afwijking van enkele meters, en die afwijking is onafhankelijk van de lengte of duur van de rit. Dat betekent dat over een zeer korte afstand (denk minder dan één kilometer) een perfect afgestelde fietscomputer nauwkeuriger zal zijn voor het berekenen van de afstand.Daarnaast ijlt een GPS altijd enigzins na. Daardoor zal de actuele snelheid van een fietscomputer beter zijn. In vrijwel alle andere opzichten is de GPS acurater. Dus afgelegde afstand, gemiddelde snelheid e.d. uit een GPS zijn vele malen nauwkeuriger. De GPS is dus ook het perfecte hulpmiddel om de fietscomputer nauwkeurig af te stellen.
Ik maak gebruik van een Garmin Etrex Vista CX, en helaas heb ik nog niet ontdekt hoe je de ETA (Estimate Time of Arrival, ofwel verwachte aankomsttijd) correct kunt krijgen.Mijn Garmin rekent met ongeveer 20km/hr als gemiddelde snelheid voor het bereken van de ETA. Ik zou graag deze snelheid willen aanpassen naar een iets realistischere waarde. Helaas weet ik niet of dit kan, en zo ja hoe.
Harde wind is meestal tegen.
Bedankt voor de eerste uitleg, de reden waarom ik een fietscomputer gekocht heb is dat ik de indruk heb dat de snelheidsmeter een beetje afwijkt. Want ik kom niet boven een gemiddelde snelheid uit van 27/28 km, terwijl ik toch al enkele jaren op de racefiets actief ben (2 tot 3 keer per week in de zomer) Heb de fietscomputer inmiddels aangesloten en ingesteld (mbv een berekening van de wielomtrek) Zal 'm de komende dagen eens testen samen met de GPS, kijken welke snelhied ik dan als gemiddeld haal. Volgens mij moet ik toch sneller gaan, want ik zie andere recreantie wielrenners in verhouding niet veel sneller rijden.
Heb zelf 2 GPSsen (GPSmap 60CSx en LegendCx) die eerste heeft een betere ontvangst, maar die tweede vind ik voor op de fiets prettiger en handzamer.
Heb zelf 2 GPSsen (GPSmap 60CSx en LegendCx) die eerste heeft een betere ontvangst, maar die tweede vind ik voor op de fiets prettiger en handzamer.
Als je je wielomtrek nauwkeurig meet (dwz op je fiets zittend met de juiste spanning een omtrek afleggen en dan meten), dan is een fietscompu volgens mij de meest accurate. Het is een heel simpele rekensom (puls*omtrek) die zelfs de meest goedkope Casio zuiver kan uitvoeren. Dit valt of staat dan wel met de kwaliteit van je magneet (en de montage natuurlijk).
Vandaag weer eens een vergelijking gedaan tussen fietscomputer en gps computer. Het belangrijkste wat ik tijdens het fietsen van een snelheidsmeter verwacht is de actuele snelheid. Van een fietscomputer is deze uiteraard altijd correct (als je de wielomtrek goed hebt ingesteld). De gps computer die ik heb (Lezyne mini gps) zou eigenlijk niet eens het recht mogen hebben om op mijn stuur te zitten .... 
Ik fiets veel in bosrijke gebieden en de Lezyne geeft tijdens het rijden eigenlijk NOOIT de juiste snelheid aan. Onder of naast de bomen is de actuele sneheid op de Lezyne meestal 5-10 km/hr te laag ! In open veld klopt het redelijk, maar ook daar varieert de snelheid imo veel te veel ten opzichte van een fietscomputer.
Is dit een algemene waarneming voor GPS computers, voor Lezyne GPS computers of heeft deze Lezyne mini gewoon een hele hele slechte gps functie?
PS. Strava overall resultaten van een rit zijn WEL goed op de Lezyne mini en komen bijna 100% overeen met een Android Strava app meting.
Ik fiets veel in bosrijke gebieden en de Lezyne geeft tijdens het rijden eigenlijk NOOIT de juiste snelheid aan. Onder of naast de bomen is de actuele sneheid op de Lezyne meestal 5-10 km/hr te laag ! In open veld klopt het redelijk, maar ook daar varieert de snelheid imo veel te veel ten opzichte van een fietscomputer.
Is dit een algemene waarneming voor GPS computers, voor Lezyne GPS computers of heeft deze Lezyne mini gewoon een hele hele slechte gps functie?
PS. Strava overall resultaten van een rit zijn WEL goed op de Lezyne mini en komen bijna 100% overeen met een Android Strava app meting.
Is ook mijn ervaring dat snelheid bij minder GPS signaal lager is. Dacht dat het kwam omdat ik een goedkoop Chinees GPS heb (iGPSPORT10). Snelheid wordt gecorrigeerd door het GPS device, hij weet de tijd en afgelegde weg. Heeft niets met Strava te maken.wido schreef: ↑18 feb 2018 17:44
Ja, ook bij mij een bekende ergernis met mijn garmins
. Onder bomen rijden doet de snelheid op en neer schommelen met zowat dezelfde cijfers als jij.
En daar kan ik dus echt niet tegen...
Daarom dat ik altijd een snelheidssensor gebruik.
En daar kan ik dus echt niet tegen...
Daarom dat ik altijd een snelheidssensor gebruik.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Wat ik bijzonder vind, is dat er dus een ouderwetse fietscomputer aan te pas moet komen om de gemiddelde snelheid omhoog te krijgen. En dat terwijl we allemaal weten dat alleen Strava telt 
Gemiddelde snelheid is uiteindelijk wel goed. Zoals eerder aangeven wordt dit gecorrigeerd door het apparaat zelf. Het is irritant dat hij niet de juiste actuele snelheid aangeeft.scottwilko schreef: ↑18 feb 2018 19:17 Wat ik bijzonder vind, is dat er dus een ouderwetse fietscomputer aan te pas moet komen om de gemiddelde snelheid omhoog te krijgen. En dat terwijl we allemaal weten dat alleen Strava telt![]()
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Maar al die apparaten komen toch ook met een sensor (optioneel)? Als de actuele snelheid belangrijk voor je is, pak je toch altijd die sensor erbij?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Optionele vaste sensor bij een GPS computer ???
MIj niets van bekend en zou voor mij ook geen optie zijn.
Ik monteer toch ook geen riempjes over mijn schoenen als extra beveiliging tegen losschieten uit klikpedalen

MIj niets van bekend en zou voor mij ook geen optie zijn.
Ik monteer toch ook geen riempjes over mijn schoenen als extra beveiliging tegen losschieten uit klikpedalen