Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Overstap naar het ijs

katharina
Forum-lid

katharina 08 aug 2006 21:08

Na een actief wielerzomerseizoen wil ik in oktober de overstap maken naar de ijsbaan. Heeft iemand tips hoe ik het beste deze overstap kan maken? Een paar weken rust, welke schaatsoefeningen???
Ik hoor het graag!
Kathe

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 aug 2006 21:53

Op www.wielertoerist.nl zitten een paar schaatsers en is er ook een schaatstopic. Wellicht dat ze daar je vraag ook kunnen beantwoorden.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 08 aug 2006 23:33

voor de mtb zijn ook hele goede banden met spikes te krijgen!

pantani
Forum-lid

pantani 09 aug 2006 11:51

Mijn maat is Belgisch kampioen shorttrack!Bijna mee gemogen naar de winterspelen!
Weet niet of je in Belgie woont,maar schaatste veel in Leuven!Kan altijd eens vragen voor tips.
il magnifico

alstro
Forum-lid

Gebruikersavatar alstro 09 aug 2006 12:52

Quote: Origineel geplaatst door Katharina op 08 Augustus 2006
Na een actief wielerzomerseizoen wil ik in oktober de overstap maken naar de ijsbaan. Heeft iemand tips hoe ik het beste deze overstap kan maken? Een paar weken rust, welke schaatsoefeningen???Ik hoor het graag! Kathe

Kan je goed schaatsen? techniek is erg belangrijk, ik dacht voor een paar jaar dat ik ook kon schaatsen. Toen in Thialf 2 seizoenen les genomen, was erg leerzaam moet ik zeggen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 09 aug 2006 23:04

Ligt er helemaal aan op welk niveau je schaatst.

Geef maar wat meer informatie, dan kan k mn best doen om wat serieuze adviezen te geven (heb 12jr wedstrijdschaatservaring en ben (bijna) bewegingswetenschapper )
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

auke
Forum-lid

auke 10 aug 2006 04:09

Quoten: Origineel geplaatst door Katharina op 08 Augustus 2006

Na een actief wielerzomerseizoen wil ik in oktober de overstap maken naar de ijsbaan. Heeft iemand tips hoe ik het beste deze overstap kan maken? Een paar weken rust, welke schaatsoefeningen???
Ik hoor het graag!
Kathe

Wat je ook gaat doen, blijf in ieder geval doorfietsen de hele winter. Gebruik de Tacx om interval trainingen te doen, om zo je conditie goed op peil te houden. De schaatsbeweging kost gewoon teveel kracht om daarmee je conditie op peil te houden. Schaatsen is explosief en vooral een anaerobe activiteit, tenzij je veel aan marathon doet en je schaatstechniek zich daaraan heeft aangepast. Ben je een echte langebaanrijder, en doe je veel 500m, 1000m, en 1500m, en/of een enkele 3km, dan zul je veel aan krachtoefeningen moeten doen. Gebruik daarbij je eigen lichaamsgewicht en ga niet onnodig in het krachthonk. Fietsen kun je een of twee keer per week buiten doen voor de nodige duurtrainingen. Intensievere trainingen kun je doen middels extensieve intervals op het ijs, of intensieve intervals op ijs of fiets...............
Maar raadpleeg vooral een goede trainer, en vergeet niet om heel veel tijd te besteden aan je techniek; concentratie is daarbij van groter belang dat je trainingen "op techniek" afraffelen.

Plaats reactie