Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Winterfiets...

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 08 jun 2008 20:36

Dus jij houdt wel van afwisseling?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 jun 2008 10:33

Ideale winterfiets (ik rijd er ook in de zomer mee naar mijn werk trouwens): Cube hybride met Nexus 8 speed naaf. Onderhoudsvrij, iets bredere banden dan race, wielen in racemaat (28 inch) ipv ATB-maat, en een recht stuur (handiger in het donker en in de stad). Rijd nu 2 jaar met dit ding woon-werk (25 heen 25 terug) en vindt het echt een ideaal ding. Af en toe een sopje en een beetje onderhoud door de FM en klaar. Voorderailleeur heb ik niet dus die kan ook stuk :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 08 nov 2008 11:00

Is het trouwens een idee om tijdens de winter en regendagen op een veldfiets te rijden. Banden alleen verwisselen voor wegbanden uiteraard.

Deze fietsen zijn trouwens niet duur in aanschaf
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 08 nov 2008 12:12

Een winterfiets is grote onzin, carbon, titanium en aluminium roesten niet. het is echter een geweldige oplossing voor het probleem dat je de aanschaf van weer een nieuwe fiets moet kunnen verantwoorden naar je zelf en naar je huisgenoten.
Ga verder eens na hoeveel dagen per jaar het voorkomt dat je zou willen fietsen en dat er dan net rond die periode gepekeld is. Dat komt maar een paar keer voor en sommige jaren helemaal niet.
maar ik ben er voor de mythe van de winterfiets wel in de lucht te houden.

P.S.
weet je wat lastig is ? Met een ligfiets met voorwielaandrijving (flevobike) doorfietsen als het geijzeld heeft. maar dat is weer een ander onderwerp.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 08 nov 2008 12:44

Ik heb geen winterfiets: wel een slechtweer fiets. M'n oude stalen concorde. Als het regent (met sneeuw of ijzel ben ik niet rap buiten te vinden) of als m'n goede fiets uit elkaar licht (zoals nu) pak ik die. Vorig jaar met een budgetlichtplan gereden, geen succes. Nu iets duurders besteld. Hopelijk bevalt dit wel.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 08 nov 2008 20:33

Voor de winter heb ik een oude racefiets met mtb-pedalen en ik gebruik mijn mountainbike voor de toertochtjes en ritjes door het plaatselijke staatsbos.

foxx
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 nov 2008 17:04

foxx 10 nov 2008 13:26

Ik heb ook twee fietsen, één voor het slechte weer en andere voor het mooie weer. Eigenlijk is elke fiets geschikt voor de winter, als je maar goed onderhoud.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 10 nov 2008 13:34

Foxx schreef:(..) als je maar goed onderhoud.


Dat is dan meteen de reden dat ik een slechtweer fiets heb. Ik heb geen zin/tijd om na elke rit te poetsen. Bij mn slechtweer fiets voel ik me niet schuldig als ik er 'lang' op doorrijdt, bij mn mooiweer fiets wel.

bijs
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 jul 2007 13:22

bijs 10 nov 2008 13:52

Mijn Merckx Racing (Alu) gebruik ik op het moment totdat echt winterse omstandigheden opdoemen. Dan louter alleen MTB (Ridley Scorpion) vanwege de veiligheid (banden) en het feit dat het in het bos dan aangenamer is.
Stevens SCF1 voor het mooi weer rijden.
DB

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 10 nov 2008 14:00

Ik heb een winterfiets.
Stalen frame, 105 naven en cxp22 velgen, en verder 105 afgemonteerd. Echter, ik heb geen versnellingen, maar een enkel blad (42T) vooraan en spacers en een 16 achteraan. Wel verder alles wat een racefiets heeft (dunne banden, racestuur, 105 brifters), maar het is dus een single speed (geen fixie). Hij ziet er tegenwoordig heel erg smerig uit na het weer van de afgelopen weken, maar ik poets hem niet. Ik wil gewoon niet na iedere rit (2 keer per week) mijn fiets poetsen. Ik kom nat thuis, hang mijn fiets in het rek en klaar ben ik!
Verdere voorzieningen: achterspatbord van BBB, licht voor en achter, spd-pedalen.
Ik voel (mede dankzij enige investeringen in een hoofdkapje voor onder de helm en goede handschoenen en overschoenen) geen enkele reden meer om niet in het donker/kou/natte weg te rijden. Ik kan het mentaal niet opbrengen om daar mijn mooiere fiets voor uit te halen, en te genieten van het schurende geluid van zand, vallende bladeren en modder tussen de remmen. ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

colnagier
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 mar 2006 22:47

colnagier 10 nov 2008 22:35

Ook ik heb 2 fietsen. Mijn titanium Colnago hangt nu in de schuur en daarvoor in de plaats komt de stalen Colnago Master Olympic met 9-speed Dura Ace. Inderdaad staal in de winter en in de pekel! Mijn stalen frame van Columbus buizen roest namelijk niet.
Na het fietsen laat ik de fiets even drogen in de schuur. Dan met een doekje er overheen. De ketting even reinigen en weer invetten met spray. Als laatste even de cassette met water en een borstel afspoelen. Dan het wiel voor de verwarming zetten. Daarna alles weer in elkaar zetten en de fiets is weer klaar voor de volgende zondagochtendrit.
Tot aan vorig jaar haalde ik alle kransjes zelfs nog van de body om schoon te maken, maar daar heb ik nu dus een betere (snellere) methode voor gevonden.
When the going gets rough, the tough get going.

See what ? C40 !

voermanb
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 23 mar 2006 13:41

voermanb 11 nov 2008 09:58

Ik heb ook twee fietsen een Scott Speedster S6 voor in de winter afgemonteerd met Shimano 105 en voor de Zomer een Ridley Excalibur afgemonteerd met Ultegra SL.

Maar ik moet eerlijk toegegeven dat ik ook mijn winterfiets altijd weer netjes oppoets ik kan het niet over mijn hart krijgen om hem zo vies te laten staan.

Plaats reactie