Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 15 September 2006
Bergop gaat het om het vermogen per kg fietser + fiets.Dus bij Lance is dat vermogen 500W / (74 + 6,8) = 6,18 W/kgBij jou is het 350 / (65 + 8) = 4,79 W/kgAls je je fiets 1 kg lichter maakt (wat enorm veel geld kost) stijgt dat vermogen per kg naar350 / (65 + 7) = 4,86 W/kg, ofwel het vermogen per kg neemt toe met 1,38%
@Scepticus: Nee, Amclassicfan heeft gelijk, Armstrong haalt 500 Watt met het omhoogbrengen van 74 + 6,8 kg + 1 kilo kleren, bidon etc in een x bepaalde tijd, dat wordt gedeeld door Armstrongs netto gewicht ( ic 74 kilo ).
Anaerobe drempel
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Wordt het vermogen gemeten als een maximale piekbelasting of is dit iets wat over een bepaald traject/tijd wordt gemeten? Er zullen immers best wel wielrenners zijn die een hoger vermogen halen dan Amstrong maar dit minder lang kunnen volhouden. Zijn er test protocollen om het vermogen te meten?
What makes the boat go faster?
Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 15 September 2006
Wordt het vermogen gemeten als een maximale piekbelasting of is dit iets wat over een bepaald traject/tijd wordt gemeten? Er zullen immers best wel wielrenners zijn die een hoger vermogen halen dan Amstrong maar dit minder lang kunnen volhouden. Zijn er test protocollen om het vermogen te meten?
Als je het boek gelezen hebt, weet je dat het altijd gaat om een inspanning ging die op zijn AT lag, ik citeer:
Afhankelijk van de noodzaak ervan namen Ferrari en Armstrong twee soorten drempeltests af: een korte en een lange. Vandaag zou het een korte zijn een aantal malen de klim van één kilometer(.......)De Test ging als volgt: Armstrong en zijn ploeggenoten zouden een aantal malen met steeds hogere snelheid naar de top van de heuvel rijden. De eerste beklimming met 300 Watt en daarna telkens met 25 Watt meer, tot zij in de rode zone belanden(.......) op de horizontale as het aantal Watt en op de verticale as de hartslag en het melkzuur (....) het wattage dat geproduceerd werd wanneer het maximale prestatievermogen bereikt werd: de drempel. Dit kwam neer op een wattage dat geproduceerd werd op het punt dat het melkzuurgehalte in het bloed scherp ging stijgen. Voor de meeste mensen ligt dit op 4,0 millimol per liter.
Het gaat dus altijd om een vermogen wat je ( hij) langere tijd vol kan houden waarin je dus tegen je drempel aanrijdt of waarin je lichaam net zoveel melkzuur produceert als verwerkt ( de 4,0 mmol uit het citaat ).
Maar er is iets anders aan het stukje test van Armstrong, Het gaat om ermogen dus voordat je duizenden euro's aan lichtere onderdelen gaat uitgeven, kan je beter je geld stoppen in een vermogensmeter........
Wordt het vermogen gemeten als een maximale piekbelasting of is dit iets wat over een bepaald traject/tijd wordt gemeten? Er zullen immers best wel wielrenners zijn die een hoger vermogen halen dan Amstrong maar dit minder lang kunnen volhouden. Zijn er test protocollen om het vermogen te meten?
Als je het boek gelezen hebt, weet je dat het altijd gaat om een inspanning ging die op zijn AT lag, ik citeer:
Afhankelijk van de noodzaak ervan namen Ferrari en Armstrong twee soorten drempeltests af: een korte en een lange. Vandaag zou het een korte zijn een aantal malen de klim van één kilometer(.......)De Test ging als volgt: Armstrong en zijn ploeggenoten zouden een aantal malen met steeds hogere snelheid naar de top van de heuvel rijden. De eerste beklimming met 300 Watt en daarna telkens met 25 Watt meer, tot zij in de rode zone belanden(.......) op de horizontale as het aantal Watt en op de verticale as de hartslag en het melkzuur (....) het wattage dat geproduceerd werd wanneer het maximale prestatievermogen bereikt werd: de drempel. Dit kwam neer op een wattage dat geproduceerd werd op het punt dat het melkzuurgehalte in het bloed scherp ging stijgen. Voor de meeste mensen ligt dit op 4,0 millimol per liter.
Het gaat dus altijd om een vermogen wat je ( hij) langere tijd vol kan houden waarin je dus tegen je drempel aanrijdt of waarin je lichaam net zoveel melkzuur produceert als verwerkt ( de 4,0 mmol uit het citaat ).
Maar er is iets anders aan het stukje test van Armstrong, Het gaat om ermogen dus voordat je duizenden euro's aan lichtere onderdelen gaat uitgeven, kan je beter je geld stoppen in een vermogensmeter........
Ferrari verklaart overigens ook in het boek hoeveel vermogen je nodig hebt om de Tour te winnen: 6,7 Watt/kg ( op omslagpunt/in MLSS/Op de Anaerobe drempel/whatever dus.....) Dat zijn er maar heel weinig die dat halen........
Het antwoord luidt dus dat je beter je eigen gewicht kan verlagen en je vermogen verhogen.
Het antwoord luidt dus dat je beter je eigen gewicht kan verlagen en je vermogen verhogen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Quoten: Origineel geplaatst door Dingo op 15 September 2006
Ferrari verklaart overigens ook in het boek hoeveel vermogen je nodig hebt om de Tour te winnen: 6,7 Watt/kg ( op omslagpunt/in MLSS/Op de Anaerobe drempel/whatever dus.....) Dat zijn er maar heel weinig die dat halen........
Het antwoord luidt dus dat je beter je eigen gewicht kan verlagen en je vermogen verhogen.
MMM, ik ben 1.79 m bij 64 kg dus bmi van 20. Kan nog een kilootje af . By the way in het boek staat ook dat andere renners ook aan 6,7 Watt/kg komen maar dat Armstrong dit veel langer vol kan houden.
Komende maand dan toch maar een Tracx aanschaffen om de winter door te komen. Ipv nieuwe fiets.
Ferrari verklaart overigens ook in het boek hoeveel vermogen je nodig hebt om de Tour te winnen: 6,7 Watt/kg ( op omslagpunt/in MLSS/Op de Anaerobe drempel/whatever dus.....) Dat zijn er maar heel weinig die dat halen........
Het antwoord luidt dus dat je beter je eigen gewicht kan verlagen en je vermogen verhogen.
MMM, ik ben 1.79 m bij 64 kg dus bmi van 20. Kan nog een kilootje af . By the way in het boek staat ook dat andere renners ook aan 6,7 Watt/kg komen maar dat Armstrong dit veel langer vol kan houden.
Komende maand dan toch maar een Tracx aanschaffen om de winter door te komen. Ipv nieuwe fiets.
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Misschien ook maar eens op een professionele manier mijn vermogen / verzuring laten meten.
Zijn er mensen die dit ook hebben laten doen en zo ja met welke ervaring?
Weet iemand waar dit kan in de buurt van Veenendaal?
Zijn er mensen die dit ook hebben laten doen en zo ja met welke ervaring?
Weet iemand waar dit kan in de buurt van Veenendaal?
What makes the boat go faster?