Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

compact of dubbel?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 sep 2006 00:13

Ten eerste: hoe "zwaar" een verzet is kun je zelf berekenen door simpelweg te delen door elkaar. Zo kun je diverse verzetten vergelijken. Bijvoorbeeld een 39/28 = 1,39.  Een 34/24 = 1.41 en dus bijna gelijk.
Om je vraag te beantwoorden: met een compact zou je, indien je dezelfde cassette zou monteren als waarmee je nu rijdt, 50/13 = 3,84 rijden. Met een dubbel rij je ietsjes zwaarder, namelijk 52 (of 53) /13 = 4. Met een compact rij je dus lichter op het buitenblad en niet zwaarder!
Voor het binnenblad geldt precies het omgekeerde. Met een 34 binnenblad rij je lichter dan met een 39 binnenblad.
Het lijkt me in jouw geval veel raadzamer van cassette (en eventueel van binnenvoorblad) te wisselen. Ik begrijp dat je nu met een 13-28 cassette rijdt. Dat is absoluut geen mooi "verloop" (de overgang tussen de versnellingen is groot) en op 't vlakke heb je hier eigenlijk weinig aan (hogere versnellingen, bijvoorbeeld 28 gebruik je immers niet). Je zou er beter aan doen op 't vlakke een "polderverzet" te zetten, bijvoorbeeld een 11-23 cassette. In combinatie met een iets groter binnenvoorblad (42 wordt veel gebruikt) heb je dan echt een heerlijk, gelijkmatig verzet voor op 't vlakke. Zwaar genoeg voor wedstrijden en door het 42 blad kun je op je binnenblad ook lichtere verzetten rijden.
In de bergen monteer je je 39 blad weer i.c.m. de "klimcassette", de 13-28 die je al hebt.
Wil je echt helemaal nooit meer wisselen van cassettes e.d. koop dan een triple met voorbladen 52/42/30 met als cassette 11-23. Dan rij je het hele seizoen op je twee voorbladen en in de bergen gebruik je kleinste voorblad. Maar goed, triples en wedstrijdrijders is voorlopig vloeken in de kerk...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 sep 2006 00:43

Verschil tussen 27 en 28 merk je echt nauwelijks. Pak de berekeningen er maar weer bij: 39/27=1.44 en 39/28 = 1.39.
Als je in Limburg woont zou ik gewoon een triple nemen. Dan ben je, zoals ik al zei, direct van het gezeur af met het wisselen van bladen, cassettes en kettingen.
Nogmaals: het voordeel van een triple is dat een gelijkmatige 11-23 cassette kan rijden, waardoor je een heel mooi geleidelijk oplopend verzet hebt. Met een triple kun je hier gewoon de Cauberg mee oprijden

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 13 sep 2006 11:03

Waarom een triple? Als je aangeeft met je huidige dubbel in Frankrijk alle bergen al op te komen, dan kun je die 30 ook wel achterwege laten. Het voordeel van een 42 zie ik niet tov een 39, omdat je met een reguliere dubbel en een 12-25 of 12-23 ook de benodigde verzetten prima kunt draaien.
Ofwel, als je een 12-23 of 12-25 koopt en een cassette-afnemer ben je veruit het goedkoopst uit en heb je zowel voor het vlakke (12-23) als voor de heuvels/bergen (je huidige cassette) een prima verzet!
 

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 sep 2006 14:02

De topicstarter geeft aan een nieuwe groep te gaan kopen. Prijsverschil tussen dubbel en triple is verwaarloosbaar. Triple lijkt me dus de goedkoopste optie. Komt nog es bij dat je met cassettes ook kettingen moet wisselen. Kost geld, moeite en tijd.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 sep 2006 16:27

Quoten: Origineel geplaatst door vrouwke op 12 September 2006


Hallo,
Ik ben van plan een nieuwe groep aan te schaffen. Nu heb ik Campagnolo Centaur. Mijn zwaarste verzet is 52x13 en mijn lichtste 39x28. Op zich ben ik hier teveden mee. Ik kan alle beklimmingen (tenminste in Frankrijk) tot nu toe goed op met die 28. Dus dat is geen probleem. Maar ik ga nu wedstrijden rijden en ik vraag me meer af of die 52x13 groot genoeg is. Is het dan misschien verstandiger om een compact crankstel te pakken? Want 53 is weer te groot denk ik. Kun je bijvoorbeeld met compact 50x34 zwaarder als 52x13 en even licht als 39x28?
Ik weet dat er al veel discussies rond deze vraag zijn geweest maar een specifiek antwoord op mijn vraag heb ik niet kunnen vinden.....
 
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 sep 2006 16:32

Quoten: Origineel geplaatst door vrouwke op 12 September 2006


Hallo,
Ik ben van plan een nieuwe groep aan te schaffen. Nu heb ik Campagnolo Centaur. Mijn zwaarste verzet is 52x13 en mijn lichtste 39x28. Op zich ben ik hier teveden mee. Ik kan alle beklimmingen (tenminste in Frankrijk) tot nu toe goed op met die 28. Dus dat is geen probleem. Maar ik ga nu wedstrijden rijden en ik vraag me meer af of die 52x13 groot genoeg is. Is het dan misschien verstandiger om een compact crankstel te pakken? Want 53 is weer te groot denk ik. Kun je bijvoorbeeld met compact 50x34 zwaarder als 52x13 en even licht als 39x28?
Ik weet dat er al veel discussies rond deze vraag zijn geweest maar een specifiek antwoord op mijn vraag heb ik niet kunnen vinden.....
 


als vrouw moet je genoeg hebben aan 52/13! ( of kun jij als vrouw meer dan 60 kms/h op het vlakke rijden ?) met een 39/28 ( van welk merk is deze combinatie eigenlijk?) kun je iedere helling in de omgeving aan.
dus : neem dezelfde combinaties om te koersen aangezien je de ervaring met deze versnellingen hebt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 sep 2006 17:04

ik dacht dat campa geen 28-tandscassettes heeft.
met 52/13 zou je normaal gezien overal ( zelfs bergaf ) moeten kunnen volgen. zelfs ik die toch wel wat power in de benen heb, heb hier meer dan voldoende aan om snelheden bergaf tot 80 kms /uur te halen.  
 
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie