Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Fietsen in Chengdu, China.

ronengels
Forum-lid

ronengels 09 aug 2006 21:30

De laatste paar dagen heb ik doorgebracht in Chengdu, de hoofdstad van de provincie Shezuan in China. Chengdu is na Bejing en Shanghai de grootste stad van China met ongeveer 13.000.000 inwoners.Ook hier gaan de ontwikkelingen razend snel, en worden fabrieken, wolkenkrabbers en snelwegen in een onwezelijk tempo uit de grond gestampt. Dit neemt echter niet weg dat Chengdu nog een veel authentieker Chinees karakter heeft dan de andere twee steden die ik genoemd heb.De fiets is nog steeds voor velen een belangrijk vervoersmiddel, en inkomstenbron.Hier zijn een paar voorbeelden:
De meeste taxi's in Chengdu zijn inmiddels in China geproduceerde Volkswagens, en Citroëns. En ondanks dat je voor een ritje van een minuut of 15 nog steeds niet meer betaald dan ongeveer 10 Yuan (1 Euro), zijn er nog steeds vele fietstaxi's actief.

Ook veel soorten koopwaar en andere vracht worden nog per fiets vervoerd. Als je deze mevrouw ziet met haar fruit en wat iets meer zij, bedenk dan dat op het moment dat deze foto gemaakt werd, de temperatuur ruim boven de 30 graden was, bij een relatieve luchtvochtigheid van nagenoeg 100%.

Zoals je ziet maakt deze mevrouw gebruik van een vrachtfiets, maar ook op een normale fiets kun je met wat creativieteit nog heel wat kwijt. Wat het met het stuurgedrag van de fiets doet weet ik niet, maar het is maar goed dat Chengdu nagenoeg helemaal vlak is.

Chinese fietsen gaan lang mee. Niet omdat er zorgvuldig mee omgegaan wordt, maar een nieuwe fiets kost al snel over de 50 Euro, en dat is reden genoeg om er héél lang mee te doen. Als het onvermijdelijke einde dan eindelijk daar is, dan is er natuurlijk geen beter vervoersmiddel voor het wrak dan de fiets zelf.

Al dat fietsen kan natuurlijk alleen maar als er voldoende energierijke voeding genuttigd wordt. Uiteraard heb ik getracht om het geheim van de Chinese fietsenergie te doorgronden, en tijdens mijn lunch van gisteren heb ik het waarschijnlijk ontdekt. Ik vermoed dat het te danken is aan de krachtige soep, die onderdeel uitmaakt van bijna elke maaltijd, en geheel volgens Chinese traditie bereid wordt zonder ook maar iets voedzaams weg te gooien

Harde wind is meestal tegen.

rene1
Forum-lid

rene1 09 aug 2006 22:58

Mooie foto's Ron!
Een Chinees spreekwoord luidt:"De Kantonees eet alles met vleugels of met 4 poten behalve een vliegtuig of een tafel" Dit gaat welliswaar over de Kantonees maar de "gewone" chinees kan er zeker ook wat van. Werd de soep bij jou ook aan het eind van de maaltijd geserveerd?
Hier 3 chinese fiets foto's van mij eerder gepost in dit topic (Onderaan de pagina);
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... age=Search

wesley
Forum-lid

Gebruikersavatar wesley 10 aug 2006 23:12

Leuk om eens een paar foto's uit die 'hoek' te zien Ron!!

Of ik die soep op zou hebben gegeten...

Plaats reactie