Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

nieuwe fiets en rugklachten

krek
Forum-lid

krek 14 sep 2006 12:02

Afgelopen februari ben ik aan een hernia geopereerd. Het herstel is eigenlijk nog steeds aan de gang vanwege krachtsverschillen in onderrug en benen. Ik heb de afgelopen 6 jaren gefietst op een giant x-1500 hybride met triatlon stuurtje. Dat stuurtje bevalt prima; ik het het idee dat het mijn rug ontlast. De fiets geeft wel relatief veel trillingen door vanuit het achterwiel bij snelheden boven de 35 km. Afgelopen weken heb ik een paar ritjes op een jan janssen vuelta gereden (maatje te groot) en vn het diepe zitten geeft pijn.

Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets na jaren hybride. Maar het liefst met goede demping vanwege mijn rug. Ook qua zithouding heb ik eigenlijk geaccepteerd dat een diepe zit het niet echt is voor mij.

Ik zit te denken aan de Orbea Spatios oid. Die heeft carbon voor en achter en een recht stuur. Ik rij 1000-1500 km/seizoen. De nieuwe fiets zal af en toe ook dienst moeten doen voor deelname recreatieve wedstrijdjes (kwart triatlon) Zijn er nog tips vanuit de ervaringsdeskundigen op dit forum?
Orbea Spatios

bigm
Forum-lid

bigm 14 sep 2006 12:47

trek pilot die is wat meer afgesteld op comfort qua geometrie
of een fiets met Zertz inlegstukken in achtervork schijnt beter te dempen zie ook http://www.specialized.com/bc/SBCBkMode ... b=features

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 sep 2006 13:01

Goede soepele 25 millimeter bandjes op een lage spanning, lichte carbon zadelpen, verend zadel (b.v. Max Flite)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

krek
Forum-lid

krek 20 sep 2006 11:43

Kan ik met een verstelbare zadelpen ongeveer dezelfde ontspannen zithouding krijgen als die trek pilot fietsen? Dat maakt de keuzevrijheid zoveel groter!

Mvg Michel
Orbea Spatios

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 sep 2006 19:22

Eerder met een verstelbare stuurpen denk ik

De positie van zadel het zadel is altijd ongeveer hetzelfde, maar met een andere stuurpen kan je veel veranderen qua zitpositie.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

krek
Forum-lid

krek 22 sep 2006 21:39

Haha,
Ik bedoel inderdaad een verstelbare stuurpen. En carbon voor/achter had ik ook al in mijn hoofd. Iets oprekken van het budget dan maar denk ik. Het zal eens niet zo zijn...
Ik wacht de nieuwe giant lijn even af, ik heb gehoord dat die met een nieuwe alu/carbon combi frame gaan komen. Misschien is dat precies wat ik zoek qua trillingsdemping. Bestellen ga ik toch pas eind van het jaar/begin 2007. Ik rij nu ook giant en is eigenlijk altijd goed geweest.
Orbea heeft ook een lijn met carbon voor/achter. Iemand ervaring mee? bijv. de dauphine (105 groepje)
Orbea Spatios

Plaats reactie