Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Upgrade Jan Janssen

atbtopper
Forum-lid

atbtopper 21 aug 2006 01:32

Hallo allemaal, ik heb een vraag over mijn Jan Janssen fiets. Deze heb ik begin dit seizoen gekocht. Het is een erg oud model. een Tour de France met de versnellingen op het frame.
Nu wil ik graag weten of ik deze fiets kan voorzien van een nieuwe afmontage zodat er iets meer versnellingen op zitten.
Nu zit er 2 x 6 op.
Het niveau van de upgarde zal op Tiagra nivo moeten liggen denk ik.

Wie kan me helpen?

Groeten Jeroen

renmuis
Forum-lid

renmuis 21 aug 2006 02:56

Hallo Jeroen,
Het upgraden naar een moderner systeem is in principe helemaal geen probleem, mits je achtertrein (waar het achterwiel tussen geklemd zit) 130mm breed is.
Mocht dit wat minder zijn omdat het een ouder frame betreft is er ook nog geen man overboord omdat dit wat uitgebogen kan worden (bij staal geen probleem).Het gaat hier nl. om een paar mm.
Modernere brakeshift is sowieso mogelijk de bekabeling loopt via de oude route, met nokjes waar nu je schakelaars zitten.
Voor wat betreft het aantal versnellingen is natuurlijk alles afhankelijk van de wieltjes (cq vrijloop daarvan )die je gaat gebruiken.
Veel succes!.
Als je campa wil heb je nooit meer wat anders ;)

cyclopedia
Forum-lid

cyclopedia 21 aug 2006 03:05

Dit moet inderdaad geen probleem zijn, mits je je achtervork een beetje uitgebogen krijgt. Bedenk wel dat het een dure upgrade gaat worden, in jouw ergste geval moet:
shifters, kabels, achterwiel, cassette, achterderailleur, voorderailleur, crank, trapas, ketting worden vervangen.
Wil je het goedkoop houden vervang je alleen het achterwiel + derailleur + ketting en neem je een buiscommandeur die voor 8 / 9 speed geschikt is.
<a target="_blank" href= "http://www.fixedgeargallery.com">www.fixedgeargallery.com</a>

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 aug 2006 11:03

Of je vervangt achterwiel (marktplaats), ketting en cassette (nieuw) en monteert alleen rechts een STI-hendel (marktplaats)
Ik heb ook nog wel wat 8-speed spulletjes liggen, maar die STI is toch wel erg gammel inmiddels.....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 21 aug 2006 14:32

Excuses voor het inhaken, maar ik heb een probleem met (exact?) dezelfde fiets zoals de topicstarter beschrijft. Mijn ketting is versleten, maar de fietsenmaker kan die niet vervangen zonder allerlei andere dingen ook te vervangen (achterwiel e.d.), omdat de tandwielen achter van een te oud en niet meer leverbaar systeem zijn (6 stuks waarbij je de laatste vastschroeft). Heeft iemand enig idee of ik zo'n set tandwielen -liefst i.c.m. ketting- nog ergens kan krijgen, en zo ja, waar?

De voorgestelde reparatie is van dien aard dat ik overweeg een nieuwe fiets aan te schaffen, maar voordat ik daartoe besluit, wil ik graag weten of ik het weer draaiende krijgen van het oude beestje nog tot de mogelijkheden behoort. Alvast bedankt.

hobbyist
Forum-lid

Gebruikersavatar hobbyist 21 aug 2006 14:44

Ik ben van mening dat voor het geld dat je voor die upgrade kwijt bent beter op marktplaats of zo een tweede hands fiets kan kopen die wat moderner is, maar ja ben ook maar een hobbyist.

niklas2
Forum-lid

niklas2 21 aug 2006 14:56

Quoten: Origineel geplaatst door LVGH op 21 Augustus 2006

Excuses voor het inhaken, maar ik heb een probleem met (exact?) dezelfde fiets zoals de topicstarter beschrijft. Mijn ketting is versleten, maar de fietsenmaker kan die niet vervangen zonder allerlei andere dingen ook te vervangen (achterwiel e.d.), omdat de tandwielen achter van een te oud en niet meer leverbaar systeem zijn (6 stuks waarbij je de laatste vastschroeft). Heeft iemand enig idee of ik zo'n set tandwielen -liefst i.c.m. ketting- nog ergens kan krijgen, en zo ja, waar?De voorgestelde reparatie is van dien aard dat ik overweeg een nieuwe fiets aan te schaffen, maar voordat ik daartoe besluit, wil ik graag weten of ik het weer draaiende krijgen van het oude beestje nog tot de mogelijkheden behoort. Alvast bedankt.

Kijk eens op: http://www.defietsenmaker.nl/N_frame.ht ... t_829.html
Wellicht is dit iets wat je zoekt? Klassieke spulletjes die zouden kunnen voldoen aan wat jij zoekt.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

cyclopedia
Forum-lid

cyclopedia 21 aug 2006 18:35

Quoten: Origineel geplaatst door Niklas2 op 21 Augustus 2006

Quoten: Origineel geplaatst door LVGH op 21 Augustus 2006

Excuses voor het inhaken, maar ik heb een probleem met (exact?) dezelfde fiets zoals de topicstarter beschrijft. Mijn ketting is versleten, maar de fietsenmaker kan die niet vervangen zonder allerlei andere dingen ook te vervangen (achterwiel e.d.), omdat de tandwielen achter van een te oud en niet meer leverbaar systeem zijn (6 stuks waarbij je de laatste vastschroeft). Heeft iemand enig idee of ik zo'n set tandwielen -liefst i.c.m. ketting- nog ergens kan krijgen, en zo ja, waar?De voorgestelde reparatie is van dien aard dat ik overweeg een nieuwe fiets aan te schaffen, maar voordat ik daartoe besluit, wil ik graag weten of ik het weer draaiende krijgen van het oude beestje nog tot de mogelijkheden behoort. Alvast bedankt.

Kijk eens op: http://www.defietsenmaker.nl/N_frame.ht ... t_829.html
Wellicht is dit iets wat je zoekt? Klassieke spulletjes die zouden kunnen voldoen aan wat jij zoekt.

ah hij heeft ook een reguliere website, ik ken hem alleen via ebay veel NOS spullen inderdaad: http://search.ebay.nl/_W0QQfgtpZ1QQfrpp ... makerQ2dnl
<a target="_blank" href= "http://www.fixedgeargallery.com">www.fixedgeargallery.com</a>

renmuis
Forum-lid

renmuis 22 aug 2006 00:28

Ebay is inderdaad handig, al is het aanbod dat door nederlandse verkopers verkocht wordt naar mijn mening erg ondermaats.Als je makkelijk engels/duits/frans leest en schrijft zou ik op de andere sites van Ebay gaan kijken en je zoekopdrachten verbreden naar alles wat naar nederland verstuurd kan worden ipv wat door nederlanders wordt verkocht.Ik heb er al hopen vandaan gehaald voor belachelijk lage prijzen (en niet alleen fietsspullen).
Als je campa wil heb je nooit meer wat anders ;)

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 22 aug 2006 02:06

Bedankt voor de reacties. Ik heb direct wat gezocht op Ebay, maar ik ben niet zeker of wat ik vind ook is wat ik zoek. De fietsenmaker heeft gezegd dat het gaat om een oud type met 6 tandwielen, waarbij de 6e met een buitenschroefdraad de rest van de tandwielen tegelijk vastzet. Is dit zo'n systeem?

Ebay 6 speed screw
Kun je problemen verwachten doordat sommige tandwielen groter zijn? Heb nu 13-21 en deze gaat tot 28.

Dit is volgens mij wel sowieso goed, of vergis ik me?
Ebay fietsenmaker.nl

Op het gebied van techniek ben ik nog een leek

atbtopper
Forum-lid

atbtopper 22 aug 2006 19:56

Hallo allemaal, bedankt voor de vele reacties. Ik ben gelijk maar wat aan het rondkijken gegaan. ik ben al wat spullen tegengekomen.
zo heb ik al beslag kunnen leggen op shifters, remhendels, derraileur en een achternaaf van Shimano Ultegra. het betreft een 8 speed naaf.
is het eenvoudig om deze in mijn huidige achterwiel te moneteren. of moet ik dan alle spaken uit het wiel halen en in deze nieuwe naaf zetten.
de shifters komen alsnog op het frame, maar ja.

cyclopedia
Forum-lid

cyclopedia 22 aug 2006 22:01

Opnieuw inspaken van een naaf doe je als leek helaas niet 1-2-3. Je kunt het uiteraard even proberen, maar als je geen wielrichter hebt wordt het al een stuk moeilijker. Ga er dus van uit dat je dit door je LBS moet laten doen: zal wel een euro of 30kosten. Wellicht had je er dus slimmer aan gedaan om een nieuw (tweedehands) achterwiel te kopen.

Plaats reactie