Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

IJzig koud de winter in!! MTB project

trickoutxtc3
Forum-lid
Berichten: 432
Lid geworden op: 04 aug 2006 02:33

trickoutxtc3 02 nov 2006 23:46

ff bij je lokale technische scool naar binnen sjouwe bo, en vragen naar de trek sterktes van alu en rvs/titanium vragen ik denk na het lezen van het 1 en ander je die alu boutjes eruit flikkerd!!!!!!!!!!!!
A.D.I.D.A.S

(jonathan davis)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 nov 2006 23:50

Je hebt duidelijk totaal geen verstand van materialen, misschien zou het eens verstandig zijn als je iets aanneemt van mensen die ergens meer verstand van hebben. In vetten van het boutje wordt het boutje niet sterker van, als je het niet doet wordt ie alleen slapper. Er komt door de frictie namelijk wat stress op het boutje waardoor er haarscheurtjes in kunnen ontstaan. Iets wat bij een stalen of titanium boutje niet van belang is omdat deze zoveel sterker en minder bros zijn.
Als in die WCS of Syntace 1 van je alu bouten breekt dan gaat de rest meteen ook door. Er is namelijk een reden dat een bout breekt en dat is of 1 keer een hele harde klap, of een minder harde klap als er al haarscheurtjes in zitten. In beide gevallen hebben ook de andere 3 boutjes zware opdonders gehad en zijn ze feitelijk al total loss.
Nog vervelender zou het zijn als je onderuit gaat in een afdaling door de brekende stuurpennen en jij bent alleen behang kwijt, maar een andere jongen vliegt vol over je heen en breekt z'n of loop een schedelbasis fractuur op en zit de rest van z'n leven in een rolstoel, omdat jij zo nodig met een leuk kleurtje boutjes stuurpen wou rijden. Ik zou het niet op m'n geweten willen hebben...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 03 nov 2006 06:56

Wat jullie aangeven over die boutjes is al vaker geschreven. Maar kijk naar zijn bandenkeuze. Vraag 20 mtb'ers welke band je voor monteert en welke achter en 19 zullen zeggen NN voor en RR achter. Mtb'er 20 is Bo. Maar als Bo al die waarschuwingen langs zich neer wil leggen, even goeie vrienden toch...

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 03 nov 2006 07:47

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 02 November 2006
leuk kleurtje boutjes ....


Maak daar wat mij betreft maar lelijk gekleurde boutjes van.
Maw hoe maak ik best een mooie fiets zo lelijk mogelijk.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 nov 2006 11:18

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 03 November 2006

Wat jullie aangeven over die boutjes is al vaker geschreven. Maar kijk naar zijn bandenkeuze. Vraag 20 mtb'ers welke band je voor monteert en welke achter en 19 zullen zeggen NN voor en RR achter. Mtb'er 20 is Bo. Maar als Bo al die waarschuwingen langs zich neer wil leggen, even goeie vrienden toch...

Ach ja waarschijnlijk heeft hij ook de smalste uitvoeringen gekocht omdat die lichter zijn dan de bredere die veel minder rolweerstand hebben
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bo11gevers
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47

bo11gevers 03 nov 2006 13:00

Een paar puntjes:
In de zin waarin ik zei dat wanneer je boutjes invet dat ze dan sterker worden is verkeerd uitgedrukt, ik bedoelde eigenlijk dat ze minder snel verduren begrijp je, ik weet al veel langer dan vandaag dat alu boutjes veel brozer zijn dan titanium of stale boutjes maar door ze iets of wat fantsoenlijk te gebruiken kan het gevaar op breken van de boutjes serieus worden gereduceerd. Er bestaat natuurlijk nog steeds een kans dat ze breken maar ik moet zeggen dat ik al meer stalen boujtes gebroken heb dan alu (zegt het maar hoor: dan klopt er bij jou iets niet jonge, je slaat complete onzin uit). Ook moet je wel zo slim zijn wanneer je alu boutjes gebruikt dat je deze ook om de X aantal tijd ze moet vervangen, ik doe dat toch, de gebruikt zaag ik dan af en gebruik ik voor op 'stressloze' punten. Wie nog wat meer van mijn ondeskundige uitleg wil mag hem zeker vragen, degene die denken dat ze het beter weten lullen maar rustig verder!
Dan over de banden: bandenkeuze is toch heel persoonlijk hé, of is dat ineens verandert. Denk jij dat wanneer ze tegen Sven Nys zeggen dat iedereen op dezelfde band start buiten hem denk je dan dat hij onmiddelijk dezelfde banden gaat leggen als de rest!! Zwak voorbeeld zeker?? Ach ja, als ik vind dat voor mij die bepaalde band voor mij beter achter past dan voor dan leg ik hem toch lekker achter zodat IK er tevreden over ben en niet diegene die er niet mee moeten rijden.... Waaaaw Am-classicfan wat heb goooeeede ooogen, vooraan een 2.1 en achter.... ook een 2.1, wat zijn de smalste modellen weer??? Dat ga ik jullie niet vertellen dat zullen jullie wel beter weten....
Nog vragen of argumenten kom dan maar op!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 nov 2006 13:41

Do the math en je laat die debiele boutjes wel uit je hoofd...
http://www.schwalbe.com/nl/nl/fiets/mtb ... bPoint=MTB
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

abcde
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 aug 2006 13:21

abcde 03 nov 2006 14:12

Misschien effe on-topic, maar wist niet of dit wel een nieuw onderwerp waard was. Over de aluminium en titanium boutjes. Ik vind zo'n gekleurde boutjes wel mooi en wil er volgend jaar misschien ook wel monteren op m'n nieuwe fiets, maar als ik zo lees, lijkt het geen goed idee om aluminiume te monteren. Mijn vraag nu, zijn er ook juist dezelfde boutjes, ook in verschillende kleuren, maar dan uit titanium? Enzo ja, waar kan ik deze kopen, of waar is er een site waar je ze online kan bestellen en eventueel met een afbeelding erbij? Bij xx-light-bikes heb ik er verschillende zien staan, maar de titanium boutjes zijn niet in kleur.

bo11gevers
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47

bo11gevers 03 nov 2006 14:17

Quoten: Origineel geplaatst door abcde op 03 November 2006


Misschien effe on-topic, maar wist niet of dit wel een nieuw onderwerp waard was. Over de aluminium en titanium boutjes. Ik vind zo'n gekleurde boutjes wel mooi en wil er volgend jaar misschien ook wel monteren op m'n nieuwe fiets, maar als ik zo lees, lijkt het geen goed idee om aluminiume te monteren. Mijn vraag nu, zijn er ook juist dezelfde boutjes, ook in verschillende kleuren, maar dan uit titanium? Enzo ja, waar kan ik deze kopen, of waar is er een site waar je ze online kan bestellen en eventueel met een afbeelding erbij? Bij xx-light-bikes heb ik er verschillende zien staan, maar de titanium boutjes zijn niet in kleur.

Ik weet niet of je titanium boutjes kan krijgen in verschillende kleuren, ik dacht trouwens van niet. Maar je kan er altijd eens achter vragen bij Jürgen van XX light bikes.de. Oh en by the way: in de twee jaar dat ik met alu boutjes rijd heb ik er nog geen enkel gebroken....

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 03 nov 2006 14:24

Quote: Origineel geplaatst door bo11gevers op 03 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door abcde op 03 November 2006Misschien effe on-topic, maar wist niet of dit wel een nieuw onderwerp waard was. Over de aluminium en titanium boutjes. Ik vind zo'n gekleurde boutjes wel mooi en wil er volgend jaar misschien ook wel monteren op m'n nieuwe fiets, maar als ik zo lees, lijkt het geen goed idee om aluminiume te monteren. Mijn vraag nu, zijn er ook juist dezelfde boutjes, ook in verschillende kleuren, maar dan uit titanium? Enzo ja, waar kan ik deze kopen, of waar is er een site waar je ze online kan bestellen en eventueel met een afbeelding erbij? Bij xx-light-bikes heb ik er verschillende zien staan, maar de titanium boutjes zijn niet in kleur.Ik weet niet of je titanium boutjes kan krijgen in verschillende kleuren, ik dacht trouwens van niet. Maar je kan er altijd eens achter vragen bij Jürgen van XX light bikes.de. Oh en by the way: in de twee jaar dat ik met alu boutjes rijd heb ik er nog geen enkel gebroken....



Tsja, ze dachten ook dat de Spaceshuttle niet kon verongelukken. en btw het breekt altijd op een moment dat je het niet kunt gebruiken ie downhill met 60km/u! Maar ja met een goede tandarts en een plastisch chirurg valt er een hoop te herstellen.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 nov 2006 16:38

De credit card betaald het wel ...
Je kan titanium ook gewoon anodiseren. Titanium boutjes kosten alleen een paar euro per stuk waar die alu boutjes nauwlijks meer dan staal kosten.
Ik zou deze in je stuurpen zetten, lekker licht en je kan ze met een viltstift in iedere kleur maken:
http://cgi.ebay.co.uk/RothShek-Lightwei ... dZViewItem
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bo11gevers
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47

bo11gevers 03 nov 2006 17:04

Mmm daar zal ik eens achter luisteren, dat anodiseren lijkt me wel wat... En dan zijn jullie ook meteen allemaal gerust..... Ik begrijp de bezorgdheid (vooral voor de medefietsers) maar er is geen rede tot paniek!

Plaats reactie